Lågpriskedja expanderar – öppnar minst sju nya butiker

2024 11 08

Lidl fortsätter att växa.

Lågpriskedjan har för avsikt att öppna flera nya butiker runt om i landet under 2025.

Lidl ger nu besked om att man kommer att öppna en ny butik i Mora - där kedjan inte har haft någon affär sedan 2021.

Den nya butiken kommer till den externa handelsplatsen Noret, rapporterar sajten Market.

Flera nya platser

Det är inte bara Mora som kommer att få en ny Lidl-butik under 2025.

Kedjan kommer även att upprätta nya butiker i Eslöv, Borås, Uppsala, Upplands-Bro, Sollefteå och Strömstad.

Det rör sig alltså totalt om minst sju nyetableringar under nästa år.

“Dubbelt så stor”

Den nya butiken i Mora kommer att ha en försäljningsyta på omkring 1 400 kvadratmeter.

Det är dubbelt så stort som den tidigare butiken i staden.

– Den nya butiken har dubbelt så stor yta jämfört med den tidigare som låg i centrala Mora samt tillgång till parkeringsplatser, och kommer därmed ge oss förutsättningar att erbjuda en ännu bättre kundupplevelse för våra kunder i regionen, säger Johan Vennerström, fastighetschef på Lidl Sverige.

Är ett problem

Konkurrensverket har tidigare pekat ut att bristande konkurrens i livsmedelsbranschen ger omotiverat höga priser på mat.

– Vår genomlysning av livsmedelsbranschen visar att konsumenterna har fått betala mer för många livsmedel än vad som är motiverat av de ökade priserna på insatsvaror i livsmedelsproduktionen, säger Konkurrensverkets generaldirektör Rikard Jermsten.

Behöver bli enklare

Jermsten fortsätter.

– Priserna på vissa varor har alltså ökat mer än vad som kan motiveras av de ökade kostnaderna i produktionsledet. En sådan situation hade inte uppstått med väl fungerande konkurrens.

Konkurrensverket framhåller också att kommunerna och dagligvaruhandeln bör agera på ett sätt som sänker etableringshindren på marknaden. 

Det skulle öka möjligheten för fler aktörer att etablera butiker och minska den höga koncentrationen.

I samband med de höga livsmedelspriserna som har varit har allt mer fokus riktats mot livsmedelsjättarnas samhällsroll.

Foto: G. Ribeiro

Text: Redaktionen


JUST NU: Varning för flodvåg i Centraleuropa

2025 05 30

Kollapsen av glaciären Birch Glacier har orsakat stor förödelse i Schweiz.

Den närliggande byn Blatten har begravts under enorma mängder sten och is. Byns 300 invånare evakuerades tidigare i veckan.

Nu kan nästa katastrof inträffa.

Det enorma raset har dämt upp floden Lonza som normalt flyter genom dalen. Olika räddningsinstanser arbetar intensivt med att få bort stenmassorna, men tiden håller på att rinna ut.  

Enligt den schweiziska tv-kanalen SFR handlar det om några timmar innan floden svämmas över till följd av jordskredet.

Kan inleda massevakuering

Översvämningen befaras leda till en flodvåg, som kan orsaka stor förödelse.

Nu uppmanas invånare i närliggande kommuner att förbereda sig för massevakuering, rapporterar SFR.

– Risken för en flodvåg är fortsatt hög, rapporterar kanalen.

– Situationen har knappast förändrats. Fördämningen är fortfarande kvar och det är oklart om och vart vattnet kommer att rinna undan.   

Vidare uppger SFR att geologiska experter kommer genomföra en flygning över området senare i dag och göra en ny bedömning av situationen. Myndigheter kan dock inte placera ut personal i närheten av jordskredsområdet eftersom rasmassorna är instabila.  

FAKTA: Flodvåg

 - En flodvåg uppstår i ett vattendrag, ofta på grund av kraftig nederbörd, islossning eller dammbristning.

- När en flodvåg inträffar uppkommer en serie vågor som kan orsaka stor förödelse.

- I september 2023 drabbades Libyen av en förödande flodvåg. Dammarna i Derna och Abu Mansour brast, vilket släppte ut cirka 30 miljoner kubikmeter vatten. Omkring 6 000 personer omkom i katastrofen och över 8 000 personer rapporterades saknade. Uppemot 20 000 bostäder förstördes eller skadades.  

Foto: 

Text: Redaktionen


JUST NU: 15-årig pojke död i olycka

2025 05 30

En 15-årig pojke har förlorat livet av en olycka i Götene, Västra Götalands län.

Det bekräftar polisen på fredagsmorgonen.

Pojken har avlidit till följd av skadorna efter en otäck olycka under torsdagskvällen när en A-traktor körde av vägen.

En person, en yngre man i 15-årsåldern, har avlidit av sina skador. Anhöriga är underrättade, informerar vakthavande befäl från polisen.

20-åring anhållen

Det var vid 19-tiden igår kväll som polisen rapporterade en olycka söder om Kestad i Götene.

Fyra unga män skadades och samtliga fördes till sjukhus.

Polisen utreder händelsen.

– Förundersökning gällande vårdslöshet i trafik, vållande till kroppsskada samt olovlig körning, bekräftar myndigheten.

Rubriceringen har nu ändrats efter dödsbeskedet på morgonen.

– En person som var förare av fordonet, en man i 20-årsåldern, har anhållits efter händelsen och är misstänkt för grovt vållande till annans död, grovt vållande till kroppsskada, vårdslöshet i trafik.

Fordonet har tagits i beslag för att genomgå en teknisk undersökning.

Olyckorna har minskat

Enligt statistik från Transportstyrelsen har antalet A-traktorer ökat i Sverige. Däremot har antalet olyckor generellt börjat minska, visar en rapport från i höstas.

Under första halvåret 2024 skadades 226 personer i olyckor med a-traktorer.  En minskning med 17 procent jämfört med motsvarande period 2023.

Samtidigt ökade antalet registrerade A-traktorer med drygt 1 500 fordon till omkring 56 000.

Nya regler

I augusti 2023 började nya regler för A-traktorer att gälla. Bland annat infördes krav på att alla måste använda bälte, att det enbart får sitta en person på respektive plats och att fordonet endast får köra i högst 30 kilometer i timmen.

För två månader sedan ändrades direktiven på nytt efter nya körkortsdirektiv från EU.

Det nya direktivet innebär bland annat att fordonen kommer få köras i 45 km/tim.

Enligt EU-direktivet fastslås även åldersgränsen för att köra A-traktor till 16 år. Alltså ett år högre än åldersgränsen i Sverige.

Svenska ungdomar undantas dock från direktivet, vilket bland annat Riksförbundet M arbetat hårt för. Organisationen har förespråkat att åldersgränsen på 15 år bibehålls, samtidigt som högre krav på utbildning och säkerhet bör införas för att minska olycksriskerna.

Text: Redaktionen