Nästan alla bilar visar fel – så fort kör du egentligen

2024 11 26

Bara att köra några kilometer för fort kan sluta i höga böter för den skyldiga föraren.

På vägar med högre hastighet än 50 kilometer i timmen räcker det att köra en kilometer för fort för att riskera böter på 1 500 kronor.

Av det skälet finns det all anledning att vara försiktig med gaspedalen.

Men faktum är att det i väldigt få fall går att lita på att hastighetsmätaren faktiskt visar rätt hastighet. 

I nästan alla bilar anger mätaren en högre hastighet än vad du egentligen kör, rapporterar Dagbladet.

– Den goda nyheten är att det oftast pekar åt fel håll. Det gör att man ofta har några kilometer i timmen till godo jämfört med vad instrumentet på instrumentbrädan visar, skriver den norska tidningen.

3-4 kilometer skiljer

Tidningen hänvisar till nya tester från NAF, den norska motsvarigheten till Riksförbundet M Sverige, som visar att den verkliga hastigheten i många bilar i själva verket är 76 eller 77 kilometer i timmen – samtidigt som hastighetsmätaren visar på 80.

“Felet” har uppmärksammats flera gånger tidigare och verkar med andra ord bestå.

Det var nog tänkt att få bilister att köra lite långsammare än de verkligen gör. Nu kan många kolla farten via till exempel navigatorn eller medelhastighetsvisningen som oftast är mycket korrekt, framhöll Vi bilägare, Sveriges största bilmagasin, redan 2019.

Kan vara allvarligt

Det omvända, att visa en för låg hastighet, är däremot aldrig tillåtet.

Anledningen är förstås att folk inte ska köra för fort utan att veta om det. Men tidigare har undersökningar visat att bilar visa fel på så mycket som tio kilometer i timmen när man kör på en 90-sträcka.

Det är allvarligt för det innebär att vissa bilar kommer att ligga och tro att de kör i 90 men de ligger bara i 80. Bakom kanske finns en kö med bilar som vill om, har mätingenjören Göran Malmsten tidigare sagt till SVT.

– De vill åtminstone köra 90 och då blir det en massa tokiga omkörningar. Det blir en säkerhetsrisk på vägarna som jag tror är lite förbisedd.

LÄS MER: Alla bilar kommer börja pipa – införs nu

Verklig hastighet i 80 km/h på hastighetsmätaren:

  • Skoda Kodiaq 77 km/h
  • VW Tiguan 77 km/h
  • Hyundai Ioniq 75 km/h
  • BMW i3 76 km/h

Källa: NAF

LÄS MER: Snart kan du straffas – även om du bromsar innan fartkameran

Så stor felmarginal är tillåten på mätaren:

  • Vid en reell hastighet på 40 km/h kan hastighetsmätaren visa upp till 48 km/h
  • Vid en reell hastighet på 50 km/h kan hastighetsmätaren visa upp till 59 km/h
  • Vid en reell hastighet på 70 km/h kan hastighetsmätaren visa upp till 81 km/h
  • Vid en reell hastighet på 90 km/h kan hastighetsmätaren visa upp till 103 km/h
  • Vid en reell hastighet på 110 km/h kan hastighetsmätaren visa upp till 125 km/h

Källa: EU

LÄS MER: Så fort kan man köra – innan fartkameran tar bild

Foto: J. Lucas resp Pezibear

Text: Redaktionen


USA slår till mot ryssvänligt land i Europa

2024 12 15

Ett av Europas mest ryssvänliga länder riskerar en tung ekonomisk smäll.

Det handlar om Serbien, som har goda relationer med Ryssland.

Trots att Serbien formellt är ett EU-kandidatland sedan 2012 har landet vägrat att delta i EU:s sanktioner mot Ryssland.

Serbien har även fortsatt att importera stora mängder gas från Ryssland.

Nu kan dock beroendeställningen till den ryska diktaturen slå tillbaka mot landet på Balkanhalvön.

Serbiens nationalkonservativa president Aleksandar Vučić varnar för att USA planerar att införa sanktioner mot landets enda gasbolag, Petroleum Industry of Serbia (NIS).

