Stort larm om Guldfågeln – “det är en skandal”

2024 10 17

Guldfågeln är ett av Sveriges ledande företag när det gäller svenskproducerad kyckling.

Nu presenterar djurrättsorganisationen Djurens rätt omfattande brister hos kycklingjätten.

Det är tredje året i rad som företagets verksamhet, tillsammans med tre andra slakterier, granskas.

Kartläggningen pekar på systematiska missförhållanden med allvarliga frätskador och kycklingar som klämts ihjäl.

– Det är skandalöst att kycklingfabrikerna får fortsätta sin verksamhet med så här stora brister i djurskyddet år efter år. Det är ett systematiskt djurplågeri som måste få ett slut, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt, i ett uttalande.

"Inte enskilda misstag"

Granskningen baseras på Livsmedelsverkets och Länsstyrelsens kontrollrapporter över brister under fjolåret.

I kartläggningen ingår även Kronfågel och Atria Sverige.

Resultatet visar att 80 procent av rapporterna beskriver allvarliga djurskyddsbrister, menar Djurens rätt.

Organisationen pekar på samma brister som under 2021 och 2022: klämda vingar och huvuden, hög dödlighet i transporter och frätskador från avföring.

Minst 125 000 kycklingar uppges ha utsatts för brottsligt lidande innan de dog.

– Det verkar inte gå att säkerställa att kött från Guldfågeln kommer från fabriker där djurskyddslagen följs. Det handlar inte om enskilda fall eller misstag, utan detta är systematiska problem, år efter år, som visar att vi en gång för alla måste montera ned de storskaliga djurfabrikerna, säger Camilla Bergvall.

Uppgifter: levande kycklingar i soporna

Djurens rätt uppmärksammar också att flera kontrollrapporter visar att vid minst tre tillfällen på två slakterier har kycklingar hittats utan att vara korrekt avblodade.

Enligt djurrättsorganisationen kan det innebära att fåglarna skållats levande. Levande kycklingar ska även ha hittats i sopor bland döda kycklingar.

– Att Djurens Rätts kartläggning visar på liknande djurskyddsbrister tre år i rad är fruktansvärt. Kycklingar kan lida och påverkas extremt negativt av att transporteras när de är skadade eller av att vara utan foder för länge, säger Anna Harenius, sakkunnig hos Djurens Rätt.

Guldfågeln: Kycklingarna har det bra

Guldfågeln har inte officiellt kommenterat kritiken.

På sin hemsida skriver kycklingjätten att man är noga med att följa  Svensk Fågels djuromsorgsprogram när det gäller hanteringen av djur som ska slaktas.

Vidare uppger företaget att kycklingarna har det bra under sin uppväxt. Guldfågeln framhåller att djuren är placerade i ”stora luftiga hallar” där de kan ”sprätta fritt på en bädd av kutterspån”.

– Under kycklingarnas uppväxt sätts deras välmående i främsta rummet i hela vår värdekedja. Om kycklingarna har det bra kan vi producera högkvalitativa och säkra produkter med gott samvete, skriver Guldfågeln.

Foto: C. Sanchez/Guldfågeln

Text: Redaktionen


Klassisk vara slut i nästan alla butiker – tomma hyllor

2024 12 10

Kunder möts av tomma hyllor vart de än går.

Omåttligt populära O’Boy är slut nästan överallt. 

Anledningen är “en tillfällig brist på kakaobönor hos en av våra leverantörer”.

Det framhåller tillverkaren Mondelez, rapporterar Sveriges Radio.

Är krisen åter?

Den plötsliga bristen får många att minnas den uppmärksammade “O’boy-krisen” hösten 2018.

Vid det tillfället berodde de tomma hyllorna på ett tekniskt problem hos tillverkaren, vilket fick privatpersoner att ta saken i egna händer.

Bland annat såldes O’boy för tusentals kronor på säljsajten Blocket och andra andrahandsmarknader.

– Folk är väl galna så länge det gäller socker. En del betalar vad som helst för O’boy tydligen, sade Patrik Lundgren som var en av alla som passade på att sälja sitt lager av den klassiska drycken, till SVT 2018.

Då kommer O'boy tillbaka

Förhoppningen är att det inte ska bli lika illa den här gången.

O’boy beräknas vara tillbaka i butikerna framåt slutet av månaden.

– Som det ser ut nu kommer vi att vara leveransdugliga igen från vecka 51 och framåt, berättar Mondelez för radion.

