Klarna ändrar kundregel – “det är förbjudet”
2024 03 12
Enligt betaltjänsten Klarna måste man egentligen ha fyllt 18 år för att använda dess tjänster.
Det påstod företaget på sin hemsida och uppgav även samma budskap när frågan ställdes till kundtjänsten.
Trots det kan både 17-åringar och 15-åringar, den senare åldersgruppen med samtycke från föräldrar, använda banken för att handla på nätet.
Det visar en granskning av Dagens Nyheter.
Ändrar sig: "Förbjudet"
När tidningen konfronterar Klarna med frågor ändrar betaljätten informationen om sin kundregel på sin hemsida. Nu står det istället att åldersgränsen är 15 år.
Dessutom möts en minderårig som loggar in på Klarna av köpuppmaningar i stil med “Vinterrea Shoppa nu”.
Ett troligt lagbrott, menar Christine Fransholm, konsumentvägledare på organisationen Sveriges konsumenter, som kallar informationen för “vilseledande”.
– Det är förbjudet med köpuppmaningar till barn. Lagen gäller alla medier, säger hon till DN.
Öppet för tolkning
Eftersom användare legitimerar sig vid inloggning är dessutom Klarna medvetna om kundens ålder, påpekar Christine Fransholm.
Att skicka reklam och rabatterbjudande till barn under 16 kan också vara olagligt, men eftersom det finns olika tolkningar av lagen finns inget tydligt besked.
– Det gäller all reklam som vänder sig direkt till en specifik person i brev, sms eller telefon. Min tolkning är att appen motsvarar en fysisk brevlåda, säger Christine Fransholm.
Svarar på anklagelsen
Klarna har svarat på kritiken.
Joel Hedin, pressansvarig på bolaget, säger att reklamen i appen inte är personaliserad och därmed i linje med marknadsföringslagen.
Han har också påtalat att informationen om att det råder 18-årsgräns på Klarna var felaktig och att den rättats till.
Granskats hårt
Klarna har uppmärksammats i en rad granskningar den senaste tiden. Förutom att anställda larmat om ohållbara arbetsvillkor har anmälningar från kunder som blivit lurade ökat i snabb takt.
Det handlar i synnerhet om folk som handlat från blufföretag men som vilseletts av att Klarna erbjudits som betalningsmetod.
– Det är anmärkningsvärt att i de flesta fall när det är de oseriösa företagen man varit i kontakt med, så är det med en betalning via Klarna, sade Maria Wiezell, också hon konsumentvägledare på Sveriges konsumenter, till P3 Nyheter häromveckan.
LÄS MER: Klarna-kunder mycket upprörda – anmälningar väller in
Foto: Sophie Burgoyne Klarna
Text: Redaktionen