Enligt presidenten kommer USA införa sanktioner de kommande dagarna på grund av gasleverantörens ryska ägare. NIS är majoritetsägt av ryska Gazprom Neft och dess moderbolag Gazprom.

NIS kontrollerar två gasledningarna som transporterar gas från Ryssland till hushåll och industrier i Serbien.

Diskussioner med Ryssland

President Vučić fruktar USA:s nya besked.

Om sanktionerna införs vore det ett hårt slag mot Serbien, som är starkt beroende av rysk gas och för närvarande förhandlar om ett nytt importavtal med Moskva. Det nuvarande avtalet upphör att gälla i mars 2025.

– Britterna kommer troligtvis också ansluta sig till sanktionerna. Det här är en mycket svår nyhet för oss, säger presidenten i ett tv-uttalande.

Nu öppnar Vučić för att Rysslands ägarandel i NIS kan minska.

– Vi måste avvakta ett slutgiltigt besked. Diskussioner med Ryssland ligger framför oss. Vi får se om ägandet kan minskas till under 50 procent så att vi kan köpa en del av det.

I dag äger Gazprom Neft 50 procent av NIS. Moderbolaget Gazprom äger i sin tur 6,15 procent och den serbiska staten innehar 29,9 procent, enligt NIS hemsida. 

Foto: Official White House Photo by Cameron Smith

Text: Redaktionen


Storbank slår larm – så utvecklas kronan 2025

2024 12 16

En storbank slår larm om kronans utveckling under 2025.

Nästa vecka kommer både amerikanska Fed och svenska Riksbanken att lämna nya räntebesked.

I båda fallen förväntar sig de flesta en sänkning med 0,25 procent.

Samtidigt oroar sig allt fler för den svaga kronan.

Och nu kommer Danske Bank med en dyster prognos om kronans utveckling det kommande året, rapporterar Di.

”Kommer att vara svag”

Att det blir en ny räntesänkning när Riksbanken meddelar sitt besked den 19 december räknar de flesta med.

En enkät som SEB har gjort bland investerare i obligations- och kreditmarknaden visar att 95 procent tror på en sänkning med 25 punkter, rapporterar Placera.se.

Men en annan viktig fråga är hur kronan kommer att utvecklas under 2025, eftersom den svaga kronkursen väcker stor oro hos många.

Enligt Danske Bank finns det en stor risk att kronan kommer att vara fortsatt svag.

Man ser också en risk att kronan drabbas negativt av ogynnsamma framtidsbesked från Fed.

– Vår prognos är att kronan kommer att vara svag och faktiskt tappa ytterligare mot dollarn under 2025. Vi tror inte på någon kronrevansch, säger Danske Banks seniorstrateg Maria Landeborn till Di.

Beroende av omvärlden

När det gäller den svenska ekonomins utveckling understryker hon också att Sverige är väldigt beroende av omvärlden. Det handlar inte bara om USA, utan också om Europa.

– Vi behöver se att industrikonjunkturen blir bättre i Tyskland och Frankrike. ECB är den centralbank som varit onödigt orolig för inflationen med tanke på att tillväxten och efterfrågan är så svag i Europa, säger Danske Banks seniorstrateg till tidningen.

Förväntningar på Riksbanken

Oron för kronans utveckling är fortfarande stor, och hur penningpolitiken kommer att se ut framöver är fortfarande osäkert.

Många väntar sig dock en expansiv penningpolitik för att den svenska ekonomin ska få chansen att återhämta sig.

Nyligen gick bland annat Länsförsäkringar ut och krävde att Riksbanken måste gå längre för att ”trygga återhämtningen”.

– Riksbankens nuvarande plan att stanna strax över två procent räcker sannolikt inte. Det riskerar att hålla tillbaka återhämtningen i onödan. Med låg inflation och fortsatt osäkerhet i omvärlden är en ränta på 1,5 procent mer i linje med vad ekonomin troligtvis behöver, säger Länsförsäkringar chefsekonom Alexandra Stråberg i ett uttalande.

Foto: Riksbanken

Text: Redaktionen