SVERIGE: Myndighet slår till mot telefonförsäljare

2023 04 05

Konsumentverket har fått nog av ett företag som sysslar med försäljning över telefon.

Det handlar om Immitec Sverige AB som nu stäms av Konsumentombudsmannen, KO.

Bakgrunden är att företaget ringer upp för att sälja hälsokost över telefon. Försäljarna påstår att den som svarar ska ha vunnit en tävling eller att man har valts ut för ett kostnadsfritt prova på-paket.

– Sanningen går upp för konsumenten först när fler paket och dyra fakturor kommer med posten, framhåller Konsumentverket i ett pressmeddelande.

Tidigare granskat

Myndigheten har tidigare granskat samma företag. 

Då lovade Immitec Sverige förbättring.

Men enligt Konsumentverket strömmar anmälningarna fortfarande in, vilket nu har fått myndigheten att reagera.

Därför går man nu vidare med en stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen för att pröva ärendet.

"Gratispaket" blir dyra abonnemang

Konsumentverkets motivering är att man har tagit emot ett stort antal anmälningar från konsumenter som hävdar att de blivit uppringda trots att de inte beställt någonting – eller ens varit i kontakt med företaget.

Det “gratispaket” de går med på att ta emot har i flera fall visat sig varit ett godkännande av ett abonnemang som kostar 400 kronor att ta sig ur.

 – De som blir uppringda får ingen information om kostnader. Säljarna fokuserar på att prata om gratis prova-på, bra erbjudanden och vinster från låtsastävlingar. KO menar att företaget ägnar sig åt en klassisk abonnemangsfälla, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO.

Han tillägger:

– Upplägget bryter mot lagen.

Kräver avgift

Konsumentverket invänder också mot att kunderna inte ska ha fått någon information om ångerrätten, vilket även det kan vara olagligt.

– KO vill nu att Patent- och marknadsdomstolen stoppar företagets försäljningsmetoder genom ett så kallat interimistiskt förbud och att domstolen sedan dömer ut en marknadsstörningsavgift på cirka 3,3 miljoner kronor, framhäver myndigheten.

Sparsamma svar

Immitec Sverige AB har varit sparsamma i sin kommunikation efter beskedet om stämningen.

– Vi noterar att KO har stämt oss. Vi tar detta på allvar och kommer att svara på stämningen när den kommer, uttryckte bolagets styrelseordförande Jan Johansen i ett mejl till SVT Nyheter Halland.

Sker varje år

Att KO stämmer ett företag för misstänkt oseriös telefonförsäljning är inte ovanligt.

Det sker mer eller mindre varje år.

Enligt Gunnar Wikström har försäljarna många knep och syftet är nästan alltid att tjäna så mycket pengar som möjligt.

– Men i förhållande till hur många telefonförsäljare som finns så utgör de oseriösa ett ganska litet antal, understryker han dock till SVT.

Foto: Icons8 Team

Text: Redaktionen


Region går ut med 1177-varning

2024 12 09

Region Blekinge går nu ut med en varning gällande sms som ser ut att komma från 1177.

Personer som får meddelanden som ser ut att komma från 1177 bör vara på sin vakt.

Det kan nämligen röra sig om bluff-sms.

Region Blekinge går nu ut med en varning för att informera om saken.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Här är varningen

Så här lyder varningen som Region Blekinge går ut med via sina sociala medier:

– Se upp för bedrägeriförsök via sms som ser ut att komma från 1177.

– Det förekommer bedrägeriförsök som gör att falska sms som skickas hamnar i samma sms-tråd som de vanliga meddelandena du får från 1177. Vi vill uppmana dig att inte klicka på länken och verifiera dig med bank-id om du får ett sådant sms.

“Hamnar i samma tråd”

Mirela Cecic, regionens säkerhetsstrateg, förklarar hur det fungerar.

– Det vi har sett nu är att falska sms skickas ut med en länk, och hamnar i samma sms-tråd som de vanliga meddelanden man får, säger hon till SR.

– Det får det att se ut som att det är 1177 som har skickat ut sms:en.

LÄS MER: Telia varnar Sveriges pensionärer

Följ dessa uppmaningar

De som får sådana meddelanden gör alltså rätt i att förhålla sig skeptiska gentemot huruvida det är riktiga meddelanden eller inte.

1177 uppmanar till att inte trycka på några länkar om du är osäker på om ett sms eller mejl kommer från 1177 och att inte heller ge ut någon personlig information.

– Det är alltid säkrast att söka upp 1177.se i en webbläsare och logga in istället för att klicka på länkar i sms eller mejl, framhåller vårdtjänsten.

Kallas nätfiske

Den här typen av bedrägeriförsök kallas för nätfiske eller phishing, och har blivit allt vanligare under de senaste åren.

Nätfiske är när bedragare på olika sätt "fiskar" efter dina uppgifter. 

Var misstänksam om du exempelvis får mejl med uppmaning om att klicka på en länk och fylla i dina bankuppgifter.

Den som har fått ett misstänkt sådant meddelande bör vidarebefordra meddelandet till 7726.

Det är ett operatörsoberoende nummer som alla kan använda. 

Man bör även kontakta banken och polisen.

Foto: J. Hagström, 1177

Text: Redaktionen


Klädkedja i konkurs – har precis öppnat tre nya butiker

2024 12 10

Modeföretaget Stajl går i konkurs.

Sveriges ekonomi har det alltjämt tufft.

Riksbankens räntesänkningar har ännu inte fått genomslag och många företag har det fortsatt svårt.

Ett av dessa företag är modekedjan Stajl - som nu går i konkurs.

Det rapporterar Habit.

Precis öppnat butiker

Beskedet kommer trots att Stajl i somras öppnade tre nya butiker i Helsingborg, Västra Frölunda och Uddevalla.

Stajl grundades år 2016 av Susanne Glennmyr Sjölund och Erik Glennmyr och utgick från Göteborgsområdet.

De inriktade sig på dammode och har utöver e-handeln haft butiker i hela Norden.

Nu har den ekonomiska situationen dock blivit för tuff, och Stajl går i konkurs.

“Ambitionen var enkel”

Så här förklarar Stajl sin vision:

– Ambitionen var enkel, vanliga trendiga basplagg i sköna material. Vi är ett omgående-märke och vår grund är linne, bomull och viscose. I dag finns vi representerade i hela Sverige och Norden.

Konkursansökan är dock ett faktum och det återstår att se vad som blir av bolagets eventuella resurser och märke.

“Positiv utveckling”

Efter att par oerhört tuffa ekonomiska år med många konkurser i olika branscher tycker sig kreditupplysningsföretaget UC kunna skönja en ljusning.

– UCs konkursstatistik för november pekar på en positiv utveckling, med återhämtning i de mest utsatta branscherna inför årets slut, framhåller UC.

– Minskningen inom byggindustrin fortsätter för tredje månaden i rad, vilket indikerar en stabilisering i en annars utsatt sektor. 

Mer normala nivåer

UC fortsätter.

– Detaljhandeln, som är en annan känslig bransch, visar en betydande minskning vilket tyder på att konsumentbeteendet börjar återgå till mer normala nivåer. 

– Sammantaget pekar detta på att vissa sektorer börjar visa tecken på återhämtning, även om läget fortsatt är osäkert för branscher med hög konjunkturkänslighet.

Ytterligare räntesänkningar från Riksbanken är att vänta och förhoppningarna är att svenskarna ska ha mer pengar i plånboken för att få igång landets ekonomi igen.

Foto: L. Bresler

Text: Redaktionen