Konsumentverket varnar: ovetande hushåll krävs på pengar
2023 07 07
Flera hushåll och personer blir fakturerade – trots att man inte beställt någonting.
Den varningen kommer från Konsumentverket idag, fredag.
Specifikt syftar myndigheten på fakturor som skickas ut från två företag som sysslar med telefonförsäljning.
– I flera fall har fakturor skickats till konsumenter trots att de inte har beställt något, framhåller Konsumentverket i ett pressmeddelande och tillägger:
– De har till och med förekommit att personer som inte ens varit i kontakt med företaget fått fakturor.
Stoppar försäljningsmetoder
Myndighetens uttalande berör två företag: Immitec Sverige AB, mer känt som Caredirect, och det norska moderbolaget Immitec Norge AS.
Enligt Konsumentverket sysslar företagen med högst tveksamma försäljningsmetoder – för vilka Patent- och marknadsdomstolen nu har fattat beslut om att förbjuda tills vidare.
Metoderna i fråga går enligt Konsumentverket ut på att säljaren inleder sina samtal med att påstå att den som svarar i telefonen vunnit en tävling.
– Att samtalet handlar om försäljning av abonnemang eller vilka villkor som gäller framgår inte, i vart fall inte tydligt, betonar Konsumentverket.
Överraskande fakturor i posten
Enligt säljarna erbjuds gratispaket eller prova på-erbjudanden av hälsokost och liknande produkter.
Men konsumenterna luras, menar myndigheten.
Det är först när paketen landar i postlådan tillsammans med fakturorna som det framgår vad de egentligen, ovetandes, har beställt.
Och ibland behöver någon beställning alltså inte ens vara gjord – eller någon kontakt alls ha skett med företaget – för att kunder ska bli krävda på pengar.
Blivit stämda
I april stämdes de berörda företagen av Konsumentombudsmannen, KO.
Myndigheten ville då se ett förbud mot vilseledande påståenden – och krav på att företagen måste lämna ut särskild information.
Domstolen håller med och mycket tyder nu på att företagen kan behöva betala totalt 14 miljoner kronor i vite.
– KO menar att företaget ägnar sig åt en klassisk abonnemangsfälla och att upplägget bryter mot lagen. Det är bra att domstolen resonerar som vi, säger Gunnar Wikström, som är processråd vid KO, i fredagens pressmeddelande.
LÄS MER: Konsumentverket slår till mot telefonförsäljare
Foto: Kronofogden
Text: Redaktionen