”Pinsamma” bilder sprids på Putin – fruktar reaktion

2023 09 25

Rysslands diktator Vladimir Putin är mycket noga med hur han porträtteras i olika mediesammanhang.

Diktatorn brukar filmas och fotograferas i sammanhang där han framställs som en stark ledare och en machoman.

Genom åren har den ryska propagandamaskinen pumpat ut bilder på Putin när han idrottar, omfamnas av folket, inspekterar militärövningar och dyker i djupt vatten.

Nu sprids dock bilder och filmklipp på diktatorn som skiljer sig nämnvärt från den ryska bilden.

Se materialet genom att klicka på en länk längst ner i artikeln

Välfyllda glas till middagen

Finlands public servicebolag Yle har publicerat en unik hemvideo från början av 1990-talet som visar hur Putin spenderar tid i en lyxvilla i södra Finland.

I videoklippen syns en Putin som inte överensstämmer med den offentliga image som han byggt upp under flera år.

Den 40-årige Putin är klädd i en träningsoverall från Adidas, frisyren är trasslig och till middagen tycks han dricka stora mängder alkohol.

En bild som inte överensstämmer med den ryska diktatorns historiebeskrivning.

Enligt Putin själv dricker han väldigt sparsamt med alkohol.

–Jag har försökt att inte dricka öl på sistone. Magen växer, sade diktatorn 2020 enligt Meduza.

I juni 2022 uppmanade Putin ledarna i G7-länderna att sluta dricka alkohol och börja träna och idrotta istället.

Detta efter att bland annat Storbritanniens före detta premiärminister Boris Johnson skämtat om att han och hans kollegor borde “visa upp sina bröstmuskler” för att visa att “vi är tuffare än Putin”, och hänvisade till en bild där den ryska ledaren sitter barbröstad på en häst.

– Jag vet inte om de ville ta av sig ner till midjan eller under midjan, men jag tycker att det skulle vara en äcklig syn i alla fall, svarade Putin på Johnsons kommentar enligt BBC.

Mest anmärkningsvärda: Putin skrattar

Luke Harding, brittiska tidningen The Guardians Rysslandsexpert och tidigare Moskvakorrespondent, har kommenterat de unika bilderna på Vladimir Putin.

– Det här är förträffligt, fascinerande, originellt och fängslande filmmaterial. Det här är Putin innan han blev rik: dålig vindoverall, dålig frisyr, dålig ärmlös skjorta, sysslandes med vardagliga ting, säger han till Yle och påpekar att filmklippen även visar ”hur liten Putin är”.

I ett videoklipp syns det hur Putin skrattar när han spelar pingis tillsammans med St. Petersburgs dåvarande statsdirektör Anatolij Sobtjak och två livvakter.

En anmärkningsvärd scen, enligt Luke Harding.

– Det som är mest påfallande är att Putin ler och ser ut som en människa, i stället för den monstruösa karaktär han är i dag, säger han till Yle.

Fruktar reaktion

Yle har av säkerhetsskäl valt att inte avslöja vem som är källan till videon.

– Putins reaktioner på avslöjanden om hans privatliv kan vara oförutsägbara. För att skydda källorna namnger Yle inte heller de intervjuade personerna, framhåller nyhetskanalen i ett uttalande.

Se bilderna och filmklippen här

Anton Geraschenko, som är rådgivare till ukrainska inrikesministern, har publicerat flera av bilderna på Putin.

SE BILDERNA GENOM ATT KLICKA HÄR

SE VIDEOKLIPPEN GENOM ATT KLICKA HÄR

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


JUST NU: Helt ny tv-kanal i Sverige – konkurrent till SVT

2025 10 22

En sprillans ny tv-kanal som tävlar om SVT:s kärnmålgrupp kommer att ha premiär till hösten.

I oktober lanseras gratiskanalen AfterWork TV, AWTV, som vill “möta den växande efterfrågan på innehåll som speglar och engagerar en mogen publik”.

Bakom satsningen står Pluto TV som har samlat profiler som bland annat Richard Olsson, känd från Bingolotto och Vem vet mest, och veteranen Agneta Sjödin till sina nya program.

Vi ser en tydlig efterfrågan på kvalitetsinnehåll som riktar sig till en publik som ofta förbises i dagens medielandskap. Med AfterWork TV ökar vi vårt redan stora utbud av gratis underhållning i Sverige och stärker vår position som streamingtjänsten som har något för alla. Säger Jesper Dahl, General Manager Pluto TV, Nord- och Central Europa, i ett uttalande.

"Målgruppen ska tas på allvar"

Utbudet kommer att bestå av nyproducerade svenska program. Personliga intervjuer och program om hälsa, träning, resor, husdjur och relationer är några exempel som nämns.

– Det är dags att vi tar denna målgrupp medialt på allvar och skapar innehåll åt och tillsammans med dem. Vi ska fokusera på glädje, energi och inspiration och vara en källa till positiva inslag i vardagen, säger Poppe Linge Gimling, producent och kanalchef, Afterwork TV.

Yvonne Ryding, som kommer att leda programmet “Skönhet med Yvonne”, jublar åt satsningen på en äldre målgrupp.

– En stor och viktig grupp med mycket potential, konstaterar hon i samma pressutskick.

LÄS MER: Rusning till biograferna – ny skräckfilm krossar förväntningarna

Piken mot SVT

Richard Olsson håller med.

Den tidigare SVT- och TV4-profilen kommer att vara programledare för “Nyfiken på”, ett reseprogram där programledaren besöker nya platser, städer och länder.

Han antyder även att det är just SVT:s traditionella tittargrupper man konkurrerar med.

– Det föds nya 60-åringar varje dag och då är det extra intressant att skattefinansierade statliga medier sviker sin kärnmålgrupp och hellre satsar på ungdomar som aldrig tittat på tv. Då är det det fantastisk att Pluto TV vill satsa på denna målgrupp genom att ta in AWTV i sitt programutbud, säger Rickard Olsson.

Premiären för Afterwork TV är den 23 oktober på Pluto TV. Kanalen kommer att vara tillgänglig både som linjär kanal och on demand.

LÄS OCKSÅ: Årets bästa tv-film är utsedd – finns på Netflix 

Foto: 

Text: Redaktionen


22okt2025

Nytt butikskoncept till Norden – kan komma till Sverige

2025 10 22

Sveriges nordiska grannländer satsar på ett nytt butikskoncept.

Det ansträngda säkerhetspolitiska läget i Europa och Norden gör att frågan om beredskap är högaktuell.

I händelse av krig eller annan kris kan livsmedelsförsörjningen drabbas hårt.

I Sverige uppmanas alla invånare att ha en viss beredskap hemma.

– Tänk efter hur du skulle klara dig en vecka utan vatten eller mat. Om du är förberedd kan du klara krisen bättre, framhåller MSB.

I de Sveriges nordiska grannländer planeras nu ett nytt butikskoncept med inriktning krisberedskap.

Nordiska satsningar

I Danmark, Norge och Finland förbereder man nu för att inrätta krisbutiker, rapporterar Dagligvarunytt.

I Danmark stärks 50 butiker över landet för att klara minst två dygn utan ström eller omvärldskontakt.

Norge ska förbereda närmare 100 butiker för att klara att hålla driften utan ström, varuleveranser eller betalningsfunktioner.

Den finska dagligvaruhandeln har tillsammans med statliga myndigheter i landet planer på 300 beredskapsbutiker.

Finland och Danmark har som mål att konceptet ska vara klart inom tre till fyra år.

Läs också: Priskollaps nära – folkkär produkt kan störtdyka i pris

Kan komma till Sverige

I nuläget finns inga liknande planer i Sverige.

Butikskedjorna önskar att staten ska gå in med resurser och riktlinjer för hur konceptet skulle kunna utvecklas.

– Att fullt ut förbereda en butik för långvariga och omfattande störningar är en mycket stor investering och innan det eventuellt görs bedömer vi att vi skulle behöva tydligare politiska ramar, uppger Coops pressansvarige Therese Knapp, till Dagligvarunytt.

Livsmedelsverket har tilldelats 30 miljoner kronor för pilotprojektet ”Robusta butiker”, för att ta fram lösningar som kan bli en modell för Sverige att arbete efter.

– Vår uppfattning är att det fortfarande saknas en tydlig kravbild. Den måste det offentliga definiera, och dit har vi ännu inte kommit, uppger Axfoods kommunikationsdirektör Sara Kraft Westrell, till Dagligvarunytt.

Läs mer: “Ser värre ut än Northvolt” – ny tung konkurs kan vänta i Sverige

Foto: L. Mimietz

Text: Redaktionen