Kända klädmärken stoppas av svenska butiker

2024 10 19

Flera svenska butiker uppger att de slutat ta in vissa klädmärken.

Många butiksanställda i framför allt storstäder känner sig otrygga på grund av gängkriminaliteten, rapporterar SR.

I vissa butiker, framför allt i storstäder, har det lett till att man har slutat ta in vissa klädmärken.

Anledningen är att dessa märken anses vara populära bland just gängkriminella.

”Är lite obehagligt”

Det är bland annat en anställd på en butik på Mall of Scandinavia som berättar att man har satt stopp för klädmärken som tros locka gängkriminella.

– Jag har märkt att det klientelet kommer in på kvällen och betalar kontant, då kan vakterna ha gått hem, så det är lite obehagligt. Jag är ”all for” att ta bort kontanter, det hade känts tryggt, säger en anställd till radiokanalen.

Misstanken om att det handlar om gängkriminella grundar sig bland annat i att det ofta är unga killar med mycket stora summor kontanter, som visar särskilt intresse för vissa klädmärken.

Att vissa märkeskläder är särskilt populära bland gängkriminella har uppmärksammats flera gånger tidigare.

Märken som Gucci, Canada Goose och Haglöfs har pekats ut som extra populära i kriminella kretsar, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Frågan uppmärksammades också när den svenska regeringen meddelade att klädstil kan vara grund för att man blir visiterad av polis.

– Alla som går runt med Gucci-kopiakepsar är inte gängkriminella, men många gängkriminella bär Gucci-kopiakepsar, sade Martin Melin (L) enligt SVT.

Slutat ta emot kontanter

Förutom att vissa klädmärken stoppas så har en del butiker också slutat ta emot kontanter, enligt radiokanalen.

Louise Ryning, operativ chef för köpcentrumkedjan Unibail-Rodamco-Westfield som bland annat äger Mall of Scandinavia i Stockholm, bekräftar att de vill ha så lite kontantförsäljning som möjligt.

– Vi har en princip att våra platser ska vara kontantfria, och det är numera också ett standardkrav i våra hyresavtal. Och vi uppmuntrar alla dem som har äldre hyresavtal att inte ha kontanthantering om de inte har samhällsviktig verksamhet, och det står varje butik fritt idag att ta bort kontanthantering, säger hon till radiokanalen.

Foto: Artem Beliaikin

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen