JUST NU: Ytterligare ett hotfullt meddelande till Sverige

2022 04 14

Nu skärps den hotfulla ryska retoriken ytterligare efter att förre Rysslandspresidenten Dmitry Medvedev tagit ton.

Efter nattens ryska varningar mot Sverige och Finland kommer ytterligare ett häpnadsväckande uttalande från diktaturen, rapporterar Reuters.

Det är den före detta presidenten och premiärministern Dmitry Medvedev, numera partiledare för Enade Ryssland, som tar varningarna till ytterligare en nivå.

“Ingen kärnvapenfri region”

Medvedev låter meddela att ett svenskt medlemskap i Nato kommer att få konsekvenser, uppger Sky News.

Enligt den ryska politikern kan man inte längre tala om en kärnvapenfri region i och med att Finland och Sverige i så fall skulle ansluta sig till militäralliansen – där bland annat kärnvapennationerna USA och Frankrike ingår.

“Återställ balansen”

En sådan närvaro kommer inte att gå ryssarna obemärkt förbi, enligt Medvedev.

– Balansen måste återställas, säger han.

Sverige en motståndare

Dmitry Medvedev tillägger också att Sverige officiellt kommer att ses som en “motståndare” om man ansluter till Nato. Han säger även att det skulle få Ryssland att “vidta åtgärder”. 

– Om vi blir tvingade, tja… kom ihåg att det inte var vi som föreslog detta, säger Medvedev enligt The Independent.

Skarp missilvarning

Det var under natten till torsdagen som en annan representant från Putinregimen riktade skarpa varningar mot Sverige för sin flört med Nato.

– Vi har missiler som vi kommer att sätta längs gränsen till Finland, Sverige, Polen och i Kaliningrad, sade ryska parlamentets vice ordförande Pyotr Tolstoy till brittiska ITV.

Tredje varningen

Förmiddagens uttalande från Dmitry Medvedev innebär den tredje ryska varningen till Sverige inom loppet av några dagar.

Diktaturen framstår alltjämt som duktigt orolig över att Sverige och Finland ska gå med i Nato – vilket allt tyder på efter gårdagens uttalande från statsministrarna från de båda länderna.

Ukraina ville gå med

En av de främsta anledningarna till att Ryssland uppgav att man invaderade Ukraina var just för att landet ville gå med i militäralliansen och närma sig väst ytterligare.

Dessa krav tycks Ryssland numera ha backat från, erfar Sky News.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Konsumentverket varnar Jysk och Mio – ”sluta omedelbart”

2024 06 13

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen


Postnord-kunder drabbas av ny våg – går ut med uppmaning

2024 06 12

Postnords kunder har på nytt drabbats av ett återkommande problem.

Under året har flera olika företag gått ut och varnat för bluff-sms och bedrägeri.

Det har varit ett återkommande problem och allmänheten har uppmanats att se till att ha koll på vad som indikerar att det kan röra sig om ett falskt meddelande.

Nu drabbas Postnords kunder på nytt av det besvärande fenomenet.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Väldigt jobbigt”

Bedragare kommer hela tiden på nya sätt att lura folk på pengar, och sms med olika länkar och uppmaningar är ett sätt man försöker bedra företagskunder.

På sistone har en ny våg bluff-sms nått Postnords kunder.

Postnords presstalesperson Henrik Ishihara uttrycker oro över utvecklingen.

– Det är ju väldigt jobbigt. Dels är det vårt varumärke som utnyttjas och det är ju ett brott i sig. Det absolut mest allvarliga är dock alla våra kunder, alla mottagare, som drabbas och i vissa fall luras på pengar, säger han till SR.

Riktar uppmaningar

Ishihara går ut med en uppmaning till kunderna i samband med den nya vågen av bedrägeriförsök.

– De gånger som vi skickar ut meddelanden så är det alltid med en länk till antingen Postnord.se eller Postnord.com. Är det någon annan länk så är det en bluff och då ska man bara radera det, säger han.

Inte första gången

Det är inte första gången som Postnord går ut och varnar för bedragare.

Tidigare har man förtydligat hur bedrägerierna går till.

– Tyvärr cirkulerar det bluffmejl och bluff-sms där avsändaren utger sig för att vara PostNord, har det statliga bolaget förklarat.

– Det förekommer även bluffannonser på olika sociala plattformar. Ibland blir de som lägger ut privatannonser på annonssidor kontaktade av bedragare som uppmanar till användning av PostNords ”kurirtjänst”. Även det är en bluff.

Därför är det attraktivt

Postnord framhåller att bedragarna riktar sig mot bolaget av en tydlig anledning.

– Sverige är en av de mest utvecklade e-handelsmarknaderna i Europa, vilket gör det attraktivt för bedragare att försöka luras. 

– Tyvärr måste man som konsument idag vara lite misstänksam. Det bästa sättet att skydda sig mot bedragare är att alltid vara uppmärksam. Klicka aldrig på länkar om du är osäker på vart de leder.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen