Nordiska semestervarningen: kan bli en skräcksommar – “katastrofalt dåligt”

2024 05 23

Årets semestersäsong riskerar att bli en “skräcksommar” för turister i Sydeuropa.

Det varnar flera nordiska experter för.

Bland annat bedöms det som troligt att förra årets extremväder i exempelvis Grekland, där turister i mängder evakuerades efter omfattande skogsbränder, kan hända igen.

– Det är stor sannolikhet att det blir värmeböljor i Europa även i år. För oss som tål höga temperaturer handlar det inte bara om skön värme att sola i, det får många andra konsekvenser, säger Åsa Helen Grahn, docent i turism vid Norges hotellhögskola på Universitet i Stavanger, till Dagbladet.

"Riskerar hemsk situation"

Turismforskaren pekar på hur torka, skogsbränder och hur turister och lokalbefolkning tvingas fly har blivit en central del av sommarsäsongen.

– Man riskerar att hamna i en situation som är hemsk för de som bor där och för den enorma mängd turister som de måste ta hänsyn till – som i många fall prioriterar de fastboende, säger Åsa Helen Grahn.

Extremvädret och skogsbränderna i Sydeuropa kan leda till att turistnäringen vänds upp och ned. Det vore en ekonomisk katastrof för berörda länder, menar samhällsgeografen och klimatprofessorn Håvard Haarstad från universitetet i Bergen.

“Tvingas resa annorlunda”

Studier pekar på att klimatet i Stockholm skulle kunna bli som i Budapest redan 2050. Madrid kan bli som Marrakech och London som Barcelona samma år.

– Vi kommer att tvingas resa annorlunda. Vissa platser, som Rhodos, kommer att se en kraftig nedgång i turismen på grund av detta. Vi kommer att behöva anpassa oss. Det råder ingen tvekan, säger Håvard Haarstad till den norska tidningen.

"Katastrof" även på hemmaplan

Den “omvända” turismen är redan ett faktum. Folk söker sig till Sverige, Norge och Finland för svalare sommarsemestrar. Fenomenet kallas för “cooltration”.

Redan förra året noterade Mastercard en kraftig ökning av bokade resor till Sverige och i Finland har man tagit höjd för en anstormning.

Men i Norge varnar man för att landet måste vara betydligt bättre förberett på turistrusningar än vad man hittills har varit.

– Jag var på semester i Norge förra året, och på många ställen var det katastrofalt dåligt planerat och organiserat. Det är avgörande att ha bra lösningar för att skingra turisterna när de kommer till ett resmål, säger Åsa Helen Grahn.

Foto: S. Dincer

Text: Redaktionen


Skarp uppmaning från polisen: Till alla som köper jordgubbar

2024 06 14

Under torsdagen genomförde polisen, tillsammans med flera andra myndigheter, en omfattande insats riktad mot jordgubbsförsäljning.

– Insatsen syftade till att med hjälp av samhällets samlade befogenheter upptäcka och stoppa stora illegala penningflöden inom jordgubbsförsäljning, som finansierar grov organiserad brottslighet, till exempel handel med vapen och narkotika, människohandel, mord och mordförsök, framhåller polisen i ett uttalande.

Insatserna ägde rum inom polisregion Bergslagen (Dalarnas, Värmlands och Örebro län), polisregion Mitt (Södermanlands, Örebro, Värmlands, Västmanlands och Uppsala län) och polisregion Stockholm.

Polisen och andra myndigheter slog till mot en central våldsdrivande aktör och företagsstrukturerna runt denne.

Stora beslag gjordes under insatsen.

– Genom att strypa finansieringen av den här typen av grov organiserad brottslighet försvagas nätverkets våldskapital och förmåga att driva sin kriminella verksamhet, säger Per Lundbäck, polismästare i polisregion Bergslagen.

Uppmanar alla som köper jordgubbar

Efter insatsen går polisen ut med en skarp uppmaning till alla som köper jordgubbar.

Kunder uppmanas att vara uppmärksamma på verksamheter som verkar misstänkta.

– Om man funderar på att handla av den här typen av verksamhet ska man vara medveten om att man bidrar till att finansiera grov kriminalitet. Vi kommer med gemensam kraft fortsätta slå till mot verksamheter som samarbetar med kriminella, säger Per Lundbäck.

Polismästaren uppmanar kunder att vidta två konkreta åtgärder.

– Säkerställ alltid att du swishar till ett företagsnummer som börjar med 123.

– Du kan också alltid fråga om försäljaren har giltigt tillstånd.

Resultatet av insatsen i polisregion Bergslagen

- I Bergslagen har polisen gjort 14 besök på arbetsplatser/försäljngsstånd, vilket renderat i 7 arbetsplatsinspektioner som har resulterat i olika åtgärder.

- Polisen har påträffat ett flertal barn som dels sålt och hanterat kontanter och ett barn som sade sig vara med varje dag vid försäljning (8-år). Sol14 kommer skrivas på samtliga.

- Fyra brott mot utlänningslagen har anmälts. En person är tagen i förvar och avvisad.

- En anmälan om ordningsförläggande på grund av användning av dubbdäck och en anmälan om ringa narkotikabrott har även upprättats.

- Kronofogden har utmätt sju olika bilar av värden 100 000 kr, 65 000 kr, 50 000 kr, 30 000 kr, 20 000 kr och 10 000 kr. Myndigheten har även utmätt en gaffeltruck, 920 kronor i kontanter, guld i oklart värde, en cykel av värde 5 000 kr och två klockor med uppskattat värde 400 000 kr.

Foto: I. Pauliuchenka

Text: Redaktionen


Konsumentverket varnar Jysk och Mio: sluta omedelbart

2024 06 14

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar. De fyra resterande företagen nämns inte vid namn.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

LÄS MER: Mio slår tillbaka – “det kommer aldrig att ske”

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen