Klarna bekräftar: går fram med kritiserad förändring för kunderna

2024 02 28

Betaljätten Klarna går nu fram med stora förändringar för sina konsumenter.

Företaget själva beskriver det som ett “stort steg framåt” och en “enorm förbättring” i bland annat kommunikationen med kunderna.

– Lanseringen ska spara tid, bekymmer och pengar för konsumenter, framhåller Klarna i ett pressutskick till allmänheten.

Det handlar om en bekräftelse på vad som redan börjat implementeras den senaste tiden: en AI-assistent byggd på OpenAI-teknik som ska effektivisera kundservicen – rejält.

Motsvarar 700 heltidstjänster

Enligt Klarna motsvarar den nya tekniken ett arbete som annars skulle kräver 700 heltidsanställda kundservicemedarbetare.

Bolaget pekar på att kundärenden löses både  snabbare och effektivare och kommer att generera en vinstförbättring på 40 miljoner dollar under 2024.

– Detta AI-genombrott i kundinteraktion innebär oslagbara upplevelser för våra kunder till bättre priser, intressantare utmaningar för våra anställda, och bättre avkastning för våra investerare, säger Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och vd för Klarna.

Har kritiserats

Klarna menar att kundnöjdheten för AI-assistenten är i nivå med mänskliga kundservicemedarbetare.

Men att ersätta människor med AI har också väckt kritik. I januari slog flera kunder larm om att man förlorat tusentals kronor efter att ha tvingats betala fakturor för varor som är trasiga eller inte ens levererats.

Detta på grund av AI-kontrollerad kundtjänst där medarbetare uppgav att man inte manuellt får lov att ändra robotens beslut.

– Man gick in i något hamsterhjul och gjorde bara vad roboten sade. Man måste gå på AI:s beslut även om man tror att företaget luras, annars riskerar man sin bonus, sade en anonym medarbetare till P3 Nyheter vid tillfället.

"Strikta riktlinjer"

Klarna förnekade rapporterna om att anställda inte får lov att ändra AI-beslut.

Och enligt Martin Elwin, som leder AI-arbetet på bolaget, är man medvetna om riskerna att förlita sig för mycket på tekniken.

– Vi har ganska strikta riktlinjer för vad som är okej att använda AI för, och vad som inte är okej. Ett bra sätt är till exempel att samla in information som kan hjälpa en anställd att fatta beslut, säger han till SvD.

Enligt Klarna ska möjligheten att chatta med en människa istället för en AI-bot finnas kvar för den som vill.

LÄS MER: Larm hos Klarna – kunder betalar för varor som inte finns

Foto: Sophie Burgoyne Klarna

Text: Redaktionen


FÖRSLAG: Stor ändring inför deklarationen 2026

2025 11 20

Regeringen presenterar ett förslag som ska ge Skatteverket utökade möjligheter inför nästa års deklaration.

Förslaget, som föreslås träda i kraft den 1 april 2026, ska ge myndigheten större mandat att granska bokföring hos olika företag.

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag som gör det möjligt för Skatteverket att granska företags bokföring via internet, uppger regeringen.

– Förslaget syftar till att möjliggöra nya och effektivare arbetssätt och att underlätta samverkan med kontrollerade företag.

Bokför alltmer digitalt

I allt större utsträckning används idag digitala tjänster för bokföring, till skillnad mot förr då många företagare förde bok för hand.

Samtidigt är Skatteverket begränsade genom en lag som säger att myndigheten inte får koppla upp sig mot internet för att göra granskningar av bokföringen hos företag.

– Detta gör att Skatteverket inte kan komma åt informationen direkt, utan företaget som granskas kan behöva skapa en kopia av materialet som sedan skickas vidare till Skatteverket, uppger regeringen, i ett uttalande.

– Det innebär ökad administration för både företag och Skatteverket och det finns risk för överföringsfel när man skapar en kopia av materialet. Dessutom ökar risken för att oseriösa företag undanhåller information.

LÄS OCKSÅ: Länsförsäkringar bekräftar – nu blir det billigare för svenskarna

Vill ta bort förbudet

Regeringen vill nu att förbudet tas bort, så att Skatteverket kan koppla upp sig och komma åt räkenskapsmaterial och bokföring direkt.

– I lagrådsremissen föreslås att de förbud mot att verkställa granskning via telenät som finns i skatteförfarandelagen (2011:1244) och lagen (1998:506) om flyttning och kontroll av vissa punktskattepliktiga varor tas bort.

Det ger också myndigheten en större möjlighet att granska företag som misstänks fuska eller inte vill samarbeta vid granskningar.

– Skatteverket får dessutom lov att ta del av elektronisk information via internet även när ett företag inte samarbetar, framhåller regeringen.

LÄS OCKSÅ: Bransch skriker efter personal – här finns jobben

Foto: Kaboompics.com

Text: Redaktionen


Stort besked för bensin-och dieselbilar – EU-vändning på gång

2025 11 20

EU tycks vara på väg mot en ändring gällande det tilltänkta förbudet mot nya fossilbilar.

EU har sedan tidigare upprättat en plan om att fasa ut bensin-och dieselbilar till år 2035.

Då ska inga nya fossildrivna bilar komma ut på marknaden.

Men beslutet har fått motstånd från bilindustrin som bland annat hänvisar till krisen i Tyskland, och nu tycks en EU-vändning vara på gång.

Vändning på gång

Det var i början av 2023 som EU antog lagen om att stoppa bensin-och dieseldrivna personbilar från år 2035.

En djup industriell kris i Tyskland och en missnöjd bilindustri senare kan det vara på gång att ändras.

Det säger den moderata EU-parlamentarikern Tobias Tobé.

– Det pågår ett intensivt arbete och rätt snart kommer vi att presentera en ny lösning, förklarar han för SVT på torsdagen.

“Stark kritik”

Tobé lyfter fram den “starka kritik” som finns mot 2035-planen i exempelvis Tyskland.

Fordonsindustrin i landet har lamslagits och många har förlorat sina jobb.

Nu bekräftar han att man tittar på flera olika alternativ för någon slags kompromiss.

– Skulle man kunna hantera privatbilismen på ett sätt och företagens leasingbilar på ett annat? Det finns många diskussioner på väg framåt.

Läs mer: Bransch skriker efter personal – här finns jobben

Missnöje i Tyskland

Tysklands förbundskansler Friedrich Merz understryker enligt Euronews att frågan alltjämt debatteras med hans koalitionspartners, men att:

– Jag vill inte att Tyskland ska vara ett av länderna som stöder detta felaktiga förbud.

Bilindustrin i Europas största ekonomi har slagits hårt av knivskarp konkurrens på marknaden från Kina, svag efterfrågan och en långsammare än väntad övergång till elfordon.

“Inga förbud”

Merz menar att dieselmotorer fortfarande behövs, i synnerhet för lastbilar.

– Vi borde inte förbjuda, vi borde möjliggöra teknologier, och det är mitt mål, säger han.

Läs mer: Länsförsäkringar bekräftar – nu blir det billigare för svenskarna

Foto: Circle K

Text: Redaktionen