NY STUDIE: Hög risk pekas ut för stockholmare – kan drabbas av långvariga symtom

2023 03 13

Unga vuxna i Stockholm är i betydligt större riskzon att drabbas av postcovid.

Det slår en ny studie fast som tagits fram vid Karolinska institutet, rapporterar SVT.

Anledningen är de höga halterna av luftföroreningar i staden.

– De här resultaten tycker vi är väldigt viktigt och vi måste förstå att exponering har potentiellt flera negativa hälsoeffekter, säger Erik Mélen, professor på Karolinska institutet, till tv-kanalen.

Symtom över lång tid

Postcovid, även kallat långcovid, innebär att man fortsätter att ha symtom även långt efter man blivit frisk av viruset.

– För de flesta avtar symtomen gradvis, och de behöver inte söka vård. Men vissa får långvariga eller allvarliga symtom och behöver utredning, behandling, rehabilitering och uppföljning, framhåller Socialstyrelsen i en rapport.

30 procent högre risk

Bakgrunden till studien är det så kallade BAMSE-projektet, som under en längre tid undersökt 4 000 småbarn födda i Stockholms län mellan 1994 och 1996.

Idag är barnen närmare 30 år och har under sin uppväxt fått svara på frågor samt kontinuerligt fått sin lungkapacitet mätt.

Man har även analyserat luftföroreningarna vid barnens bostadsområden, och 750 stycken av deltagarna som haft bekräftat covid ingick även i en studie om postcovid.

Resultaten visar att unga vuxna i Stockholm löper 30 procent högre risk att drabbas av postcovid jämfört med andra grupper.

Risk i vuxen ålder

Forskarna har även kunnat se tydliga samband mellan sämre lunghälsa och luftföroreningar, problem som kan följa med barnet och riskera sjukdomar i vuxen ålder.

– Även låga nivåer har potentiellt negativa effekter, så genom att fortsätta sänka halterna får vi en rad positiva hälsoeffekter, säger Erik Mélen. 

Förbjuder fossildrivna bilar

Sedan tidigt 2000-tal har luftföroreningarna dock minskat markant i Stockholm. 

Enligt SVT handlar det om en minskning på nästan 40 procent. 

Flera förslag har nyligen tagits fram för att dra ned utsläppen ytterligare. Bland annat lyfte Miljöpartiet förra året fram att fossildrivna bilar borde förbjudas i Stockholms innerstad.

– Genom att fasa ut bensin- och dieselbilarna kan vi halvera klimatutsläppen i Stockholm. På köpet får vi en stad med friskare luft, som är härligare att bo och växa upp i, sade Gabrielle Gjerswold (MP) i maj 2022, som då kandiderade till Stockholms kommunfullmäktige.

Verkställs 2024

Och nu är också beslutet på plats. Det kommer dock inte verkställas förrän 2024 då den nya, strängare miljözonen klass 3 i bland annat Gamla stan successivt kommer införas.

– I den nya miljözonen kommer bara el- och gasbilar att få köra. När det gäller tunga fordon blir även vissa laddhybrider tillåtna, rapporterar SVT.

– Vi inför ett helt nytt mål om att minska biltrafiken med 30 procent till år 2030, jämfört med mätåret 2017. På vissa gator kommer bilarna försvinna helt, sade borgarrådet Åsa Lindhagen till Dagens industri i höstas.

Foto: Projct33

Text: Redaktionen


JUST NU: Moskva under attack

2025 07 17

Ryska huvudstaden uppges vara under attack.

Mängder med ukrainska drönare uppges strömma in över Ryssland.

Den ryska militären har tvingats ägna hela natten åt att skjuta ned farkosterna över flera olika regioner, rapporterar Kyiv Independent.

Bland annat i huvudstadsregionen, hävdar Moskvas borgmästare Sergej Sobjanin.

Rysslands försvarsministerium uppgav att totalt 122 ukrainska drönare hade nedskjutits över olika regioner i landet, skriver den ukrainska tidningen som beskriver uppgifterna som ett “stort anfall”.

Akutstängt flygplats

Enligt Sobjanin har tre drönare på väg mot Moskva skjutits ned. Borgmästaren hävdar också att räddningstjänst inkallats.

Uppgifterna har inte bekräftats av västerländska medier.

Samtidigt rapporteras det om drönaranfall mot storstaden St. Petersburg. Flygplatsen Pulkovo akutstängde verksamheten klockan 5 på morgonen, enligt den ryska luftfartsmyndigheten Rosaviatsia. 

