Matjätte pekas ut – höjt priserna mest av alla

2024 03 05

Matpriserna steg i februari.

Det meddelade den oberoende sajten Matpriskollen i en sammanställning som publicerades under måndagen.

Enligt Matpriskollens vd Ulf Mazur har både Ica, Coop och Axfood höjt priserna sedan årets början.

Den största prisökningen har Axfood, som äger Hemköp och Willys, stått för.

Det uppger Ulf Mazur i ett uttalande.

– Prisökningarna slår igenom i lite olika hastighet hos kedjorna och de kan ha olika strategier vad gäller priser och sortiment. Sedan årets början har Axfood ökat priserna mest med 1,4 procent i snitt, ICA 0,9 procent och Coop bara 0,4 procent, säger han och tillägger:

– Coop har ökat priserna minst och det drivs mycket av att man sänkt priserna på EMV (kedjornas egna märkesvarot). De integrerade kedjorna som får leveranser via Dagab är oftast snabbare med prisökningar, så troligt att de andra kommer efter inom kort.

Här är varorna som sjunker i pris

Enligt Matpriskollens kartläggning har kedjorna försökt att hålla nere priset på sina egna märkesvaror. Priset på de egna märkena sjönk med 0,1 procent i februari. Å andra sidan ökade det genomsnittliga priset på leverantörernas märken med 0,8 procent.

– Det är tydligt att man försöker möta konsumenternas efterfrågan på billigare mat med att göra sina egna märken mer attraktiva prismässigt, framhåller Matpriskollen.

Tre matjättar

Ica, Coop och Axfood dominerar den svenska livsmedelsmarknaden. Tillsammans äger matjättarna cirka 90 procent av marknaden.

Ica är den i särklass största aktören. Livsmedelskedjan äger över 50 procent av marknaden.

Coop är den näst största aktören med en marknadsandel på cirka 20 procent.

Axfood är tredje störst och beräknas äga drygt 16 procent av marknaden.

LÄS MER HÄR:

Svenska konsumenter varnas – ”stora förändringar” väntar

Kunder dumpar populär vara – ”gått över gränsen”

Text: Redaktionen


JUST NU: Nato förstärker gränsen

2025 09 12

Nato lovar att trappa upp försvaret i öst.

Under en gemensam pressträff i Bryssel diskuterar Natos generalsekreterare Mark Rutte och toppgeneralen Alexus G. Grynkewich säkerhetsläget och framtiden för Nato och dess medlemsländer.

Bakgrunden till mötet är den dramatiska incidenten vid Polens östra gräns, där ryska drönare flög in över polskt luftrum. Detta har fått Nato att agera kraftfullt och markera sitt militära stöd i regionen.

Natos svar

Polen har åberopat artikel fyra i Natofördraget, vilket innebär att medlemsländerna samråder vid allvarliga säkerhetshot.

– Det var vårdslöst, och det var oacceptabelt, säger Natochefen Mark Rutte under pressträffen.

Han betonar att Nato kommer att förstärka sitt försvar längs den östra gränsen.

– Vi är redo, vi är vaksamma, och vi kommer att försvara varje centimeter av Natos territorium, säger han.

Nato bekräftar att fler styrkor och försvarsresurser är på väg till östra Europa. Fokus ligger på att stärka luftförsvaret, särskilt mot drönarhot.

21 drönare över Polen

Totalt 21 ryska drönare ska ha skickats in över Polen under attacken. Sjutton av dem har återfunnits och undersöks nu av experter.

Generalen Alexus G. Grynkewich är stolt över Natos respons gällande händelsen i Polen.

– Vårt svar var avgörande och effektfullt. Det visar på förmågan och professionalismen hos 32 allierade som arbetar tillsammans, säger han.

– Det som händer en allierad påverkar oss alla.

Flera ledande politiker, inklusive ministrar från Sverige och Polen, misstänker att det rör sig om en planerad provokation från Ryssland.

Moskva förnekar dock ansvar för incidenten.

Budskapet till Moskva

Mark Rutte riktar under pressträffen ett tydligt budskap till Rysslands ledare Vladimir Putin.

– Stoppa kriget i Ukraina. Sluta kränka de allierades luftrum, säger han.

Med ökad militär närvaro längs gränsen markerar Nato att man ser incidenten som en allvarlig provokation – och att man är redo att agera för att försvara sina medlemsländer.

Foto: Nato

Text: Redaktionen


Ryanair kan stoppa alla flyg till populärt resmål

2025 09 12

Ryanair överväger att permanent stoppa sina flyg till ett land i Mellanöstern.

Det handlar om flyg till Israel – ett beslut som skulle påverka resandet till landet kraftigt.

Ryanairs vd, Michael O’Leary, meddelar att flygbolaget kanske inte återvänder ens när våldet i Gazaområdet avtar.

– Jag tror att det finns en stor möjlighet att vi inte kommer att bry oss om att återvända till Israel när det nuvarande våldet avtar, säger O’Leary till journalister i Dublin.

Tidigare under sommaren meddelade Ryanair att de tidigast skulle återuppta flygningarna den 25 oktober, men osäkerheten kring säkerheten och samarbetet med lokala myndigheter har försenat planerna ytterligare, rapporterar The Times of Israel.

Problem med myndigheter

O’Leary beskriver situationen som frustrerande.

– Vi blir konstant motarbetade av flygplatsmyndigheterna, säger han.

Ryanair invänder mot att Tel Avivs Ben Gurion-flygplats tar ut en högre taxa för användning av huvudterminalen när den billigare lågpristerminalen är stängd av säkerhetsskäl.

Konsekvenser för resenärer

Detta har lett till att Ryanair överväger att dra sig ur marknaden helt.

Det kan påverka tusentals passagerare som använder flygbolaget för resor till regionen med högre biljettpriser och färre lågprisalternativ.

– Om inte israelerna tar sig samman och slutar störa oss, har vi ärligt talat mycket mer tillväxt på andra håll i Europa, säger han.

Frispråkig ledare

Det är inte första gången Ryanairs vd Michael O’Leary uttalar sig om hur krig påverkar flygtrafiken.

Under flera år har han varit en frispråkig röst i diskussionen om säkerhetsläget i Europa och Mellanöstern.

O’Leary varnar för att kriget i Ukraina och ryska drönarattacker kommer att påverka europeiskt flygresande i flera år framöver, rapporterar Reuters.

– Risken är en kontinuerlig störning snarare än en säkerhetsfråga, sade han efter att Polen tidigare i veckan skjutit ner misstänkta ryska drönare och tvingats stänga flera flygplatser tillfälligt.

Händelsen ledde till kraftiga förseningar och begränsat luftrum över Polen.

Beslutet över Israels framtid för Ryanair väntas bli avgörande för hur flygtrafiken utvecklas i regionen under de kommande månaderna.

Foto: Portuguese Gravity

Text: Redaktionen