Kunder dumpar populär vara – “gått över gränsen”

2024 03 04

Det tycks inte finnas någon ände på prishöjningarna på livsmedel i Sverige.

Det konstaterar den oberoende sajten Matpriskollen på måndagsmorgonen.

Beskedet är en direkt fortsättning på den prisuppgång som noterades även förra månaden.

– Tyvärr ser vi nu ett tryck uppåt igen, sade Ulf Mazur, grundare av just Matpriskollen, vid tillfället.

Då var prisökningarna ett trendbrott efter en inbromsning av prisutvecklingen sedan mars 2023.

En trend som nu alltså verkar hålla i sig.

Kunderna tröttnar: "Över gränsen"

På listan över de varor som ökar mest i pris finns en produkt som återkommit i sammanhanget flera gånger – olivoljan.

Kombinationen av torka i Spanien och en svag valuta har gjort att livsmedlet fullständigt skenat i pris.

Den senaste ökningen ligger på fem procent, men på årsbasis handlar det om en fyrtioprocentig ökning av priset, enligt Ulf Mazur.

Och nu verkar kunderna ha fått nog – många väljer helt enkelt att dumpa olivoljan från inköpslistan.

– Det är inte ovanligt, tror jag. Den har kanske kommit över en gräns nu så att det blir för dyrt, säger Ulf Mazur till SVT:s Morgonstudion.

Byter ut mot rapsolja

Enligt Matpriskollen är olivolja det som ökat mest av allting.

Istället framstår rapsolja som ett mer attraktivt alternativ för många konsumenter.

– Svensk rapsolja är ner sex procent på ett år istället, säger Ulf Mazur.

Det är dock ganska stora skillnader på priserna på olivolja beroende på märke – och beroende på butik.

Exempelvis ligger literpriset för storsäljaren Classico från Zeta på 181 kronor på Coop, enligt priserna angivna på kedjans hemsida.

Motsvarande prislapp hos Ica och Willys parkerar på 197 respektive 166 kronor för en liter av samma produkt och märke.

En långdragen historia

Att olivoljan ökar drastiskt i pris är som sagt ingen ny företeelse, vilket sannolikt är en stor faktor som bidragit till att många kunder helt enkelt tröttnat – eller tvingas att avstå.

Ökningen inom Olja och vinäger drivs helt av olivoljan som fortsatt ökade med 9,6 procent i snitt, eller cirka tio kronor per förpackning, men där många artiklar ökade ända upp till 35 procent, sade Ulf Mazur för en månad sedan om ökningarna i januari månad.

LÄS MER: Jättebesked från Lidl – gäller en månad

Foto: ICA-gruppen, Jessica Gow

Text: Redaktionen


Rusning till Sverige – ”köper allt”

2024 04 13

Den svenska kronan har försvagats ytterligare.

I onsdags åkte den svenska valutan på ett nytt bakslag.

Nya inflationssiffror från USA ledde till att kronan tappade rejält mot både dollarn och euron.

Den svaga kronan gör att det blir extra dyrt att semestra utomlands för svenska resenärer. Det omvända gäller för många utländska turister som åker till Sverige. Med en starkare utländsk valuta blir det betydligt billigare att semestra och shoppa i Sverige.

Det är något som inte minst den danska befolkningen har uppmärksammat.

Flera svenska städer uppger att danska turister fortsätter att strömma in i landet – till exempel har antalet skidsemestrande danskar ökat med 82 procent sedan coronapandemin, rapporterar P4 Kalmar.

– De känner att de har mer pengar i plånboken när de kommer till oss, säger Louise Söderlund, ansvarig på skidanläggningen Isaberg i nordvästra Småland, till radiokanalen.

Hon uppger att tre av fyra skidåkare som kommer till Isaberg är från Danmark och att skidanläggningen har sålt rekordmånga skidpassdagar i år.

– De köper allt man behöver ha. De går på restauranger och köper alkohol, säger Louise Söderlund om de danska turisterna.

Störst ökning i tre områden

I Skåne, västra Götaland  och Kalmar län ökar antalet besök av danska turister mest i landet.

I Kalmar län nyttjades nästan 90 000 gästnätter av turister från grannlandet – en ökning på hela 63 procent jämfört med 2022.

– Det är glädjande att vår internationella marknadsföring ger resultat. Vi fortsätter att samarbeta med aktörerna i länets besöksnäring för att fler ska besöka oss. Det är en viktig pusselbit i länets regionala utveckling, säger Stine Breum Appelquist, samordnare besöksnäring på Region Kalmar län, i ett uttalande.

Kalmar län har anpassat turistnäringen efter den stora anstormningen från Danmark. Numera går det till exempel att få guidade turer på danska vid besök på det medeltida Kalmar Slott.

LÄS MER HÄR:

Kraftig förändring för svenska kronan

Foto: L. Mimietz

Text: Redaktionen


Willys stoppar populära chips – allt försvinner från hyllorna

2024 04 12

Ett omfattande prisbråk utspelar sig i svensk dagligvaruhandel.

Nu försvinner de populära chipsen Pringles från Hemköps, Willys och City Gross sortiment.

Anledningen till beslutet är att supportbolaget Dagab, som ansvarar för inköp till butikerna, inte lyckats nå en överenskommelse med Pringles-ägaren Kellogg's.

Dagab anser att Kellogg's höjt priserna för mycket på de populära chipsen.

–  Vi som dagligvaruaktör lägger stor vikt vid att både värna konsumentens intressen av prisvärda produkter och att producenter och leverantörer ska få skäligt och rimligt betalt.

Det säger Marie Svaton, kommunikationschef på Dagab, till sajten Ehandel.

Vidare konstaterar Svaton att butikerna endast kommer att stoppa produkter av märket Pringles. Andra varor från Kellogg's kommer fortfarande vara en del av sortimentet.

– Det här är inget nytt. Vi fattar alltid sortimensbeslut på kommersiella grunder och det händer därmed att sortimentet revideras. I detta fall utgick Pringles ur sortimentet redan i vecka 3, säger Marie Svaton till sajten.

Stoppat kaffe

Det är inte första gången som Willys, Hemköp och City Gross stoppar en populär produkt.

I slutet av mars meddelade butikerna att produkter från kaffejätten Zoégas försvinner från butikshyllorna – eftersom Dagab inte kommer överens om prissättningen med Nestlé som äger Zoégas.

Dagabs Marie Svaton framhöll att Nestlé höjt priserna på Zoégas-produkter ”orimligt mycket”.

–  När vi får aviseringar om prisjusteringar så är det viktigt att det är rimliga och väl underbyggda. När vi inte anser det så kan det hända att vi inte kommer överens, men det här är som sagt dialoger som vi har löpande, sa hon till Dagligvarunytt. 

Tillhör Axfood

Willys, Hemköp och City Gross tillhör Axfood-koncernen.

Axfood är en av de ledande aktörerna inom dagligvaruhandeln i Sverige med 13 000 årsanställda och en nettoomsättning om drygt 80 miljarder kronor.

Här är koncernens nyckeltal för 2023:

Nettomomsättning:

81 111 Mkr (73 474)

Rörelseresultat:

3 353 Mkr (3 101)

Rörelsemarginal:

4,1 % (4,2)

Medelantalet anställda:

13 185

Egenägda butiker/handlarägda butiker

337/266

Försäljningsandel hållbarhetsmärkta varor

26,6 %

Källa: Axfood  

Foto: Willys Axfood 

Text: Redaktionen