Svensk bilist fast i fartkameran – ursäkten väcker rubriker utomlands

2024 12 12

Två gånger i år har en svensk man i 50-årsåldern åkt fast för fortkörning.

Och hans ursäkt är ganska uppseendeväckande.

Nekade till att ha suttit vid ratten

Första gången fastnade mannen på fartkameran på E22 i Västerviks kommun.

Trots bilderna förnekade 50-åringen bestämt att det var han suttit bakom ratten. 

Vem det var på bilden kunde mannen inte svara på, men uppgav att hans bil används frekvent av familjen och att han har flera anhöriga som liknar honom till utseendet.

Efter att tingsrätten jämfört fartkamerans bilder med pass- och körkortsbild drogs slutsatsen att det visst var samma man, rapporterar Barometern.

Han dömdes därmed för brott mot trafikförordningen till 2 000 kronor i böter.

Uppmärksammas i Norge

Nu får incidenten uppmärksamhet utomlands.

Det är den norska tidningen Dagbladet som drar upp historien och gör rubriker av händelsen.

Även konsumentmagasinet Elbil24 från Norge sprider nyheten.

– Ibland kan det vara svårt att erkänna att man har gjort fel. Det gäller i allra högsta grad en svensk bilist, skriver tidningen.

I artikeln hånas svenskens ursäkt om att det var någon annan på fartkamerans bild.

– Bara en identisk tvillingbror, som mannen inte har, kunde få dem (tingsrätten, red. anm.) att tvivla på vem som körde bilen, står det i texten.

LÄS MER: Så fort kan man köra – innan fartkameran tar bild

Blev tagen igen

Historien tar dock inte slut där.

Samma man blev senare tagen i en ny fortkörning. Han hade då återigen åkt fast i en fartkamera då han körde 98 kilometer i timmen på en 90-väg.

Den här gången hade 50-åringen en ny ursäkt.

I rätten uppgav han att han inte varit i närheten av platsen och inte vet var han var det aktuella datumet. Han sa att det var hans pappa på bilden från fartkameran, skriver Barometern om händelsen.

Ny böter

Tingsrätten köpte dock inte den förklaringen heller och det blev 1 500 kronor i böter för hastighetsöverträdelse.

Även detta uppmärksammas i Norge, där bötesbeloppen är högre för fortkörning än i Sverige.

Alla följer inte hastighetsbegränsningen. Vissa nekar också till att ha kört för fort, konstaterar Dagbladet.

Foto: Trafikverket

Text: Redaktionen


Många får samma sms just nu – radera direkt

2025 01 11

Nu utfärdas en ny bedrägerivarning.

Den här gången låtsas bedragarna komma från Coop.

Sms utfärdas till tilltänkta offer där det står att de har vunnit ett pris.

Enligt sms:et ska personen lämna ifrån sig känsliga uppgifter för att komma åt priset - ett tupperware-set.

Det rapporterar Råd & Rön.

Så lyder meddelandet

Så här lyder bluffmeddelandet som cirkulerar just nu:

– Grattis! Du är en vinnare. Din belöning är ett Tupperware-set med 36 delar. Observera att en leveransavgift kan tillkomma. 

Personen som får meddelandet uppmanas att göra anspråk på belöningen genom att klicka sig fram till en plats där man ska lämna känsliga uppgifter.

Radera direkt

Det rör sig dock om ett bluffmeddelande och den som får den här typen av sms gör rätt i att radera meddelandet omedelbart och inte följa några uppmaningar.

Den som redan har lämnat ifrån sig uppgifter bör omedelbart kontakta banken och polisen.

Coop meddelar att sms:et inte kommer från dem.

Flera fall

Polisen har gått ut med ett meddelande om att flera fall av bedrägerier som synnerligen riktar in sig mot äldre har inträffat under inledningen av 2025.

– I januari har ett stort antal bedrägerier mot äldre inträffat runt om i landet och polisen vill med anledning av det påminna om hur man kan skydda sig, framhåller polisen.

De förklarar vidare att ärendena framförallt har handlat om fysisk vishing, en form av bedrägeri där kriminella först ringer eller smsar sitt tilltänkta offer i syfte att komma åt personlig information och påstår sig företräda en banktjänst eller företag för att sedan även komma hem till den drabbade.

“Sannolikt bedrägeri”

Lotta Mauritzson på polisens nationella bedrägericenter förklarar.

– Om du mottar ett sms eller telefonsamtal med information som du inte känner igen så rör det sig sannolikt om bedrägeri, säger hon.

– Kontakta endast banker, myndigheter och företag via deras officiella telefonnummer som du söker upp själv och via inte nummer som anges i sms.

Foto: N. Dumlao

Text: Redaktionen


Anmälningar väller in mot tv-bolag – har en halv miljon svenska kunder

2025 01 10

Ett tv- och streamingföretag med en halv miljon svenska kunder har fått mängder av anmälningar emot sig.

Det handlar om tv-distributören och streamingbolaget Allente.

Konsumentverket har översköljts av anmälningar mot bolaget, rapporterar DN.

Nu får företaget allvarlig kritik av Konsumentverket.

Hamnat på ”skamlista”

Det är långt ifrån första gången Allente hamnar i blåsväder.

Redan 2023 hamnade företaget på konsumentorganisationen Råd & Röns ”skamlista” över organisationer som anmälts flest gånger till Konsumentverket, vilket MarcusOscarsson.se rapporterade om.

Allente låg då fyra på listan efter att ha fått 161 anmälningar emot sig.

Men tv-distributören tycks inte ha bättrat sig – snarare tvärtom.

Mängder av nya anmälningar

Allente har anmälts till Konsumentverket 166 gånger under 2024, enligt DN, och får nu allvarligt kritik från Konsumentverket.

Företaget, som uppges ha cirka en halv miljon svenska kunder, anklagas för att använda sig av vilseledande och aggressiva säljmetoder, enligt tidningen.

Många kunder har uppgett i anmälan att de känner sig lurade av företaget. Konsumentverket kritiserar också att Allentes säljare är otydliga med att deras syfte är att sälja abonnemang för Allente.

– Det har till exempel presenterat sig som att de vill informera om något viktigt, och att de inte alls är där för att sälja, säger Christopher Flamborn, jurist på Konsumentverket, till tidningen.

Har fått löften

Konsumentverket har tidigare drivit flera ärenden mot företag och då fått löften om bättring.

– Då har vi nöjt oss med de löftena. Men utifrån de här nya anmälningarna har vi kunnat konstatera att överträdelserna fortsatt, säger Christopher Flamborn.

Allente är ett stort företag med en halv miljon svenska kunder inom tv och streaming.

Företaget har bland annat ett nära samarbete med TV4, avseende basutbud, filmer, serier och sport på olika plattformar.

I somras meddelade företaget att man utökar samarbetet med TV4 ytterligare, vilket bland annat innebar att Allentes streamingkunder fick tillgång till TV4:s kanaler och streamingtjänster.

I oktober meddelades också att Allente har ingått ett avtal med Amazon och att kunderna får tillgång till streamingtjänsten Prime Video.

Men trots det är många alltså missnöjda med Allente och framför allt med deras aggressiva försäljningsmetoder.

Foto: Clement M

Text: Redaktionen