Ny kafferegel i Sverige – 70 procent vet inte om det
2025 05 22
Den 1 januari 2024 infördes en ny så kallad “kaffelag” i Sverige.
Sedan dess har det snart gått ett och ett halvt år.
Och knappt någon känner till att den har införts.
Det handlar om lagen som kräver att restauranger och kaféer måste erbjuda kunden flergångsalternativ när man köper mat eller dryck som takeaway. En nödvändig lag som dock helt tycks ignoreras, framhåller Håll Sverige Rent efter en ny Novusundersökning.
– Lagen har potential att minska nedskräpningen, men den efterlevs inte. Det krävs praktiska lösningar och mer information till konsumenterna om vi ska lyckas minska berget av engångsplast, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent, i ett uttalande.
70 procent känner inte till den
Enligt undersökningen är det bara nio procent av takeawaykunder som erbjudits en mugg eller annan behållare som kan återanvändas.
Samma rapport visar att 72 procent av svenska folket inte ens känner till att lagen finns.
Och hade kännedomen varit större skulle lagen sannolikt efterlevas mer. Enligt Håll Sverige Rent är det 61 procent som är positiva till regeln.
– Folk är inte emot förändringen, tvärtom. Däremot vet de flesta inte om att de har möjligheten att få sin takeaway-kaffe i flergångsmugg, säger Johanna Ragnartz.
LÄS MER: Nya regler när du går på restaurang – infördes i mars
Pressad bransch
Antalet engångsmuggar med plast har stigit kraftigt på 2020-talet.
Från 1 055 miljoner år 2022 ökade antalet till 1 256 miljoner året därpå. Motsvarande siffra för matlådor var 858 miljoner år 2023, enligt Naturvårdsverket.
Det beskrivs som ett enormt slöseri med resurser och en stor bov i nedskräpningen i städer och i naturen.
I branschen talas det om stora utmaningar.
– Den här lagstiftningen har landat i knät på en redan pressad bransch och det saknas stöd och finansiering från offentligt håll. Brist på information till konsumenter bidrar starkt till att flergångsalternativen inte efterfrågas, säger Clara Lidberg på Panter, ett företag som erbjuder återanvändbara kärl.
LÄS MER: OLW lanserar oväntad chipssmak – “Tydlig efterfrågan”
Foto: A. Nee resp C. Ciftci
Text: Redaktionen