Nytt besked från Coop – kan göra helt tvärtom
2023 05 14
För första gången på fyra år sjönk matpriserna i april.
Det var visserligen med minsta möjliga marginal.
Blott 0,4 procent droppade priserna.
Men sänkningen hade ett symboliskt värde på grund av att en flerårig trend därmed var bruten.
Beskedet kom också några veckor efter att de stora matkedjorna Ica och Coop deklarerat stora prissänkningar.
Nu ser dock utvecklingen dyster ut igen.
Detta med anledning av att Coop kommer med ett nytt besked – matjätten kan gå tvärsemot den symboliska prissänkning som nyligen ägde rum.
– Vi ser indikationer på prishöjningar, säger Coops vd Marie Nygren till SVT:s Ekonomibyrån.
Vill vara schysst mot leverantörer
Precis som tidigare är det ökade leverantörskostnader som gör att matpriserna följer därefter.
Enligt Marie Nygren vill man garantera schyssta priser för leverantörerna.
Några liknande garantier, som ytterligare prissänkningar, kan inte ges till kunderna som handlar i Coops butiker.
– Det finns fortfarande en hel del kostnader. Vi ser en del ökningar hos vissa leverantörer, säger matjättens vd.
Drivande aktör
I mars pekades Coop ut som en drivande aktör när det kommer till prishöjningarna på mat.
Kedjan stod för en omfattande prishöjning 1 januari 2023 – flera veckor före konkurrenterna.
– Coop stod för en chockhöjning som fick många företag i leverantörsleden att höja på ögonbrynen, uppgav en källa med insyn i samtliga verksamheter till Sydsvenskan i samband med avslöjandet.
Ica och Axfood – de två andra stora aktörerna på marknaden – stod för samma prishöjning först fem veckor senare.
Bristande konkurrens
En annan förklaring till de skenande matpriserna har varit bristande konkurrens.
– Det finns ju få aktörer i olika delar av livsmedelskedjan och då finns en risk att konkurrensen inte fungerar som den borde eller kan göra, sade Konkurrensverkets enhetschef Martin Bäckström till Expressen i april.
Totalt kontrollerar Coop, Ica och Axfood 90 procent av livsmedelsmarknaden.
Ica är störst av samtliga och innehar 53 procent av marknaden.
Foto: Coop Sverige
Text: Redaktionen