Nya regler när du går på restaurang – införs idag lördag

2025 03 02

På lördag träder nya regler i kraft på restauranger över hela Sverige.

Det bekräftar både regeringen och Livsmedelsverket.

Ändringen gäller nya krav som införs då man äter ute – där besökarna nu måste få information om var köttet som serveras kommer ifrån.

De nya reglerna är obligatoriska och ska gälla för alla livsmedelsföretagare vid restauranger från och med 1 mars.

– Många vill göra medvetna val även när de går på restaurang och nu underlättar vi för det. Min förhoppning är att detta kan gynna svensk produktion av kött, säger landsbygdsminister Peter Kullgren (KD) i en kommentar.

Kan framgå på menyn

Förändringen har varit på gång under en längre tid. För knappt ett år sedan meddelade Peter Kullgren att Livsmedelsverket hade fått uppdraget att ta fram ett utkast på nya regler.

Syftet är att restaurangbesökare ska kunna välja kött utifrån kunskap om dess ursprung.

 – Restauranggästen har rätt att få informationen, och den kan ges muntligt på begäran eller skriftligt.

Det säger Livsmedelsverkets chefsjurist Elin Häggqvist.

– Informationen kan framgå direkt på menyer, men det räcker också med en skylt om att gästen kan fråga om vilket land köttet som serveras på restaurangen kommer ifrån.

Ministern: Efterlängtad ändring

Peter Kullgren har tidigare understrukit att det handlar om en efterfrågad regeländring bland landets konsumenter.

Många konsumenter vill göra medvetna val om maten de äter och då är god information en förutsättning.

–  Regeringen vill därför att konsumenter ska få veta var kött som serveras på restauranger kommer ifrån. Det är bra för djurvälfärden och Sveriges självförsörjningsförmåga, sade ministern när uppdraget tilldelades Livsmedelsverket i april 2024.

Enligt Kullgren ska det vara “lika enkelt att få veta var köttet kommer ifrån på en restaurang som i en butik”.

Dessa köttsorter berörs

De nya reglerna omfattar även storhushållsverksamheter. Livsmedelsverket försäkrar att det ska vara enkelt att följa reglerna även för företagarna.

Följande kött ska ingå i den lista som kunder ska få information om dess ursprung:

- Nöt

- Gris

- Får

- Get

- Fjäderfä

Foto: N. Sh resp Elima Mwinyipembe/Regeringskansliet

Text: Redaktionen


JUST NU: Rusta rivstartar våren – lanserar jättesatsning

2025 03 26

Rusta expanderar kraftigt.

Under onsdagen öppnar lågpriskedjan hela tre nya varuhus i Sverige.

Butikerna slår upp portarna i Eksjö, Sölvesborg och Ljusdal.

– Öppningen i Ljusdal känns dessutom extra speciell eftersom en av Rustas grundare, Bengt-Olov Forsell, hade sina rötter i orten”, säger Göran Westerberg, vd för Rusta.

Enorm satsning

I ett pressutskick framhåller Rusta att kedjan befinner sig i en ”intensiv expansionsperiod”.

I april planerar Rusta att inleda nästa fas. Nya varuhus ska öppnas i Nynäshamn och norska Bjørkelangen.

Storsatsningen fortsätter under de kommande tre åren.

Rusta planerar att öppna hela 50–80 nya varuhus i Sverige med omnejd.

– Varuhusöppningarna är en central del av vår långsiktiga strategi för tillväxt och bidrar till att stärka vår position som en ledande aktör på den nordiska lågprismarknaden, säger Göran Westberg.

Fakta Rusta

- Rusta AB är en ledande aktör på den nordiska lågprismarknaden med över 220 varuhus i Sverige, Norge, Finland och Tyskland.

- De fysiska varuhusen kompletteras med Rustas onlineförsäljningskanal, Rusta Online, i Sverige och Finland.

Rusta erbjuder ett brett sortiment av hem- och fritidsprodukter.

- Rusta har fler än 4 800 anställda

- Huvudkontoret ligger i Upplands Väsby

- Rustas aktie handlas på Nasdaq Stockholm 

Källa: Rusta

 

Foto: Rusta

Text: Redaktionen


Ny legitimation införs i Sverige – alternativ till BankID

2025 03 26

Över 80 procent av Sveriges vuxna befolkning använder Mobilt BankID.

Men nu får den populära legitimationstjäntsen konkurrens.

Uppstickaren Trustly har nämligen lanserat en ny tjänst, Trustly ID, som av bolaget beskrivs som en “banbrytande lösning” med “oöverträffad hastighet och säkerhet”.

– Trustly ID är en game changer, vilket innebär nästa steg inom hastighet, säkerhet och bekvämlighet för betalningar, säger Daniel Hecker, Chief Product Officer på Trustly Europe, i ett uttalande.

Ansiktsigenkänning eller fingeravtryck

Trustly är ett svenskt bolag och förutom Sverige testas den nya inloggningstjänsten nu även i Finland.

Framför allt har jättarna inom spelbranschen omfamnat bolaget, bland annat Bet365, Flutter, William Hill, LeoVegas, Betsson och Kindred.

Tjänsten använder sig av antingen ansiktsigenkänning eller fingeravtryck för att bekräfta användarens inloggning, vilket möjliggörs med en så kallad “passkey”.

Den verifierade informationen delas sedan med det företag man som kund handlar från, så att betalning kan genomföras omedelbart.

– Första gången du loggar in så bekräftar du dina uppgifter via den bank du är kund hos och sedan kan du välja att spara de uppgifterna för att framtida inloggningar ska kunna ske enkelt och smidigt, skriver konsumentsajten Mobil.se om den nya tjänsten.

Stor förändring

Trustly understryker att lanseringen kommer att innebära en stor förändring för alla som använder den tjänsten.

I synnerhet när det gäller säkerhet och snabbhet.

– Genom att använda Trustly ID, som snabbar på identifieringen, med den kraftfulla intelligensen från Azura – Trustlys egen datamotor som bidrar till snabbare betalningar – erbjuder företaget en branschledande inloggnings- och betalningsupplevelse.

Det skriver Trustly i ett pressutskick.

Fler möjligheter

Tidigare i mars antogs Trustly till Riksbankens öppna betalningssystem RIX-INST för omedelbara betalningar.

Bland annat har ICA Banken, Länsförsäkringar och Skandiabanken därmed möjliggjort för betalningar via Trustly.

– Detta markerar en viktig milstolpe för Trustly och det svenska betalningsekosystemet, säger Johan Tjärnberg, koncernchef för Trustly.

Foto: BankID

Text: Redaktionen