– Klavertramp av Liberalernas partiledning som missar öppet mål

2021 09 28

– Här har vi en gyllene chans att äntligen hitta en unik och populär fråga men då gör vi bort oss direkt.

Det uppger en riksdagsledamot för Liberalerna till denna sida efter att det uppstått en intern fajt i partiet kring frågan om vaccinkrav inom äldre- och sjukvården.

Kunna få sparken

Liberalernas hälso- och sjukvårdsregionråd i Region Stockholm, Anna Starbrink, anser att omsorgspersonal som vägrar att vaccinera sig ska kunna få sparken och hon vill att regeringen utreder en förändring av smittskyddslagen som möjliggör uppsägning av ovaccinerad vårdpersonal.

Äldre riskerar att smittas

– Vi tycker att det är helt orimligt att äldre människor och sköra människor ska riskera att bli smittade av personal för att de har valt att inte vaccinera sig, sa Anna Starbrink (L) till SR.

Tog avstånd timmar senare

Men bara timmar senare i går kväll tog L:s partiledning avstånd från sitt eget regionråd.

– Vi har inte haft det uppe på bordet och det är ingenting som, säger partisekreterare Juno Blom (L) som inte avslutar sin mening till SR men klargör att partiet säger nej till förslaget.

Men partiledningens inställning stöter på patrull i riksdagsgruppen.

– Det är ett klavertramp av Liberalernas partiledning. Vi missar öppet mål, säger en L-riksdagsledamot.

Starbrink får stöd av Centern

Centern ger sitt stöd till Starbrinks linje.

– Jag tycker hon är klok i det här. Det bör finnas en möjlighet i lagen som ger arbetsgivaren rätt att avsluta en anställning, säger Centerns Gustav Hemming till DN.

ANALYS

Liberalerna löper betydande risk att falla ur riksdagen i valet 2022 och ligger nere och skvalpar kring 2,1 % i senaste Novusmätningen.

Uppfyller alla kriterier

Partiet är i skriande behov av en fråga som uppfyller följande:

▪Skiljer sig från andra partier

▪Ger rejält mediegenomslag

▪Har potential att skapa kraftig debatt

▪Är populärt bland en stor andel av väljarna

Uppfyller alla kriterier ovan

Min bedömning är att den andel av väljarna som är upprörda över att äldre och sjuka ska behöva vårdas av personal som vägrar att vaccinera sig är tillräckligt stor för att Liberalerna skulle kunna vinna rejält på att lyfta frågan. Vaccinkrav för omsorgspersonal uppfyller alla kriterier ovan.

Medial sprängkraft

För ett parti på blott 2 % behöver man inte finna en fråga som 80 % står bakom, det kan räcka med 30 – 40 % om frågan har tillräcklig medial sprängkraft vilket frågan om vaccinkrav har. Om en andel av väljarna skulle protestera högljutt, till exempel i sociala medier, så skulle L till och med vinna på det då det bara skulle ge ännu mer uppmärksamhet.

Samtidigt är det möjligt att en majoritet av väljarna skulle stå bakom förslaget och PRO-basen i Stockholm gick nyligen ut i SvD och sa att de äldre nästan måste skydda sig från ovaccinerad personal.

Utan lön i Frankrike

Andra länder i EU har redan krav om vaccinering bland omsorgspersonal så det finns även internationella exempel att stödja sig på. I Frankrike blir vårdpersonal som vägrar vaccinera sig avstängda från jobbet utan lön.

Ratar sannolik vinnarfråga

Alldeles oavsett vad man anser om ståndpunkten i sig, är min bedömning är att L:s regionråd Anna Starbrink har hittat en unik fråga som skulle kunna lyfta Liberalerna i opinionen. Samtidigt är partiledningen i akut behov av just det och att man inte nappar på vaccinkrav inom vården är – rent opinionsmässigt – svårt att förstå.

Liberalernas partiledning säger nej till en sannolik vinnarfråga i ett läge när partiet är i desperat behov av just det.

Foto: Liberalerna

[yop_poll id="684"]

JUST NU: Explosioner i Moskva – massiv brand

2025 09 10

En massiv brand har brutit ut i Moskvaregionen.

Underättelsekontot Visioner har delat ett filmklipp på branden.

Videon visar en större byggnad i full brand. Kraftiga eldsflammor slår ut från fasaden samtidigt som ett massivt rökmoln stiger mot himlen.  

Enligt uppgift är det en fabrik som tillverkar mikrochip som brinner. Lokala vittnesmål gör gällande att en hög explosion hördes strax innan branden startade. 

– En storbrand rasar i en fabrik i Moskva som tillverkar mikrochip. Enligt lokalbefolkningen inträffade en kraftig explosion innan branden bröt ut, rapporterar Visioner på X. 

