Ny typ av fartkamera kan sättas upp i trafiken – förslaget sågas
2025 04 11
Samtliga regeringspartier är emot Trafikverkets förslag på nya fartkameror.
Diskussionen om nya typer av kameror i trafiken har blossat upp igen.
Trafikverket har lyft förslaget om att börja mäta hur fort bilister kör mellan fartkamerorna.
Det innebär att snitthastigheten mellan två punkter skulle kunna ligga till grund för om föraren ska åka fast – istället för enbart när man passerar kameran som det är nu.
– Utifrån Trafikverkets roll att rädda liv och nollvisionen vore det en väldigt kostnadseffektiv investering, har Maria Krafft, måldirektör på myndigheten, tidigare sagt till DN.
Fem partier är emot
Nu har frågan aktualiserats igen.
Detta genom att samtliga riksdagspartier fått ta ställning till förslaget om att införa den här varianten av trafiksäkerhetskameror.
Det visar sig att det finns ett starkt motstånd, rapporterar Vi Bilägare.
Fem partier, bland annat samtliga regeringspartier (M, KD och L) samt Sverigedemokraterna säger blankt nej, precis som Centerpartiet.
– Vi ser i dag inte den typen av kameror som en lösning, säger finansutskottets ordförande Edward Riedl (M) till bilmagasinet.
Två partier säger ja
Till skillnad från Trafikverket bedömer Centerpartiet att systemet vore “väldigt kostsamt”. Istället förespråkas förebyggande arbete.
Miljöpartiet och Vänsterpartiet är dock för, det förstnämnda partiet med motiveringen att det skulle förbättra säkerheten och rädda liv i trafiken.
Socialdemokraterna säger varken ja eller nej.
LÄS MER: Så fort kan man köra – innan fartkameran tar bild
Används i flera länder
Systemet kallas för sträck-ATK. För att det skulle kunna bli verklighet krävs dock ett bredare politiskt stöd.
Än så länge krävs mer tid och planering för att införa någonting sådant.
Trafikverket understryker dock att man kan ta inspiration från flera länder som har satt det i system.
– Sträck-ATK används i flera länder – bland annat i Norge, Nederländerna och i Storbritannien. Ett regeringsuppdrag till Polisen och Trafikverket skulle påskynda utvecklingen, framhåller myndigheten.
LÄS MER: Svensk bilist fast i fartkameran – ursäkten väcker rubriker utomlands
Foto: Trafikverket
Text: Redaktionen