Klarna-kunder mycket upprörda – anmälningar väller in

2024 03 25

Banken och betalningstjänsten Klarna har hamnat i nytt blåsväder.

Företaget marknadsför sig som en garant för trygga och säkra köp.

Men trots det haglar det in anmälningar från upprörda kunder som blivit lurade av blufföretag som erbjuder Klarna som alternativ för betalning.

Och det är tydligt att Klarna som organisation inte tar sitt ansvar, menar Maria Wiezell, konsumentvägledare på organisationen Svenska konsumenter.

– Det är anmärkningsvärt att i de flesta fall när det är de oseriösa företagen man varit i kontakt med, så är det med en betalning via Klarna, säger hon till P3 Nyheter.

Anmälningarna femdubblats

På bara ett år har antalet kunder som anmäler Klarna till Allmänna reklamationsnämnden, Arn, femdubblats – från 150 år 2022 till 850 förra året.

I januari 2024 ökade anmälningarna till 88 från fjolårets 15 motsvarande månad.

Till stor del handlar klagomålen om att varor inte levererats eller att de inte uppfyller den beskrivning som getts vid köpet, ofta på grund av att betalningen gått till ett blufföretag som inte skickar ut det man beställt.

– Det är en sådan enorm kritik från konsumenter. Då ska man väl som seriöst företag låta bli att förmedla de här betalningarna, säger Maria Wiezell.

Förlorat tusentals kronor

Tidigare i år slog många kunder larm om att man via Klarna betalat för varor som inte finns – och enligt anställda på företaget beror det på att AI kontrollerar kundtjänsten.

Flera kunder har förlorat tusentals kronor på det sättet.

Enligt Klarna själva gjorde man förra året förändringar efter att hanteringen av reklamationer brast med följden att anmälningarna därefter minskat sedan november, men det motsägs alltså av statistiken för januari.

Företaget menar också att man gör kontinuerliga kontroller för att säkerställa trygga betalningar.

Storsatsar på AI

Nyligen bekräftade Klarna att man går fram med stora förändringar i tjänsten i form av effektiviseringar av kundservicen.

Det handlar om en AI-assistent byggd på OpenAI-teknik som ska göra ett arbete som annars skulle kräva 700 heltidsanställda kundservicemedarbetare.

– Detta AI-genombrott i kundinteraktion innebär oslagbara upplevelser för våra kunder till bättre priser, intressantare utmaningar för våra anställda, och bättre avkastning för våra investerare, sade Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och vd för Klarna, i slutet av februari.

Foto: Klarna

Text: Redaktionen


Bilköpare varnas – köp inte den här bilen

2024 11 30

Bilister varnas för att köpa bilar av en viss sort.

Kina har gått kraftigt framåt som bilexportör de senaste åren.

Detta framgår tydligt bland annat i en graf som New York Times har publicerat.

Kina hade en mycket begränsad förmåga att exportera bilar för bara två decennier sedan. Men 2020 låg deras bilexport på samma nivå som USA:s, och sedan dess har exporten ökat explosionsartat. Idag exporterar Kina 5,7 miljoner bilar om året och är världens i särklass största bilexportör.

Men nu varnar en säkerhetsexpert för vissa bilar från Kina, rapporterar NRK.

Varnar för dessa bilar

Tor Indstøy är säkerhetsexpert på Telenor, och jobbar på fritiden med ”Project Lion Cage”, där han tillsammans med andra arbetar med att kartlägga säkerhetsutmaningar med kinesiska bilar.

Projektet har blivit omtalat i hela världen, trots att det startade som en ren hobby.

Enligt Tor Indstøy är kinesiska elbilar förknippade med betydande risker – framför allt på grund av hur de kan användas för övervakning och kontroll.

Gruppen har specifikt studerat familjebilar av märket NIO. Men samma problem gäller för många kinesiska bilar.

– Vi hittar en överraskande mängd datatrafik mellan bilen och Kina. Det var en överraskning. Det hade vi inte förväntat oss, säger han till kanalen.

Bilen kommunicerar med både Kina, Ryssland, USA, Kanada och Australien.

– Och då ser vi också hur mycket data som skickas. Det är ganska intressant. Även om bilen är avstängd kommer bilen att kommunicera, säger Tor Indstøy.

Kan användas i politisk situation

Enligt säkerhetsexperten och hans grupp är detta ett stort problem.

Bilen är utrustad med kameror, avancerade datasystem, radar och höghastighetsdatanät.

Den kan användas i ohederliga syften, menar Tor Indstøy och hans grupp.

Säkerhetsrisken kan bli påtaglig i exempelvis en pressad politisk situation. Kinesiska elbilar har blivit populära i Norge liksom i Sverige och i hela västvärlden.

Man har bland annat tittat på ett scenario där kinesiska bilar kan användas för att blockera vägar eller skapa kaos, men också för att övervaka och pressa enskilda personer.

– Det är helt klart att till exempel kinesisk underrättelsetjänst har förmågan att utföra det. Om de gör det är en helt annan fråga och det är inget vi tittar på, säger Tor Indstøy till kanalen.

Många gör också tolkningen att den kinesiska underrättelsetjänsten kan tvinga vilket kinesiskt företag som helst till samarbete, vilket ytterligare ökar säkerhetsrisken, rapporterar NRK.

Foto: A. Jumper

Text: Redaktionen


Sverige riskerar smäll på 1 700 miljarder kronor

2024 11 30

Arlandas svaga utveckling har kostat Sverige uppemot 300 miljarder kronor.

Det framhålls i en ny analys av WSP som gjorts på uppdrag av Transportföretagen.

Slutsatsen är att ett “systematiskt underutnyttjande" av flygplatsen har orsakat gigantiska samhällsekonomiska förluster för Sverige.

Utebliven utveckling har enligt rapporten lett till ett produktionsbortfall på 192-303 miljarder kronor de senaste 20 åren.

Fortsätter trenden kan den totala förlusten uppgå till 1 700 miljarder kronor år 2050.

– Detta är en väckarklocka för Sverige, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen, i ett uttalande.

"Bromskloss för hela ekonomin"

Rapporten beskrivs som “unik i sitt slag”.

I den analyseras Arlandas betydelse för Sveriges ekonomiska utveckling. Den jämförs även med nordiska motsvarigheter som Kastrup och Gardemoen.

Resultatet bedöms vara tydligt. Enligt Transportföretagen levererar Arlanda i betydligt sämre utsträckning i frågan om att omvandla ekonomisk tillväxt till förbättrad flygtrafik.

– Arlanda är en avgörande pusselbit för landets tillgänglighet och den systematiska underutvecklingen innebär färre möjligheter för investeringar, forskning och handel. Det drabbar jobb, innovation och välstånd i hela landet. Arlandas svaga utveckling har blivit en bromskloss för hela ekonomin, säger Marcus Dahlsten.

"Står vid ett vägskäl"

Under 2023 bedöms produktionsförlusten ha uppgått till 16-26 miljarder kronor.

Hade Arlanda utvecklats i samma takt som de stora flygplatserna i Norden hade man förra året hanterat 31 miljoner passagerare. Det vore 35 procent fler än vad som faktiskt var fallet.

Flygplatsen hamnar även i bottenskiktet när Europas 50 största flygplatser rankas i frågan om att öka tillgängligheten i takt med den ekonomiska tillväxten.

– Vi står vid ett vägskäl där vi måste prioritera Arlandas utveckling för att säkerställa Sveriges tillväxt och internationella konkurrenskraft. Nu är hög tid att sluta utreda Arlanda och gå från ord till handling. Många förslag ligger redan färdiga på bordet, säger Fredrik Kämpfe, Branschchef på Transportföretagen Flyg.

Regeringen: Ska förbättras

I december förra året tillsatte regeringen Peter Norman som samordnare för Arlanda. Samordnaren ska föreslå åtgärder som kan öka kapaciteten och förbättra tillgängligheten för flygplatsen som beskrivs ha "stor betydelse för hela landet".

– Arlanda flygplats är Sveriges i särklass största flygplats och spelar en central roll för det svenska transportsystemet. Regeringens ambition är att stärka Arlandas konkurrenskraft och bidra till att flygplatsen får bättre möjligheter att utvecklas på ett långsiktigt hållbart sätt, sade infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) vid tillfället.

Foto: Ninni Andersson, Regeringskansliet

Text: Redaktionen