Den ukrainska bloggaren Angelica Shalagina har också delat en video på den massiva eldsvådan.

– En anläggning på 15 000 kvadratmeter brinner i Nekrasovsky i Moskva. Rök syns över hela staden, skriver hon på X.

Viktig komponent för ryska krigsmakten

Storbranden kan slå hårt mot den ryska krigsmaskinen.

Halvledare och mikrochip spelar en avgörande roll i dagens krigföring. Ryssland använder komponenterna i flera viktiga vapen – bland annat stridsvagnar, drönare, ballistiska robotar och stridsflyg.

Ukraina har tidigare utfört flera attacker mot ryska fabriker som tillverkar halvledare och mikrochip.

Den ukrainska militären har inte kommenterat branden i Moskvaregionen.

LÄS MER: Statsministern varnar hela Europa

Spänningarna ökar mellan Nato och Ryssland

Samtidigt som branden rasar i Moskva ökar spänningarna mellan Nato och Ryssland. Efter att flera ryska drönare kränkt Natomedlemmen Polens luftrum har försvarsalliansen aktiverat artikel 4 – som innebär att medlemsländerna ska samråda om det säkerhetshot som uppstått.

LÄS MER: “Betydligt värre än väntat” – stort bakslag i USA

Foto: Sociala medier

Text: Redaktionen


Raseri mot Powers reklam: ”Sjukaste jag någonsin läst”

2025 09 10

”En deal som får dig att kräkas”

Så marknadsförs elektronikkedjan Powers nya kampanj på sociala medier.

Kampanjen vänder sig mot gravida kvinnor. Power säger sig vilja öka det låga barnafödandet i Sverige genom att erbjuda gravida par rabatt på vitvaror, köksapparater och datorer. Kunder som blir gravida inom en månad efter sitt köp, får hela beloppet tillbaka i form av bonus att handla för.

– Vi har sett att fler länder har gjort sina försök att öka barnafödandet, och tror att moroten behöver vara större för att göra skillnad. Hemelektronik har alltid varit något som fått människor att göra det lilla extra för att ta del av bra erbjudanden, säger Eddie Hernandez, marknadschef på Power Sverige.

– Hemelektronik får ofta skulden för att svenskar inte skaffar barn. Vi vill i stället visa att den kan vara en språngbräda för att bilda en familj. Om en ny tvättmaskin eller dator kan bidra till att Sverige får fart på barnafödandet igen, så är vi glada att bidra med det, fortsätter Hernandez.

Starka reaktioner

Den nya kampanjen stöter på hård kritik.

– Att bli gravid eller inte gravid är en känslig fråga som inte är mellan en butik och privatperson. Det här är alldeles för intimt och gränsar till buskis, säger Mika Dahlquist, som jobbar med marknadsföring, till Aftonbladet.

Copywritern Louise Baaz delar kritiken.

–  Som elektronikkedja har de inget ansvar för att hjälpa till att höja befolkningsstatistiken. Det är liksom inte deras jobb att öka barnafödandet, säger hon till tidningen.

”Sjukaste jag någonsin läst”

I Powers kommentarsfält på Instagram höjs också flera kritiska röster.

– Fy vilken smaklös kampanj. Kvinnors reproduktion reduceras till ”bli gravid” och gör den till en utbytbar handelsvara. Eller att detta kan innebära att kvinnor som lever i relationer präglade av våld tvingas fram till graviditeter, skriver en kvinna.

– Det här är det sjukaste jag någonsin läst, så fruktansvärt smaklöst. Att prata om fertilitet på detta sätt, att sälja ut att någon ska bli gravid för att vinna på det? Fruktansvärt!! framhåller en annan kvinna.

LÄS MER: Tung smäll för hushåll med fjärrvärme

FAKTA: Powers nya kampanj

- Den som blir gravid inom 30 dagar efter sitt köp kan få en babybonus i form av hemelektronik.

- Allt som krävs är att man har fyllt 20 år och kan uppvisa ett moderskapsintyg med ett beräknat födelsedatum som ligger runt nio månader efter köptillfället.

- Hur stor babybonusen blir är alltså upp till kunden själv. Handlar man till exempel för 20 000 kronor, får man 20 000 kronor till godo i bonus för framtida köp – förutsatt att man blir gravid.

Power svarar 

Power har uttalat sig om kritiken. I en mejlkommentar uppger kedjan att kampanjen inte riktar sig till gravida kvinnor, utan personer och par som är sugna på att skaffa barn men inte riktigt kommit till skott. 

LÄS MER: Klassisk butik tvingas stänga – efter 50 år

Källa: Power

Foto: Power

Text: Redaktionen