Klarna bekräftar: går fram med kritiserad förändring för kunderna

2024 02 28

Betaljätten Klarna går nu fram med stora förändringar för sina konsumenter.

Företaget själva beskriver det som ett “stort steg framåt” och en “enorm förbättring” i bland annat kommunikationen med kunderna.

– Lanseringen ska spara tid, bekymmer och pengar för konsumenter, framhåller Klarna i ett pressutskick till allmänheten.

Det handlar om en bekräftelse på vad som redan börjat implementeras den senaste tiden: en AI-assistent byggd på OpenAI-teknik som ska effektivisera kundservicen – rejält.

Motsvarar 700 heltidstjänster

Enligt Klarna motsvarar den nya tekniken ett arbete som annars skulle kräver 700 heltidsanställda kundservicemedarbetare.

Bolaget pekar på att kundärenden löses både  snabbare och effektivare och kommer att generera en vinstförbättring på 40 miljoner dollar under 2024.

– Detta AI-genombrott i kundinteraktion innebär oslagbara upplevelser för våra kunder till bättre priser, intressantare utmaningar för våra anställda, och bättre avkastning för våra investerare, säger Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och vd för Klarna.

Har kritiserats

Klarna menar att kundnöjdheten för AI-assistenten är i nivå med mänskliga kundservicemedarbetare.

Men att ersätta människor med AI har också väckt kritik. I januari slog flera kunder larm om att man förlorat tusentals kronor efter att ha tvingats betala fakturor för varor som är trasiga eller inte ens levererats.

Detta på grund av AI-kontrollerad kundtjänst där medarbetare uppgav att man inte manuellt får lov att ändra robotens beslut.

– Man gick in i något hamsterhjul och gjorde bara vad roboten sade. Man måste gå på AI:s beslut även om man tror att företaget luras, annars riskerar man sin bonus, sade en anonym medarbetare till P3 Nyheter vid tillfället.

"Strikta riktlinjer"

Klarna förnekade rapporterna om att anställda inte får lov att ändra AI-beslut.

Och enligt Martin Elwin, som leder AI-arbetet på bolaget, är man medvetna om riskerna att förlita sig för mycket på tekniken.

– Vi har ganska strikta riktlinjer för vad som är okej att använda AI för, och vad som inte är okej. Ett bra sätt är till exempel att samla in information som kan hjälpa en anställd att fatta beslut, säger han till SvD.

Enligt Klarna ska möjligheten att chatta med en människa istället för en AI-bot finnas kvar för den som vill.

LÄS MER: Larm hos Klarna – kunder betalar för varor som inte finns

Foto: Sophie Burgoyne Klarna

Text: Redaktionen


03dec25

JUST NU: Tiotusentals svenskar kan få pengar tillbaka

2025 12 03

Konsumentombudsmannen (KO) ha fattat ett mycket ovanligt beslut.

För första gången på 10 år har KO lämnat in en grupptalan till Allmänna reklamationsnämnd.

Grupptalan omfattar 50 000 svenska konsumenter som tecknat leasingavtal med Den Norske Bank, DNB.

KO kräver att konsumenterna ska få pengar tillbaka, eftersom de har betalat för mycket.

Bakgrunden är att leasingavtalen har marknadsförts som ett ”tryggt alternativ” med en fast månadskostnad. Sedan kom räntehöjningarna och det visade sig att den fasta månadskostnaden inte alls var fast.

”Rätt att få tillbaka”

DNB har använt ett prisjusteringsvillkor i avtalet för att öka priset i takt med att räntorna steg, vilket kom som en chock för kunderna. Konsumenter som ville bryta avtalet fick beskedet att det skulle kosta 40 procent av resterande obetalda leasingmånader.

– Patent- och marknadsdomstolen har slagit fast att prisjusteringsvillkoret är oskäligt. KO menar, med stöd av bland annat EU-domstolens praxis, att villkoret även är ogiltigt och att konsumenterna därför har rätt att få tillbaka det de betalat för mycket, framhåller KO.

LÄS MER: Bakslag för hushållen – bank flaggar för räntehöjning

”Miljardbelopp”

Enligt KO har banken överdebiterat konsumenterna med miljardbelopp.

– Priset är den viktigaste uppgiften när ett avtal ingås. I DNB:s fall har konsumenten, enligt domstolen, ”inte ens kunnat uppskatta hur månadsavgiften kan komma att förändras”. Konsumenterna har med andra ord inte haft en aning om vad det kostade att hyra bilen av DNB, säger Pär Magnusson, processråd vid KO.

– Eftersom villkoret är ogiltigt och DNB inte frivilligt återbetalat den förhöjda hyran vänder sig KO nu till ARN med krav på återbetalning, tillägger han.

LÄS OCKSÅ: Lyxbilar har slocknat över hela Ryssland 

Foto: Windows

Text: Redaktionen


3dec2025

Positivt besked från Alecta – gäller 432 000 pensionärer

2025 12 03

Alecta presenterar en rekordnotering gällande svenskar över 66 år.

Dagens pensionärer har generellt mer pengar att röra sig med än tidigare.

– Medelsvenssons totala inkomst efter skatt är vid 67 års ålder 87 procent av den inkomst han eller hon hade vid 60 år, och dagens 67-åringar har 70 000 kronor mer om året att röra sig med jämfört med för tolv år sedan, säger Alectas pensionsekonom Staffan Ström, i ett uttalande.

– Spridningen är stor mellan individer och inkomstlägen, men vi ser en tydligt positiv trend.

En annan tydlig trend

Alecta ser också en annan stark trend bland svenskar som når pensionsåldern.

Allt fler fortsätter att arbeta, vilket också kan vara en bidragande orsak till den stärkta ekonomin.

Och sedan 2019 har antalet som väntar längre med att ta ut pension tredubblats.

 - Det här är en generell trend. Vi arbetar längre upp i åldrarna, till stor del eftersom vi blivit piggare och friskare. Naturligtvis finns det äldre som har både dålig hälsa och tufft med ekonomin, men våra studier visar att äldres inkomster över tid blivit klart mycket högre, säger Staffan Ström.

446 000 svenskar

Fler svenskar än någonsin fortsätter att arbeta, trots att man passerat 66 års ålder, visar en rapport från Alecta.

Under 2023 var det hela 446 000 svenskar som fick inkomst från arbete efter 66 år fyllda.

–  Det vi ser är alltså en generell senareläggning av hela nedtrappningsprocessen av arbetslivet, säger Staffan Ström.

LÄS OCKSÅ: “En ekonomisk katastrof” – tung dom om norska oljefonden

Delar av resultatet

Här följer några av slutsatserna i rapporten från Alecta.

- Andelen arbetande i pensionsåldern i Sverige ökar igen efter att ha stannat av under pandemiåren.  

- 2023 hade 446 000 svenskar, 66 år eller äldre, någon form av arbetsinkomst.  

- Av dessa kombinerar 432 000 svenskar uttag av pension med arbetsinkomst.

- Det är fler män än kvinnor som fortsätter arbeta. Bland alla svenskar som är 66 år och äldre arbetar 26 procent av männen och 18 procent av kvinnorna i någon utsträckning.  

- Tre av tio 70-åringar och två av tio 75-åringar har arbetsinkomst. 

- En av åtta 80-åringar och sju procent av 85-åringarna har i någon utsträckning en arbetsinkomst. 

Källa: Alecta

LÄS MER: Bakslag för hushållen – bank flaggar för räntehöjning

Foto: A. Piacquadio

Text: Redaktionen