Nästan alla bilar visar fel – så fort kör du egentligen

2024 11 26

Bara att köra några kilometer för fort kan sluta i höga böter för den skyldiga föraren.

På vägar med högre hastighet än 50 kilometer i timmen räcker det att köra en kilometer för fort för att riskera böter på 1 500 kronor.

Av det skälet finns det all anledning att vara försiktig med gaspedalen.

Men faktum är att det i väldigt få fall går att lita på att hastighetsmätaren faktiskt visar rätt hastighet. 

I nästan alla bilar anger mätaren en högre hastighet än vad du egentligen kör, rapporterar Dagbladet.

– Den goda nyheten är att det oftast pekar åt fel håll. Det gör att man ofta har några kilometer i timmen till godo jämfört med vad instrumentet på instrumentbrädan visar, skriver den norska tidningen.

3-4 kilometer skiljer

Tidningen hänvisar till nya tester från NAF, den norska motsvarigheten till Riksförbundet M Sverige, som visar att den verkliga hastigheten i många bilar i själva verket är 76 eller 77 kilometer i timmen – samtidigt som hastighetsmätaren visar på 80.

“Felet” har uppmärksammats flera gånger tidigare och verkar med andra ord bestå.

Det var nog tänkt att få bilister att köra lite långsammare än de verkligen gör. Nu kan många kolla farten via till exempel navigatorn eller medelhastighetsvisningen som oftast är mycket korrekt, framhöll Vi bilägare, Sveriges största bilmagasin, redan 2019.

Kan vara allvarligt

Det omvända, att visa en för låg hastighet, är däremot aldrig tillåtet.

Anledningen är förstås att folk inte ska köra för fort utan att veta om det. Men tidigare har undersökningar visat att bilar visa fel på så mycket som tio kilometer i timmen när man kör på en 90-sträcka.

Det är allvarligt för det innebär att vissa bilar kommer att ligga och tro att de kör i 90 men de ligger bara i 80. Bakom kanske finns en kö med bilar som vill om, har mätingenjören Göran Malmsten tidigare sagt till SVT.

– De vill åtminstone köra 90 och då blir det en massa tokiga omkörningar. Det blir en säkerhetsrisk på vägarna som jag tror är lite förbisedd.

LÄS MER: Alla bilar kommer börja pipa – införs nu

Verklig hastighet i 80 km/h på hastighetsmätaren:

  • Skoda Kodiaq 77 km/h
  • VW Tiguan 77 km/h
  • Hyundai Ioniq 75 km/h
  • BMW i3 76 km/h

Källa: NAF

LÄS MER: Snart kan du straffas – även om du bromsar innan fartkameran

Så stor felmarginal är tillåten på mätaren:

  • Vid en reell hastighet på 40 km/h kan hastighetsmätaren visa upp till 48 km/h
  • Vid en reell hastighet på 50 km/h kan hastighetsmätaren visa upp till 59 km/h
  • Vid en reell hastighet på 70 km/h kan hastighetsmätaren visa upp till 81 km/h
  • Vid en reell hastighet på 90 km/h kan hastighetsmätaren visa upp till 103 km/h
  • Vid en reell hastighet på 110 km/h kan hastighetsmätaren visa upp till 125 km/h

Källa: EU

LÄS MER: Så fort kan man köra – innan fartkameran tar bild

Foto: J. Lucas resp Pezibear

Text: Redaktionen


Stora problem på Willys – tvingas stänga butiker

2025 05 15

Axfood upplever stora problem med betalningar i sina butiker just nu.

Just nu går det inte att betala kontaktlöst på varken Willys eller Hemköp.

Den svenska matjätten Axfood drabbas just nu av driftstörningar, och väljer därför nu att tillfälligt stänga vissa butiker.

Magnus Törnblom är pressansvarig på Willys. Han uppger att problemen ligger hos en underleverantör.

– Problemet ligger tidigare i kedjan, hos en leverantör som tillhandahåller vår betaltjänst, uppger Törnblom enligt Expressen.

“Jobbar så snabbt man kan”

Problemen ska dock bara gälla kontaktlösa betalningar, så kallade “blippbetalningar”.

Ännu finns heller ingen prognos för när problemen kan ha löst sig, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningen arbetar man dock “så snabbt man kan” med att lösa strulet, samtidigt som man beklagar problemen.

Läs mer: Obehaglig upptäckt på Willys – bland grönsaker och bröd

Ännu en smäll för Hemköp

Enligt Barometern gäller problemen både för Willys- och Hemköpbutiker, vilka båda ägs av Axfood.

Detta innebär ytterligare en tuff smäll för Hemköp på senare tid. 

För bara några veckor sedan utnämndes nämligen butikens kundklubb till “Sveriges sämsta”, trots över två miljoner medlemmar.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett tidigare uttalande.

Läs också: Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen


EKONOMI: Tungt bakslag för Ryssland – “De vill inte”

2025 05 15

Västerländska företag är ointresserade av att återvända till Ryssland.

Sedan Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina har majoriteten av de västerländska länderna kapat ekonomiska kontakter med landet.

Sanktioner införs på löpande band och många välkända internationella varumärken har lämnat Ryssland.

Nu framgår att det inte finns något som helst intresse från de västerländska företagen att komma tillbaka till landet.

Det rapporterar ryska oberoende Moscow Times.

Kan öppna upp

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar, enligt en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden, rapporterar Reuters.

Inget intresse

Problemet med ett sådant beslut är att det inte finns något intresse hos de västerländska företagen att återuppta verksamhet i Ryssland.

Inget av de internationella varumärken som lämnade den ryska marknaden efter utbrottet av det fullskaliga kriget i Ukraina har ansökt om att få återvända.

Det säger Roman Chekushov, vice industri- och handelsminister i Ryssland. 

– Återkomsten av varumärken bör vara ett initiativ från de utländska företagen själva, säger Chekushov enligt Moscow Times.

– För närvarande känner jag inte till att något varumärke eller något företag som äger ett varumärke har lämnat in någon ansökan om något till exempelvis industri- och handelsministeriet.

Vill få in utländskt kapital

Tidigare i år kom besked om att Ryssland vill öppna upp för nytt kapitalinflöde.

Landet försöker nu locka tillbaka investerare och få in nya. 

“Har redan beslutats”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, förklarar.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de inkomster som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats, säger han.

Läs mer: Massivt ryskt budgetunderskott – överväger drastiska åtgärder

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen