Kritiserad matvara säljs på Lidl – uppmanas sluta omedelbart

2025 07 22

Butikskedjan Lidl får skäll.

Lidl beskrivs ofta som en pigg och välbehövlig utmanare till matjättarna Ica, Coop och Willys.

Men nu riktas återigen hård kritik mot den tyska uppstickaren, som hittills hunnit med att öppna 205 butiker i omkring 150 svenska orter.

Det handlar även denna gång om försäljningen av så kallade turbokycklingar, det vill säga kycklingar som framavlats för att växa särskilt snabbt och av det skälet kan drabbas av hunger eller sjukdomar.

Tidigare har Lidl i Tyskland, Belgien och Frankrike valt att fasa ut nämnda kycklingar.

Nu frågar sig gruppen Djurens Rätt varför inte samma sak görs i de svenska butikerna.

Djurens Rätt vill se att alla matvarukedjor slutar sälja turbokycklingar, men som en av Europas största aktörer och med stort inflytande på den svenska marknaden har Lidl möjlighet att sätta en ny standard, framhåller Tina Hogevik, gruppens riksordförande, i en debattartikel i Dagligvarunytt.

"Kan skapa en dominoeffekt"

Turbokycklingar är inte en specifik ras av kycklingar utan ett namn som ibland används, framför allt av kritiker, för att beskriva själva aveln.

Tina Hogevik understryker att kycklingarna säljs även hos andra kedjor.

Men enligt Hogevik har Lidl ett särskilt ansvar som “en av Europas största aktörer” och har därmed en chans att “sätta en ny standard”.

– Om Lidl slutar sälja turbokycklingar och antar ECC (European Chicken Commitment, en serie kriterier för företag att ta med i sina inköp av kycklingkött, red. anm.) kan det skapa en dominoeffekt i hela branschen. 

LÄS OCKSÅ: Storkedja gör comeback – stängde 79 butiker i Sverige

Lidl: Finns inte samma tillgång

Lidl har vid ett par tillfällen bemött kritiken från Djurens Rätt. Slopandet av kycklingarna i Tyskland har till exempel handlat om en successiv övergång till mer långsamväxande raser.

En omställning som tar tid, enligt Lidl.

Till tidningen Syren har Anneli Bylund, hållbarhetchef på Lidl, tidigare sagt att djurvälfärd är en viktig fråga, men att det saknas tillgång på kycklingkött från mer långsamväxande hybrider.  

– I Sverige finns det dock inte tillgång på kyckling av långsamväxande raser i den utsträckning som behövs, endast en mycket liten andel är av denna sort, sade hon när frågan var på tapeten i vintras.

Enligt Anneli Bylund har Lidl enbart kyckling märkt med Svensk Fågel i sitt färska fasta sortiment,. Det innebär bland annat att kycklingarna inte får några hormoner eller tillväxtantibiotika samt att de går lösa i uppvärmda stallar och har fri tillgång till foder och vatten.

– Både Länsstyrelsens veterinärer och ett oberoende kontrollorgan gör dessutom regelbundna kontroller hos uppfödarna, försäkrar hållbarhetschefen.

LÄS MER: Stort larm om Guldfågeln – “det är en skandal”

"Dags att säga nej"

Toma Hogevik framhåller också att Lidl hänvisat till att butiken följer svensk lag. Hon menar dock att lagen i sig inte är tillräckligt omfattande för att skydda kycklingarna.

Istället måste Lidl aktivt säga nej, lyder argumentet.

– Lidl har visat att de kan bygga toppmoderna butiker. Nu är det dags att visa att de också kan ta ett modernt ansvar för djuren. Vi uppmanar Lidl Sverige att följa sina europeiska systerbolag och säga nej till turbokycklingar.

LÄS OCKSÅ: Kjell & Company tvingas agera – kunderna sviker kedjan

Foto: Lidl

Text: Redaktionen


11 oktober 2025

MAX hamburgare i stort bråk om kyckling

2025 10 11

Max Burgers går till attack mot andra snabbmatsjättar.

Max Burgers går till offensiv mot McDonald’s, KFC och Burger King – och använder svensk kyckling som sitt största vapen i kampen om kunderna, rapporterar Resumé.

Trefrontskrig mot konkurrenter

I en ny tunnelbanekampanj, framtagen av reklambyrån Åkestam Holst, tar Max fajten direkt mot sina amerikanska kollegor.

Budskapen är tydliga – men levereras med en gnutta humor.

På McDonald’s-typsnitt står det “Ibland svensk kyckling”. KFC:s kursiva bokstäver säger “Eventuellt svensk kyckling” och Burger King får etiketten “Kanske svensk kyckling”

– Det blir ju alltid lättare att ta till sig ett budskap när man har något att jämföra med, säger Linus Blom, reklam- och varumärkeschef på Max Burgers, till Resumé.

Han understryker att syftet inte är att skambelägga.

– Vi har faktiskt varit lite snälla mot några av våra konkurrenter. Det hade kunnat vara betydligt starkare ord för att beskriva hur sällan vissa av dem serverar svenskt nötkött eller kyckling.

LÄS MER: Allvarlig kris för populär restaurangkedja

Svensk kyckling som konkurrensmedel

Budskapet om svensk kyckling är mer än bara marknadsföring – det är en del av Max strategi i ett växande “krig” om kunderna.

Kedjan har länge framhållit att all kyckling och nötkött som serveras i Sverige är svenskt, medan konkurrenterna ofta använder importerade produkter.

– Det här är vår styrka. När vi lyfter fram svensk kyckling blir skillnaden tydlig för kunderna, säger Blom.

Kampanjen är den senaste i en lång rad av marknadsföringsdrag där Max slänger en känga mot andra snabbmatsjättar.

Tidigare kritik

Samtidigt har kedjan själv fått kritik tidigare i år.

En Aftonbladet-granskning visade på allvarliga brister i hygien och matsäkerhet på flera restauranger.

Bland annat har sallad märkts om, samma trasor använts till toaletter och matbord, och uppvärmd mat serverats långt efter att den borde slängts.

Henric Byström, kommunikationschef på Max, sa under tillfället till Aftonbladet att kedjan tar kritiken på största allvar:

– Vår ambition är mycket högre och vårt kvalitetsarbete är mycket bättre. Det ska inte gå till så här.

Max inledde en intern utredning efter granskningen.

LÄS MER: Bara två restauranger kvar – nu går hamburgerkedjan i konkurs

Foto: Max hamburgare resp J C Attipoe

Text: Redaktionen


09 september 2025

Obama larmar om nytt hot – ”Ingen går säker”

2025 10 11

Barack Obama går ut med en global varning.

Barack Obama håller inte igen.

Den tidigare presidenten varnar för en global våg av auktoritärt styre och pekar specifikt ut ett land som riskerar att dras med – USA.

”Demokratin under attack”

I ett uppmärksammat videosamtal från en konferens i London med demokratiaktivister från Polen och Ungern slår han fast att världen står inför ett allvarligt vägskäl, rapporterar CNN.

– Vi ser politiker som attackerar civilsamhället, underminerar pressfriheten och använder rättssystemet som vapen, säger Obama.

– Ingen går säker längre.

Obama nämner inte sin efterträdare vid namn, men han har under åren varit mycket kritisk mot president Donald Trump, och trappat upp sin kritik av Trumps andra mandatperiod, samtidigt som han uttryckt oro över utvecklingen inom amerikansk politik.

LÄS MER: Börsen faller plötsligt – nytt meddelande från Trump

USA inte skyddat

Obama varnar för att demokratins nedgång inte längre bara är något som sker ”någon annanstans”.

– Även länder som trodde att de var immuna mot angrepp på demokratin inser nu att de är en del av samma kamp, säger han.

Han riktar också kritik mot ledare som lovar att ta oss tillbaka till hur det var förr – en tydlig blinkning till Trumps slogan Make America Great Again.

Då kommer faran

Obama menar att en del av ansvaret ligger hos de etablerade partierna, som han tycker har tappat kontakten med vanligt folk.

– När människor blir frustrerade är de villiga att acceptera vad som helst – även auktoritära lösningar – bara något händer, varnar han.

Han beskriver också hur auktoritära ledare ofta bygger sin makt på att riva ner snarare än att bygga upp.

– De kan krossa institutioner och stärka sig själva. Men att lösa de stora problemen i samhället? Där misslyckas de totalt.

Obamas ord ses som en av hans mest direkta varningar hittills om vart demokratin i världen är på väg.

– Vi är alla en del av samma kamp. Det här handlar inte bara om politik – det handlar om frihetens framtid, säger han.

LÄS MER: Wall Street-analytiker: Här är tre intressanta utdelningsaktier

Foto: Gage-Skidmore

Text: Redaktionen