SVERIGE: Myndighet slår till mot telefonförsäljare
2023 04 05
Konsumentverket har fått nog av ett företag som sysslar med försäljning över telefon.
Det handlar om Immitec Sverige AB som nu stäms av Konsumentombudsmannen, KO.
Bakgrunden är att företaget ringer upp för att sälja hälsokost över telefon. Försäljarna påstår att den som svarar ska ha vunnit en tävling eller att man har valts ut för ett kostnadsfritt prova på-paket.
– Sanningen går upp för konsumenten först när fler paket och dyra fakturor kommer med posten, framhåller Konsumentverket i ett pressmeddelande.
Tidigare granskat
Myndigheten har tidigare granskat samma företag.
Då lovade Immitec Sverige förbättring.
Men enligt Konsumentverket strömmar anmälningarna fortfarande in, vilket nu har fått myndigheten att reagera.
Därför går man nu vidare med en stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen för att pröva ärendet.
"Gratispaket" blir dyra abonnemang
Konsumentverkets motivering är att man har tagit emot ett stort antal anmälningar från konsumenter som hävdar att de blivit uppringda trots att de inte beställt någonting – eller ens varit i kontakt med företaget.
Det “gratispaket” de går med på att ta emot har i flera fall visat sig varit ett godkännande av ett abonnemang som kostar 400 kronor att ta sig ur.
– De som blir uppringda får ingen information om kostnader. Säljarna fokuserar på att prata om gratis prova-på, bra erbjudanden och vinster från låtsastävlingar. KO menar att företaget ägnar sig åt en klassisk abonnemangsfälla, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO.
Han tillägger:
– Upplägget bryter mot lagen.
Kräver avgift
Konsumentverket invänder också mot att kunderna inte ska ha fått någon information om ångerrätten, vilket även det kan vara olagligt.
– KO vill nu att Patent- och marknadsdomstolen stoppar företagets försäljningsmetoder genom ett så kallat interimistiskt förbud och att domstolen sedan dömer ut en marknadsstörningsavgift på cirka 3,3 miljoner kronor, framhäver myndigheten.
Sparsamma svar
Immitec Sverige AB har varit sparsamma i sin kommunikation efter beskedet om stämningen.
– Vi noterar att KO har stämt oss. Vi tar detta på allvar och kommer att svara på stämningen när den kommer, uttryckte bolagets styrelseordförande Jan Johansen i ett mejl till SVT Nyheter Halland.
Sker varje år
Att KO stämmer ett företag för misstänkt oseriös telefonförsäljning är inte ovanligt.
Det sker mer eller mindre varje år.
Enligt Gunnar Wikström har försäljarna många knep och syftet är nästan alltid att tjäna så mycket pengar som möjligt.
– Men i förhållande till hur många telefonförsäljare som finns så utgör de oseriösa ett ganska litet antal, understryker han dock till SVT.
Foto: Icons8 Team
Text: Redaktionen