Kan ha hittat svaret – på världens största mysterium

2025 10 17

Dussintals amerikanska militär- och underrättelseveteraner hävdar att de har direkt kunskap om eller erfarenhet av utomjordingar.

Flera av dem har vittnat under ed i USA:s kongress. Mest uppmärksammad blev sannolikt David Grusch, som jobbade 14 år inom den amerikanska underrättelsetjänsten, och som 2023 vittnade om att han hade andrahandsuppgifter på att USA besitter utomjordiska rymdskepp och “döda piloter” och har gjort så sedan 1930-talet.

Men.

De konkreta bevisen saknas. Övertygande bevismaterial på intelligent liv bortom jorden lyser med sin frånvaro.

Och nu kan Nasaforskaren Robin Corbet kanske svara på varför.

Ny teori

Robin Corbet, verksam vid University of Maryland, har nyligen publicerat sin teori.

Han menar att om utomjordingar verkligen finns så är deras teknologi möjligen enbart marginellt bättre än vår egen. Och efter att ha utforskat sin egen kosmiska närhet har de blivit uttråkade och slutat bry sig – vilket gör att vi inte upptäcker dem.

– Tanken är att de är mer avancerade, men inte mycket mer avancerade. Det är som att ha en iPhone 42 snarare än en iPhone 17, säger Robin Corbet till The Guardian.

Utmanar klassisk föreställning

Forskarens teori utmanar den om att utomjordingar skulle besitta överlägsen teknologi och susa omkring i universum på sätt som frångår vår förståelse om fysiska lagar.

Istället föreslår Corbet att Vintergatan är hem för ett mindre antal civilisationer med ganska lik teknologi som den människan har tillgång till.

– Det här känns mer möjligt, mer naturligt, eftersom det inte antyder något särskilt extremt.

LÄS OCKSÅ: Putin hånad i Sankt Petersburg

Lösning på paradoxen?

Robin Corbets hypotes är inte tagen ur luften.

Han har kommit fram till sin teori genom att ha studerat och övervägt forskningens förklaringar till det som kallas för Fermiparadoxen – nämligen bristen på övertygande bevis för utomjordingar samt sannolikheten för dess existens i ett gigantiskt universum.

Michael Garrett, chef för Jodrell Bank Centre for Astrophysics, välkomnar det nya perspektivet.

Men han är inte helt såld.

– Det projicerar en mycket mänsklig likgiltighet på resten av kosmos. Jag har svårt att tro att allt intelligent liv skulle vara så enhetligt tråkigt, säger Garrett till The Guardian.

LÄS MER: Rysk-kinesisk kollaps – Putinregimen bestört

Foto: L. Visions resp U.S. Navy

Text: Redaktionen


Ryskt oljefartyg attackerat – kraftiga explosioner

2025 12 02

Explosioner skakar en rysk oljetanker utanför Senegals kust.

En rysk oljetanker har drabbats av fyra explosioner utanför Senegals kust nära huvudstaden Dakar.

Det är den tredje incidenten på kort tid som involverar fartyg som transporterar rysk olja trots västerländska sanktioner, rapporterar ABC News.

Explosioner på Mersin

Enligt rederiet Besiktas Shipping inträffade explosionerna på tankern Mersin.

Vatten började strömma in i maskinrummet efter sprängningarna, men företaget meddelar att fartyget förblev stabilt.

Rederiet uppger att alla 22 besättningsmedlemmar – mestadels turkiska – är trygga och att det inte registrerats någon oljeläcka eller omedelbar miljö­förorening.

– Ingen miljöförorening har upptäckts, och vi övervakar situationen noga, säger en representant från Besiktas Shipping till Bloomberg.

LÄS MER: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Fartyg under kontroll

Efter explosionerna har Mersin stabiliserats och placerats under bogsering och teknisk övervakning, enligt uppgifter från Senegals hamnmyndighet.

Tankern transporterade gasolja och hade tidigare under året besökt flera ryska hamnar, enligt analysföretaget Kpler.

Orsaken till explosionerna är ännu inte bekräftad.

En utredning har inletts av senegalesiska myndigheter.

Tredje på några dagar

Incidenten följer helgens explosioner på de ryska “skuggskepps”-tankrarna Kairo och Virat i Svarta havet under helgen.

Turkiets utrikesministerium uttryckte oro över attackerna, som “utgjorde allvarliga risker för sjösäkerheten, liv, egendom och miljön i regionen.”

Virats destination var oklar och fartygsdata visade att det väntade på order i Svarta havet.

Fartyget sanktionerades av USA i januari under ett annat namn, och senare under året även av Storbritannien och EU.

Samtidigt drabbades Kairos, även den gambiskt flaggad, av en explosion i närliggande vatten.

EU hade sanktionerat Kairos tidigare i år, och fartyget hade lämnat en indisk hamn tidigare i november för att återvända till Novorossiysk i Ryssland.

En källa inom Ukrainas säkerhetstjänst SBU uppger för CNN att fartygens attacker genomförts med uppgraderade Sea Baby-navaldrönare i en gemensam operation med ukrainska marinen.

Båda tankrarna var tomma vid attacken och har tagits ur tjänst efter explosionerna.

– Detta är en pågående operation för att neutralisera fartyg som transporterar rysk olja i strid med sanktioner, uppger SBU-källan till CNN.

LÄS MER: UPPGIFTER: Jätteförändring väntas för oljepriset

Foto: K.-Sergeychik

Text: Redaktionen


Preem slutar sälja kritiserad diesel

2025 12 02

Preem kommer att slopa ett drivmedel som under en längre tid varit föremål för kritik.

Från och med nu kommer bensinkedjan att sluta blanda in RME i produkten Preem Evolution Diesel.

RME är en typ av biodiesel som framställs av rapsolja.

Inblandningen i diesel har dock ifrågasatts av flera skäl, bland annat för att det kan leda till sämre köldegenskaper, högre bränsleförbrukning och för att produktionen anses ha svagare klimatnytta jämfört med HVO.

– Våra kunder har länge efterfrågat en diesel fri från RME. Genom att ta bort RME kan vi erbjuda en diesel till marknaden som håller en högre teknisk prestanda, utan att göra avkall på drivmedlets klimatprestanda, säger Daniel Granquist, drivmedelsexpert på Preem, i ett uttalande.

"Finns en missuppfattning"

Ända sedan 2006 har RME använts i svensk standarddiesel. Det finns dock en nackdel för den som tankar drivmedlet – bränslet är mer känsligt för vatten och mikrobiell tillväxt.

I förlängningen kan det leda till driftstörningar, understryker Preem.

Den diesel som bensinkedjan nu ska börja sälja istället ska därmed förebygga de problemen, särskilt för fordon som används i kallt väder eller som står oanvända under en längre tid.

– Det finns en missuppfattning om att alla dieseltyper fungerar likadant, men så är det inte. HVO är kemiskt likvärdig med fossil diesel, vilket ger mindre risk för driftproblem och ger en bättre prestanda året runt än med RME. Detta stärker vårt erbjudande till transportsektorn i hela Sverige, säger Daniel Granquist.

LÄS MER: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Gotland enda undantaget

Skiftet kommer att göras på Preems cirka 500 stationer i Sverige. Förändringen görs därmed hos kedjan över i princip hela landet. Det enda undantaget är fyra stationer på Gotland som tills vidare kommer att fortsätta sälja diesel med RME.

Skälen till att de gotländska Preemstationerna inte omfattas av bytet är logistiska.

Sedan tidigare har Preem lanserat den nya produkten på drygt 200 stationer.

LÄS MER: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

Foto: Preem

Text: Redaktionen