Oroväckande larm – svenskar tungt skuldsatta

2024 01 20

Svenskarna är idag ett av de mest skuldsatta folken i hela EU.

Det är bara i Danmark och Luxemburg som befolkningen är mer skuldsatt än i Sverige.

Svenskarna är överskuldsatta och hamnar också ofta hos Kronofogden.

Det säger författaren Lena Pettersson, som är aktuell med boken ”Skuldsatt”, i en intervju med DI.

Cirka 265 000 svenskar har haft skulder hos Kronofogden i fem år eller längre, berättar hon för tidningen.

”Fyllt med skam”

Av dessa beskrivs 85 000 som så kallade ”evighetsgäldenärer”.

Det är ett begrepp som Kronofogden använder för att beskriva personer som inte bedöms kunna bli skuldfria.

Dessa människor lever under fattiga förhållanden, men kunskapen om deras situation är inte så stor, menar Lena Pettersson.

– Den enda anledningen till att vi vet så lite om dem är för att vår syn på skuldsatta har fyllt dem med så mycket skam att de är väldigt försiktiga med att berätta om det här, säger hon till tidningen.

”Exceptionellt läge”

Många har hamnat i en svår ekonomisk situation på grund av dramatiska händelser i privatlivet, exempelvis arbetslöshet, skilsmässa eller sjukdom.

Situationen kan också förvärras på grund av samhällsförändringar, exempelvis räntehöjningar och lågkonjunktur, säger hon.

Idag är svenska hushåll bland de högst belånade i världen, vilket Lena Pettersson ser som ett allvarligt problem.

– Vi är i ett exceptionellt läge. Överskuldsättningen har aldrig varit så stor och varje år växer summorna hos Kronofogden, säger Lena Pettersson.

Bland de högst belånade – i världen

Enligt statistik från SCB har svenska hushåll ökat sin skuldsättning under flera decennier.

Den största delen av de svenska hushållens skulder består av bostadslån.

Svenska hushåll är bland de högst belånade i världen. 2022 hade svenskar i snitt nästan en halv miljon kronor i lån per invånare.

Text: Redaktionen

Foto: Towfiqu-Barbhuiya


Bank-ID går ut med varning till användare

2024 10 02

Bank-ID varnar på nytt sina användare.

Just nu får många svenskar olika typer av besvärande meddelanden.

Bland annat sprids på nytt meddelanden och e-mailutskick som påstår sig komma från Bank-ID.

Det varnar nu legitimationsstjänsten för.

Dykt upp på nytt

På nytt har en varning dykt upp på Bank-ID-hemsidan som uppmanar användare att vara redo på att SMS inkommer.

– Just nu förekommer det falska SMS-utskick, telefonsamtal och e-postmeddelanden som utger sig för att komma från BankID. Vi kontaktar aldrig användare på det sättet. Radera meddelandet eller avsluta samtalet utan att följa några uppmaningar i det, lyder meddelandet.

“Är viktigt”

Bank-ID understryker att det är viktigt att man som användare aldrig använder tjänsten på uppmaning från någon annan.

– Använd aldrig ditt BankID när någon som kontaktar dig ber dig göra det. 

– De myndigheter, banker, polis eller företag som erbjuder BankID kontaktar dig aldrig via telefon, mail eller liknande för att uppmana dig att logga in på eller ladda ner nytt BankID.

Tre steg

Den som utsätts för bedrägeri har tre tydliga steg att följa.

Det första steget man bör se till att följa är att direkt spärra sitt Bank-ID.

Därefter gör man rätt i att ta kontakt med banken och förklara vad som har hänt.

Det sista steget handlar om att göra en polisanmälan om saken.

Anmäl saken

Det finns ett visst nummer som är till för att folk som blir utsatta för bedrägeri eller bedrägeriförsök ska kunna använda.

Det gör man rätt i att bruka.

– Om du har fått ett bluff-sms som gör dig misstänksam och som du vill rapportera behöver du bara vidarebefordra meddelandet till nummer 7726. På så sätt får operatörerna information om sms:et och dess innehåll, och kan förhindra att det skickas till fler personer.

Bedrägeriförsök är alltjämt ett växande problem i Sverige och folk luras hela tiden på sina pengar.

Polisen arbetar kontinuerligt med att försöka komma åt problemet, just nu med en insats som innefattar övriga nordiska länder där förekomsten av bedrägerier också är hög.

Foto: BankID

Text: Redaktionen


Experter avråder: ladda aldrig din mobil så här

2024 10 02

Folk förstör sina mobiltelefoner genom att ladda dem på fel sätt.

En gång om dagen, och gärna på natten eller på jobbet.

Det är laddrutinen för många mobilanvändare.

Men det kan vara ett stort misstag, flaggar flera experter.

Såväl i Sverige som utomlands avråds nu folk från att ladda sin telefon under lång tid – och man bör även undvika att låta den ladda ur helt.

– Om du låter din telefon vara inkopplad eller låter den dö, minskar batteriets livslängd snabbt. Istället bör du sikta på att hålla din laddningsnivå mellan 20-80 procent.

Det säger Kewin Charrion, chef för den avdelning som lagar begagnade mobiler på företaget Back Market, till Daily Mail.

Brandkåren: Ha den inte i soffan

Åsikten delas av räddningstjänsten i Sverige. Från deras perspektiv handlar dock rekommendationen om att inte ladda telefonen under natten främst om brandsäkerhet.

– Det som kan hända med batterierna är att det sker en termisk rusning i batteriets celler. Batteriet värmer upp sig själv så pass att det kan antända och då bildas den här gasen som är så giftig, har Kristian Gissler från brandkåren i Attunda sagt till TV4 Nyheterna tidigare.

– Undvik att ha den i sängen eller soffan, hellre på ett bord. Och det ska finnas en fungerande brandvarnare i varje hem – det är jätteviktigt.

Kan sno bilder via sladden

Det finns dock fler vanliga misstag folk begår när de laddar sina telefoner.

Och de har ingenting med brandrisker eller att man sliter ut batteriet att göra.

Istället handlar det om att telefonen kan utsättas för skadlig programvara om man inte är försiktig, vilket bland annat FBI, USA:s federala polismyndighet, återkommande varnat om.

Dessutom kan bilder från telefonen föras över till andra enheter.

Den risken finns när du laddar på offentliga laddningsstationer som blir allt vanligare, till exempel på köpcentrum eller flygplatser.

Även sms, e-post och kontaktuppgifter är då i farozonen.

Ta med din egen laddare och USB-sladd och använd ett eluttag istället, framhåller FBI på X.

Foto: A. Haslinger

Text: Redaktionen