Willys storsatsar – går ut med löfte till alla kunder
2024 10 24
Willys-kocernen Axfood summerar årets tredje kvartal med ett stort styrkebesked.
Fortsatt positiv kundtillströmning. ökade volymer och befästa marknadspositioner trots höga jämförelsetal.
Det sammanfattar Axfoods senaste tre månader.
– Trots fortsatt höga jämförelsetal redovisar Axfood under tredje kvartalet en tillväxt i linje med marknadens, där volymökning och en positiv kundtillströmning bidrog till att detaljhandelsomsättningen ökade med 3,5 procent. Med det befäster vi återigen våra marknadspositioner och våra förutsättningar att fortsätta utmana och växa, säger koncernchefen Simone Margulies i en kommentar.
Lovar Sveriges billigaste priser
Axfood talar om utvecklingen som ett “styrkebesked”.
Man pekar framför allt ut Willys som fortsätter att försvara sin position med en tillväxt om 3,8 procent.
Beskedet kommer bara några dagar efter att oberoende Matpriskollen bekräftat just Willys som Sveriges billigaste matkedja.
Och det lovar Axfood att upprätthålla – genom ett flertal olika satsningar.
– Satsningar på att stärka prispositionen har belastat lönsamheten under kvartalet i en marknad med intensiv konkurrens. Dessa satsningar är en del i att säkra positionen med Sveriges billigaste matkasse och bidrar till fortsatt hög kundtillströmning och lojalitet samt stärkt marknadsposition framåt, framhåller Simone Marguiles.
LÄS MER: Det är bekräftat – detta är dyraste matkedjan i Sverige
"Omfattande satsningar"
Enligt Axfood går koncernen nu in i en fas där man “successivt ökar fokus på intrimning för ökad produktivitet och effektivitet”.
Det största beskedet är att Konkurrensverket gett grönt ljus för att förvärva City Gross från och med 1 november.
Dessutom genomförs tester för att rulla ut en e-handel och det befintliga höglagret i Göteborg expanderas för att öka kapaciteten och effektiviteten.
– Satsningarna är omfattande och har drivit kostnader även under det tredje kvartalet, men är en viktig och långsiktig förflyttning som ger kostnadsbesparingar och stärkt konkurrenskraft över tid samt skapar en än mer effektiv och hållbar varuförsörjning, understryker Simone Margulies.
Foto: Willys, Axfood
Text: Redaktionen