Klarna bekräftar: går fram med kritiserad förändring för kunderna

2024 02 28

Betaljätten Klarna går nu fram med stora förändringar för sina konsumenter.

Företaget själva beskriver det som ett “stort steg framåt” och en “enorm förbättring” i bland annat kommunikationen med kunderna.

– Lanseringen ska spara tid, bekymmer och pengar för konsumenter, framhåller Klarna i ett pressutskick till allmänheten.

Det handlar om en bekräftelse på vad som redan börjat implementeras den senaste tiden: en AI-assistent byggd på OpenAI-teknik som ska effektivisera kundservicen – rejält.

Motsvarar 700 heltidstjänster

Enligt Klarna motsvarar den nya tekniken ett arbete som annars skulle kräver 700 heltidsanställda kundservicemedarbetare.

Bolaget pekar på att kundärenden löses både  snabbare och effektivare och kommer att generera en vinstförbättring på 40 miljoner dollar under 2024.

– Detta AI-genombrott i kundinteraktion innebär oslagbara upplevelser för våra kunder till bättre priser, intressantare utmaningar för våra anställda, och bättre avkastning för våra investerare, säger Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och vd för Klarna.

Har kritiserats

Klarna menar att kundnöjdheten för AI-assistenten är i nivå med mänskliga kundservicemedarbetare.

Men att ersätta människor med AI har också väckt kritik. I januari slog flera kunder larm om att man förlorat tusentals kronor efter att ha tvingats betala fakturor för varor som är trasiga eller inte ens levererats.

Detta på grund av AI-kontrollerad kundtjänst där medarbetare uppgav att man inte manuellt får lov att ändra robotens beslut.

– Man gick in i något hamsterhjul och gjorde bara vad roboten sade. Man måste gå på AI:s beslut även om man tror att företaget luras, annars riskerar man sin bonus, sade en anonym medarbetare till P3 Nyheter vid tillfället.

"Strikta riktlinjer"

Klarna förnekade rapporterna om att anställda inte får lov att ändra AI-beslut.

Och enligt Martin Elwin, som leder AI-arbetet på bolaget, är man medvetna om riskerna att förlita sig för mycket på tekniken.

– Vi har ganska strikta riktlinjer för vad som är okej att använda AI för, och vad som inte är okej. Ett bra sätt är till exempel att samla in information som kan hjälpa en anställd att fatta beslut, säger han till SvD.

Enligt Klarna ska möjligheten att chatta med en människa istället för en AI-bot finnas kvar för den som vill.

LÄS MER: Larm hos Klarna – kunder betalar för varor som inte finns

Foto: Sophie Burgoyne Klarna

Text: Redaktionen


10okt2025

Ny kundfavorit på Coop – ökat med 25 procent

2025 10 10

En ny kundtrend syns i Coops butiker över hela Sverige.

I år pekades Coop ut som Sveriges dyraste matkedja av Matpriskollen.

Men mitt i de stora prisökningarna på livsmedel är det en favorit som stadigt slår nya rekord.

På Coop i Sverige ökade e-handeln med över tio procent under sommaren.

I vissa regioner nådde ökningen 25 procent, rapporterar Dagligvarunytt.

Här är ökningen störst

Den starka trenden för e-handel i matbutikerna syns över hela landet.

Men starkast är trenden på Gotland.

Coop Gotlands försäljning online ökade med hela 25 procent under sommarmånaderna juni, juli och augusti.

– Vi är väldigt glada över att e-handelsverksamhet utvecklas och att vi är en av de som ökar mest i Sverige. Vi har lagt fokus på plocket i butik och på att leverera bra kvalitet, det har drivit nya kunder, säger Coop Gotlands vd Frida Ganshed, rapporterar Dagligvarunytt.

Trenden fortsätter

Uppsvinget för e-handeln fortsätter även under hösten, med starka siffror i september.

– Vi håller oss kvar på den höga nivån fram till åtminstone september. Jag bedömer att vi fått med oss de nya kunderna som också behåller köpbeteendet och kan inte se att det dippar, säger Frida Ganshed.

År 2024 omsatte Coop Gotland över 650 miljoner kronor, med en rörelsevinst på 6 miljoner kronor.

LÄS MER: Kritiserad skatt sänks – från 25 till 6 procent

De viktigaste faktorerna

De viktigaste faktorerna när svenskar handlar sin mat online är pris, sortiment och kvalitet, visar en undersökning som Sifo gjorde 2022.

Enligt studien var yngre människor mest priskänsliga och kvinnor i högre utsträckning än män intresserade av ett brett sortiment med hög kvalitet.

Att leveranserna är i tid är det som svenskarna är nöjdast med.

Listan

Undersökningen listade de olika faktorerna som spelar in när svenskarna handlar online, och hur många som tyckte att det var viktigt.

Priserna: 62 procent
Ett brett sortiment: 52 procent
Kvalitén: 48 procent
Leveransen kommer i tid: 44 procent
Smidig navigering: 24 procent
Orderprocessen: 23 procent
Servicen vid leverans: 17 procent
Kundservicen: 14 procent
Hållbarhet (socialt och miljö): 9 procent

Källa: Sifo

LÄS MER: Många svenskar har gjort samma miss – riskerar ekonomisk smäll

Foto: Coop

Text: Redaktionen


Pensionsåldern ska ändras – det här gäller

2025 10 10

Från och med nästa år höjs pensionsåldern.

Vad som också sker kommande år är att den så kallade riktåldern införs.

Men det är långt ifrån alla som har koll på varför den införs – eller vad det innebär. 

Enligt en undersökning från Pensionsmyndigheten i våras var det bara åtta procent som känner till riktåldern, trots att den har stor betydelse för pensionen.

– Det är många som undrar vid vilken ålder man kan börja ta ut sina olika pensioner när förändringarna genomförs, framhåller Monica Zettervall, pensionsexpert på Pensionsmyndigheten, i ett nytt blogginlägg i veckan.

Styr uttag av pensionen

Riktåldern för pension är för nästa år satt till 67 år. Det gäller fram till och med 2031 och bestäms alltid sex år i förväg.

Nästa år träder alltså förändringen i kraft.

– Den är inte tvingande, men den styr när du tidigast kan börja ta ut din inkomst- och premiepension. Den påverkar också när du kan få garantipension och bostadstillägg inom det allmänna pensionssystemet, förklarar Monica Zettervall.

Då kan du ta ut pension

Förändringen beskrivs vara en del av en bredare anpassning av pensionssystemet. Till exempel kopplas även sjukersättning och arbetslöshetsersättning till riktåldern.

Först tre år före den utpekade åldern kan du börja ta ut din pension.

– Garantipension och bostadstillägg kan du få tidigast vid din riktålder. Om du har sjukersättning från Försäkringskassan fortsätter den att betalas ut fram till din riktålder. Samma sak gäller om du är arbetslös och har a-kassa, informerar Monica Zettervall.

LÄS MER: Kritiserad skatt sänks – från 25 till 6 procent

Glöm inte: då blir det högre skatt

Monica Zettervall understryker också ytterligare en viktig del i att känna till nu när riktåldern förändras, nämligen att det är högre skatt på pension som tas ut tidigt.

– Från januari året efter din riktålder betalar du lägre skatt, tack vare ett högre grundavdrag. Du behöver inte göra något för att få denna skattesänkning – Skatteverket har redan räknat in det i skattetabellerna. Sänkningen gäller oavsett när du väljer att börja ta ut din pension.

Äldre- och socialförsäkringsminister Anna Tenje (M) har tidigare kommenterat den nya riktåldern enligt följande.

Det finns många fördelar med att fortsätta arbeta. Vi blir friskare av att jobba och ha kollegor. Och pensionen blir högre. Samtidigt blir allt fler allt äldre och det finns stora behov av erfarna medarbetare i de flesta branscher. 

Här är samtliga nya riktåldrar:

66 år = födda 1958–1959
67 år = födda 1960–1966
68 år = födda 1967–1980
69 år = födda 1981–1996
70 år = födda 1997–2014.

(Riktåldrarna är beslutade för personer födda 1963 eller tidigare. Födda 1964 och framåt har endast en prognostiserad riktålder, det betyder att den inte är fastställd/beslutad.)

LÄS MER: Många svenskar har gjort samma miss – riskerar ekonomisk smäll

Foto: Ninni Andersson/Regeringskansliet resp T. Miroshnichenko

Text: Redaktionen