Klarna-kunder mycket upprörda – anmälningar väller in

2024 03 25

Banken och betalningstjänsten Klarna har hamnat i nytt blåsväder.

Företaget marknadsför sig som en garant för trygga och säkra köp.

Men trots det haglar det in anmälningar från upprörda kunder som blivit lurade av blufföretag som erbjuder Klarna som alternativ för betalning.

Och det är tydligt att Klarna som organisation inte tar sitt ansvar, menar Maria Wiezell, konsumentvägledare på organisationen Svenska konsumenter.

– Det är anmärkningsvärt att i de flesta fall när det är de oseriösa företagen man varit i kontakt med, så är det med en betalning via Klarna, säger hon till P3 Nyheter.

Anmälningarna femdubblats

På bara ett år har antalet kunder som anmäler Klarna till Allmänna reklamationsnämnden, Arn, femdubblats – från 150 år 2022 till 850 förra året.

I januari 2024 ökade anmälningarna till 88 från fjolårets 15 motsvarande månad.

Till stor del handlar klagomålen om att varor inte levererats eller att de inte uppfyller den beskrivning som getts vid köpet, ofta på grund av att betalningen gått till ett blufföretag som inte skickar ut det man beställt.

– Det är en sådan enorm kritik från konsumenter. Då ska man väl som seriöst företag låta bli att förmedla de här betalningarna, säger Maria Wiezell.

Förlorat tusentals kronor

Tidigare i år slog många kunder larm om att man via Klarna betalat för varor som inte finns – och enligt anställda på företaget beror det på att AI kontrollerar kundtjänsten.

Flera kunder har förlorat tusentals kronor på det sättet.

Enligt Klarna själva gjorde man förra året förändringar efter att hanteringen av reklamationer brast med följden att anmälningarna därefter minskat sedan november, men det motsägs alltså av statistiken för januari.

Företaget menar också att man gör kontinuerliga kontroller för att säkerställa trygga betalningar.

Storsatsar på AI

Nyligen bekräftade Klarna att man går fram med stora förändringar i tjänsten i form av effektiviseringar av kundservicen.

Det handlar om en AI-assistent byggd på OpenAI-teknik som ska göra ett arbete som annars skulle kräva 700 heltidsanställda kundservicemedarbetare.

– Detta AI-genombrott i kundinteraktion innebär oslagbara upplevelser för våra kunder till bättre priser, intressantare utmaningar för våra anställda, och bättre avkastning för våra investerare, sade Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och vd för Klarna, i slutet av februari.

Foto: Klarna

Text: Redaktionen


24 oktober 2025

JUST NU: Ryssland hotar med chock – kan drabba vanliga svenskar

2025 10 24

Ryssland reagerar starkt mot nya amerikanska sanktioner.

Vladimir Putins ekonomiska sändebud Kirill Dmitrijev har rest till USA efter beskedet om nya amerikanska sanktioner mot Ryssland.

Han beskriver sanktionerna som ”ovänliga åtgärder” – och menar nu att västvärlden kommer att drabbas hårt.

Hotar med chock

De amerikanska sanktionerna har ”absolut ingen” påverkan på Rysslands ekonomi, hävdar Dmitrijev, enligt Moscow Times.

Samtidigt hävdar han att sanktionerna kommer att medföra en chock – i form av stigande bensinpriser som drabbar väst.

– Priserna på oljemarknaderna har redan stigit och kommer att fortsätta att stiga, säger Kirill Dmitrijev, enligt tidningen.

Enligt Putins sändebud kommer konsekvenserna alltså att bli kännbara vid bensinpumpen för vanliga amerikaner. Det skulle i så fall kunna innebära att även svenskar drabbas, eftersom oljemarknaden är global.

LÄS OCKSÅ: Nytt rekord i Sverige – och samtidigt firar Trump

Anklagar Storbritannien och EU

Det är emellertid tydligt att Putinregimen är mer stressad över de amerikanska sanktionerna än den vill erkänna.

Omedelbart efter att Trump-administrationen hade gett besked om nya sanktioner, och meddelat att toppmötet mellan Trump och Putin ställs in, reste Dmitrijev till USA för att diskutera ”framtiden för de rysk-amerikanska relationerna”.

Dmitrijev passar samtidigt på att rikta hårda anklagelser mot Ukraina och mot de europeiska länderna, enligt tidningen.

Han anklagar Ukraina för att ha ”försenat och stört förhandlingarna” mellan Ryssland och USA.

Samtidigt påstår han att Kyiv agerar ”på begäran av britterna och européerna, som vill att konflikten ska fortsätta”.

– Vi ser att det är Ukraina som inte vill lösa de problem som hopar sig. Vi kommer att förmedla till våra amerikanska kollegor att Ukraina tyvärr stör den nödvändiga dialogen, säger Kirill Dmitrijev, enligt tidningen.

LÄS OCKSÅ: Oljepriset rusar – ”risk för eskalering”

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


24 oktober 2025

”10 000 kronor för mycket” – elkunder gör jättemiss

2025 10 24

Många elkunder skulle kunna spara tusenlappar.

Elräkningen är en stor utgift för många svenska hushåll.

Men många elkunder gör ett stort misstag som innebär att de får betala tusentals kronor för mycket.

”10 000 kronor för mycket”

Många elkunder betalar en lång rad dolda avgifter helt i onödan, rapporterar TV4.

Elrådgivaren Mathias Nilsson, som samarbetar med sajten Elchef, har nu byggt en AI-modell som hjälper kunder att de dolda avgifterna på sina elräkningar.

Han menar att många svenskar betalar tusentals kronor för mycket för att de inte har koll på sina elavtal och inte gör aktiva val.

– Elbolagen ringer inte och säger: ”Hej, du betalar 10 000 kronor för mycket.” Det är en kassako för dem. Därför måste folk börja läsa sina elräkningar, säger Mathias Nilsson till kanalen.

Nu uppmanar han svenska folket att börja läsa sina elräkningar.

LÄS OCKSÅ: Stor skillnad mellan matbutikerna - här handlar de prismedvetna

Hittar på avgifter

De senaste åren är det emellertid allt fler svenskar som har blivit ”aktiva” elkunder, vilket Energimyndigheten konstaterade i en rapport 2023.

Men ännu fler skulle behöva bli mer medvetna, menar Mathias Nilsson, som också driver Facebooksidan ”Elens Robin Hood”.

Elbolagen hittar på alla möjliga avgifter som folk betalar utan att vara medvetna om det, menar han.

– Jag har sett poster som ”id-vakt”, ”rent vatten” och till och med ”hälsokontroll”. Hittepå-avgifter, säger Mathias Nilsson till kanalen.

Kunder lurade

Att vara en aktiv elkund kan alltså göra att man sparar tusenlappar.

Men det finns också elbolag som i direkt mening lurar kunder.

Tidigare i oktober fick två elbolag skarp kritik från Konsumentverket efter att det kommit in över 350 anmälningar mot bolagen, vilket MarcusOscarsson.se har rapporterat.

Det handlade då om elföretagen Nordic Best Energy och nystartade Svenska Elverket. Samma personer uppges ligga bakom båda bolagen.

Företagen hade lurat kunder och begärt in en straffavgift på runt 9 000 kronor, rapporterade SR.

Kunderna hade kontaktats via telefonförsäljare som uppgav att de ringde från de bolag som kunden hade tidigare.

Konsumentverket har hotat bolagen med rättsliga åtgärder.

LÄS OCKSÅ: Nytt rekord i Sverige - och samtidigt firar Trump

Foto: T Barbhuiya

Text: Redaktionen