Norrmän bötfälls i Sverige – alla begår samma misstag
2024 07 16
Mängder med norska turister i Sverige har åkt på oväntade böter.
I Norge är det tillåtet.
Av den anledningen parkerar norrmännen i god tro sina bilar längs med gatan – men möts av den klassiska gula lappen under vindrutetorkaren när de kommer tillbaka.
Detta trots att det inte finns några skyltar om att det skulle vara förbjudet att parkera.
Orsaken är istället att de norska bilisterna parkerar mot färdriktningen, vilket inte är lagligt att göra i Sverige.
– Många norrmän på roadtrips i Sverige har upplevt detta, rapporterar norska tidningen Dagbladet.
En "svenskfälla"
Fenomenet beskrivs i norska medier som en “svenskfälla”.
Men Transportstyrelsen är glasklar med vad som gäller.
– Du får bara stanna eller parkera på den högra sidan av vägen i trafikens färdriktning, framhåller myndigheten.
En bil som parkeras på annat sätt bedöms kunna orsaka olyckor när föraren ska manövrera bilen till fel sida av vägen och är dessutom svårare att upptäcka i mörker när de är vända på fel håll, eftersom det saknas reflexer fram.
1 200 kronor
Men det förbudet har alltså gått många norrmän förbi.
Istället delas felparkeringsavgifter ut på löpande band, inte sällan på summor uppemot 1 200 svenska kronor.
Och för den norrman som tror att det går att knyckla ihop den gula lappen, kasta den i papperskorgen och ta för givet att man kommer undan är det bara att tänka om.
Myndigheterna i nordens länder har nämligen ingått avtal som innebär möjlighet till tvångsindrivning över landsgränserna.
Det gäller både vid parkeringsböter och fortkörningsböter.
LÄS MER: Många bilister gör fel på sommaren – böter skickas hem med posten
Samarbete i hela EU
Liknande samarbeten finns även inom EU och ett nyligen fattat beslut ska säkerställa att detta framöver kommer att fungerar smidigare mellan samtliga medlemsländer.
En av indrivarna som sysslar med just detta är Euro Parking Collection (EPC)
– För närvarande arbetar EPC på uppdrag av mer än 450 utfärdande organisationer i 15 europeiska länder. Dessa organisationer utgörs i första hand av offentliga myndigheter och polismyndigheter, råd, kommuner, statliga myndigheter, vägavgiftsoperatörer och privata parkeringsföretag, skriver EPC på sin hemsida.
Foto: M. Krahn
Text: Redaktionen