EUROPA: Kebabpriser kan orsaka stora effekter i Sverige

2023 03 03

Den av många älskade maträtten kebab kan orsaka stora förändringar i svensk ekonomi.

Åtminstone när det gäller priset på den tyska kebaben då inflationen i Europa fortsatt hänger i sig, rapporterar Sveriges Radio.

I Berlin har kebabpriserna skenat – vilket i förlängningen alltså även kan påverka ekonomin här i Sverige.

– Priset på en kebab går från cirka 5,50 euro till 7 i Berlin just nu, efter att ha legat länge på 3 eller 3,50, säger Daniel Alling, korrespondent från SR på plats i den tyska huvudstaden.

Förändring i flera steg

Hur de tyska kebabpriserna påverkar den svenska ekonomin sker i olika steg. 

Det är ett exempel på stigande matpriser, som i förlängningen leder till ihållande hög inflation, förklarar radiokanalens ekonomikommentator Kristian Åström.

Som en följd höjer SEB räntan, vilket påverkar konjunkturen i Tyskland negativt – samt Sverige då exporten till landet sjunker.

"Billigare kebab"

Nästa konsekvens är att Riksbanken höjer räntan för att hålla den svenska kronan vid liv.

– Men om inte Sverige har samma löneinflation som Tyskland, då stärks den svenska exportindustrins konkurrenskraft som kan kompensera för den dåliga konjunkturen, säger Kristian Åström till SR.

Ovanstående borde enligt ekonomikommentatorn stärka den svenska valutan, vilket får en lite oväntad effekt för svenska kebabälskare utomlands.

– Det innebär att nästa gång du är i Berlin så kanske kebaben är lite billigare på grund av växelkursen. Du får mer kebab och mer euro för den svenska kronan.

Här finns Sveriges godaste kebab

Kebab, eller “döner” som det kallas i Tyskland, härstammar från Mellanöstern och blev populärt bland svenskarna när det lanserades i Sverige under 1980-talet.

Den första kebabbaren i landet startade i Linköping 1981, och sedan dess har diskussionerna gått varma om var den godaste kebaben egentligen finns.

Och 2021 kom svaret, enligt Sveriges största kebabundersökning av “Schysst käk” – Stockholm tog hem förstaplatsen.

– Idag är hemmakebaben både vardags- och fredagsmysmat, eller till och med vickning på bröllop och höjdpunkten på barnkalas, sade Richard Tellström, måltidsforskare och författare, till nättidningen Livets Goda vid tillfället.

Hårt slag får Skåne och Malmö

Att varken de skånska städerna Malmö eller Lund, som ofta profilerat sig som de stora kebabcenterna i landet, tog hem förstaplatsen var säkert ett hårt slag för den egna identiteten.

Senare samma år passade dessutom Jiray Seropian, jurymedlem i Malmö Gastronomy Award och grundare av Instagramkontot Kebabspotting med över 70 000 följare, på att sparka på den som redan låg ned.

– Malmö är inte huvudstaden för falafel och kebab, konstaterade för Sydsvenskan.

Foto: Anima Visual

Text: Redaktionen


Jättebesked från Lidl – gäller i en månad

2024 03 03

Lidl genomför nu omfattande prissänkningar på Matrikets produkter.

I samband med kostnadskrisen som har varit och den höga inflationen hyllades Lidl då man var tidigt ute med att sänka eller frysa priset på matvaror.

Nu kommer man med ett nytt besked som gynnar kunderna, nämligen att man sänker priserna på 200 varor tillhörande varumärket “Matriket” under hela mars.

Det framhåller Lidl via sociala medier.

“Du läste rätt”

Det rör sig om en omfattande rad prissänkningar som gäller varumärket “Matriket”, vilket är varor från svenska gårdar.

– Det är sant! Du läste rätt, vi gör vår största prissänkning hittills under mars för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel, framhåller Lidl via sociala medier.

200 produkter

Livsmedelskedjan framhåller vidare att sänkningarna berör hundratals produkter.

– Vi sänker priset med 20 procent på 200 Matriket-varor under hela mars. Ett år efter lanseringen av vårt varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment, allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.

Produkter från Sverige

Gemensamt för alla produkter inom varumärket “Matriket” är att de är svenskproducerade.

– Här samlar vi mat från svenska gårdar, producenter och odlare, för en levande landsbygd och goda smaker. Svensk mat är unik och vårt avlånga land med fyra årstider ger förutsättningar för otroliga smakupplevelser, framhåller Lidl angående satsningen.

Ökar igen

Statistiska centralbyrån har meddelat att matpriserna generellt stigit något på sistone, men att det inte rör sig om någon extrem ökning.

– Det följer mönstret från tidigare år. Priserna på kaffe, te och kakao, på oljor och fetter samt på fisk brukar gå upp i januari. Där ingår nämligen många produkter som brukar ingå i olika kampanjer i december, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.

De genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 0,3 procent i januari jämfört med december.

Foto: Lidl

Text: Redaktionen


Rusning till Sverige – oväntad produkt lockar

2024 03 03

Norrmännens intresse för svenska produkter är fortsatt högt.

Under året har personer från såväl Norge som Danmark och Finland handlat i Sverige mot bakgrund av den svaga kronan.

Bland produkterna som norrmännen är mest intresserade av finns godis, kött och läsk.

Samtidigt tar sig många över gränsen för att handla en något oväntad produkt, nämligen glutenfria varor.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Större och billigare

Anledningen till att norrmännen tar sig till Sverige för att handla glutenfritt handlar om att utbudet beskrivs som både större och billigare.

Det säger norska kunder som besöker affärer i värmländska Charlottenberg.

– Det är större utbud här, det bidrar till att det är intressant att komma hit, säger Snezana Bartulovic, som rest över gränsen för att handla glutenfritt, till SR.

Viktig del

Försäljningen av glutenfria produkter är inte lika stor som exempelvis kött, men är ändå en viktig del av utbudet.

Det förklarar Tommy Johansson som är chef för Maximats butik i Charlottenberg nära den västvärmländska gränsen mot Norge.

– Det är viktigt att få hit de här familjerna och kunderna som har glutenintoleranta personer i familjen, säger han.

Åtta miljarder kronor

År 2023 handlade norrmännen för ett sammanlagt värde om 9,3 miljarder kronor varav 85 procent, eller drygt 8 miljarder kronor, hamnade i Sverige.

Den största omsättningen återfanns inom just livsmedel och dryck.

Intresset är även stort för alkohol och tobak samt vissa sällanköpsvaror som exempelvis kläder, apoteksvaror och hygienprodukter.

Det rapporterar Dagligvarunytt.

Charlottenberg tvåa

Ungefär hälften av gränshandelsomsättningen hamnade i Strömstads kommun.

– Det är området runt Strömstad med Nordby och Svinesund som är den solklara ettan som destination för gränshandlande norrmän, säger Guro Henriksen vid den norska statistikmyndigheten SSB.

Därefter återfinns Charlottenberg på en andra plats, med nästan 15 procents omsättningsandel.

Foto: A. Dudar

Text: Redaktionen