– Förmodligen på grund av inkommande drönare, eftersom att ryska flygplatser regelbundet har upplevt tillfälliga markstopp på grund av ukrainska attacker, framhåller Kyiv Indepedent.

Minst tio flyg ska ha stoppats under morgonen.

Flera regioner

Även i Belgorod, nära den ukrainska gränsen, uppger den lokala guvernören att drönarattacker har ägt rum. 

Ryska Telegramkanaler uppger även att ett bostadshus i staden Voronezj har träffats av attacker. Minst fem drönare påstås ha skjutits ned över regionen, enligt guvernören Vladislav Shapsha.

Inte heller dessa uppgifter har verifierats.

Ukraina har inte heller kommenterat rapporterna.

LÄS MER: Ryssland kan tvingas till desperat försäljning – “behöver allt”

Regnar in missiler i Ukraina

Tidigare i veckan uppgav Financial Times att USA:s president Donald Trump uppmanat Ukraina att slå till långt inne i Ryssland. Presidenten ska även ha frågat Ukrainas motsvarighet Volodymyr Zelensky om Ukraina kan attackera Moskva.

Trump har efteråt förnekat att han vill att Moskva ska attackeras och Vita huset har dementerat uppgifterna.

De rapporterade ukrainska motattackerna kommer kort efter att Ryssland genomfört en rad luftanfall mot Ukraina.

Så sent som igår regnade missiler och drönare in över det krigsdrabbade landet.

Det kom bara dagen efter USA:s president Donald Trump hotat om exceptionellt hårda 100-procentiga tullar om inte Ryssland avslutar kriget inom 50 dagar.

– Massattack drabbar städer i natt medan ukrainare förbereder sig för ytterligare 50 dagar av rysk terror, framhöll Kyiv Independent igår.

– Jag tycker inte att 50 dagar är särskilt lång tid, har Trump sagt i en kommentar efter tullhotet.

LÄS MER: Storbanker varnar Trump

Foto:

Text: Redaktionen


Nytt förbud för folk som kör för fort – införs överallt

2025 07 17

Nya körkortsregler är på gång i Sverige och övriga EU.

Den som åker fast för fortkörning i sådana hastigheter att körkortet ryker får bara körförbud i det aktuella landet där brottet sker.

Nu ska det ändras.

EU är överens om att förbudet ska gälla överallt i alla medlemsländer, uppger tyska Adac, Europas största motororganisation.

Även vid rattfylleri

Den nya regeln ska gälla för körkort som dras in i minst tre månader. Förutom fortkörning ska åtgärden även kunna vidtas vid rattfylleri som leder till indraget körkort.

– Sådana körförbud gäller för närvarande endast i det land där trafikförseelsen inträffade, förklarar Adac.

Konkret innebär det att om en svensk medborgare skulle köra för fort i exempelvis Italien och få indraget körkort får personen fortfarande köra bil i Sverige.

Det är nämligen Transportstyrelsens ansvar.

– I framtiden kommer körförbud att gälla över gränserna i alla EU-länder, erfar den tyska motororganisationen.

LÄS MER: Många bilägare får oväntad faktura – betala inte

Välkomnar beskedet

Enligt Adac har ett formellt utkast nu antagits av EU. 

Det förväntas dock ta minst tre år innan direktivet implementeras i samtliga medlemsländer.

Den tyska motorjätten välkomnar beskedet. 

– En EU-omfattande påverkan på körkörtsåtgärder bidrar till att öka trafiksäkerheten, säger Berndt Gstatter, expert på internationell rätt vid Adaccs juridiska avdelning, i ett uttalande.

– Det faktum att allvarliga förseelser inte längre kommer att förbli ostraffade i hemlandet kan ha en trafikutbildande effekt.

LÄS MER: Ny åldersgräns för körkort inför i Sverige

Kan återkallas av nio skäl

I Sverige finns nio punkter som Transportstyrelsen kan hänvisa till för att återkalla ditt körkort.

Vanligast är att köra mellan 31 och 40 kilometer i timmen för fort, vilket dock enbart leder till körförbud i två månader. Om fortkörningen är allvarligare kan tiden dock förlängas.

Upprepade trafikbrott kan också leda till återkallat körkort även om brotten är av mindre förseelser.

När vi beslutar om spärrtid gör vi alltid en helhetsbedömning i det enskilda ärendet. Vi utgår från praxis som innebär att vi också väger in både omständigheterna kring brottet och vissa personliga förhållanden som exempelvis behov av körkort i arbete, framhåller Transportstyrelsen.

LÄS MER: Biljätte stänger stor fabrik efter 64 år

Foto: Trafikverket

Text: Redaktionen