Chokladjätten vädjar dock om tålamod.

– Det kan ta ytterligare några veckor innan dess att hyllorna är välfyllda igen.

"Krisen slår till igen"

O’boy-bristen 2018 var väldigt omtalad i svenska medier när det begav sig.

Liknande tendenser syns nu.

"O'boy-krisen slår till igen i svenska matbutiker” lyder exempelvis rubriken i Kristianstadsbladet där det rapporteras att varan är helt slut i flera skånska mataffärer, bland annat på Willys, Ica och Coop.

Vi fick reda på att det skulle bli så här förra veckan, det var vår leverantör som berättade det för oss, säger Andreas Sjöstrand, butikschefen på Coop i Broby, till tidningen.

Fakta O’boy:

  • O’boy lanserades redan 1960 och har sedan dess varit Nordens populäraste chokladdryck.
  • Namnet kommer från det amerikanska begreppet "oh boy". Marabous dåvarande marknadschef snappade upp uttrycket under ett besök i USA precis vid tiden av utvecklingen av O´boys recept. Han tyckte att det var ett passande namn för chokladpulvret och så fick det bli!
  • O´boy har genom åren funnits i smakerna vanilj, jordgubb, blåbär, Mocca och mörk choklad.
  • Idag finns O´boy i Original, Less Sugar och smidiga portionspåsar med vattenlösligt pulver.

Källa: ICA

Foto: Jessica Gow, Ica-gruppen

Text: Redaktionen


Raseri mot Swedbank – storbanken spärrar alla konton

2024 12 10

Efter fem transaktioner kunde småbarnsmamman Josefine Roos plötsligt inte använda sina konton på Swedbank.

Totalt handlade det om transaktioner på 14 800 kronor – fyra mottagna swishar från sambon och en utbetalning från köp och sälj-appen Vinted.

Betalningarna väckte misstankar hos Swedbank.

Storbanken kontaktade Josefine Roos och gav henne tio dagar på sig att förklara vad transaktionerna handlade om. 

Några dagar senare låstes hennes konton hos banken. Swedbank meddelade att hennes ärende behandlades, men ingenting hände.

Josefine Roos bankkonton spärrades i ett halvår och flera av hennes räkningar gick till inkasso innan hon kunde öppna ett konto hos en annan bank, rapporterar TV4.

– Du står där, du har små barn, du kan inte handla mat, du kan inte betala dina räkningar. Du får absolut ingen respons tillbaka när du försöker kolla vad som har hänt och vad det grundar sig i, säger småbarnsmamman till tv-kanalen.

Spärrade Bank-ID

Efter sex månaders väntan kom nästa smäll för Josefine Roos.

Swedbank meddelade att hon blivit uppsagd som kund och att hennes Bank-ID spärrats i ett år. 

Beskedet kom som en blixt från klar himmel.

– Du behöver ju för fan Bank-ID till allt. Du är helt handikappad utan, säger hon till TV4.

Swedbank har avböjt att kommentera det enskilda ärendet. Storbanken hänvisar till att kunder kan överklaga beslut till bankens kundombudsman.

Hannes Mård, pressansvarig på Swedbank, har tidigare uppgett att banken är skyldig att förebygga terrorfinansiering, penningtvätt och annan brottslighet.

– Vi har rutiner och system för monitorering av transaktioner. Ser vi mönster som avviker eller misstänker ett bedrägeri kan vi begränsa möjligheterna att använda våra tjänster, sade han i en kommentar till Aftonbladet.

– Vi ställer frågor. Vi måste kunna hantera riskerna som finns, tillade Mård.

Många klagomål

Enligt Konsumenternas bank- och finansbyrå är fallet med Josefine Roos inte unikt.

Uppsagda eller spärrade bankkonton har varit ett vanligt klagomål det senaste året, uppger organisationen till tv-kanalen.

Nya regler – kan blockera kunder

Sveriges banker är skyldiga att arbeta mot penningtvätt, terrorfinansiering och annan ekonomisk brottslighet.

Under 2024 har flera åtgärder införts för att försvåra för kriminella som vill använda bankernas produkter.

I maj meddelade Bankföreningen att svenska banker ska kunna blockera användningen av Swish och Bank-ID för kunder som identifieras som bedragare och så kallade penningmålvakter (personer som tvättar pengar genom att upplåta sitt konto och hjälper till att flytta pengar från brottslig verksamhet).

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen