Volvo går till rasande attack mot EU – “Saknar motstycke”

2025 03 06

Volvo Cars vd Jim Rowan är inte särskilt nöjd med EU-kommissionens vändning.

Tidigare i veckan meddelade EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen en tvärvändning.

Bilbolagen kommer nu att få på sig till 2027 för att nå hårdare klimatmål, i stället för 2025 som tidigare beslutats.

En som inte alls uppskattar det nya beskedet är Volvo Cars vd Jim Rowan.

– Vi är enormt besvikna. Plötsligt ändrar man spelets regler. Man flyttar målet så att det passar de tillverkare som inte gjort klimatinvesteringar, säger Rowan enligt DI och fortsätter:

– Det saknar motstycke i modern tid.

Skulle fått miljardböter

EU:s beslut fattades 2019 av alla 27 medlemsländer och innebar att de biltillverkare som inte klarar utsläppskraven innan 2025 riskerar att straffas med miljardböter.

Flera biltillverkare skulle dock klara av de nya kraven – bland dessa just Volvo Cars. 

EU:s nya beslut i veckan innebär att kravtiden förlängs till 2027, och att Volvo inte längre kan sälja utsläppsrätter till de som inte klarar kraven.

Ett stort inkomsttapp för biljätten.

– Jag hade räknat med pengarna i viss utsträckning i budgeten. Man måste ju kunna lita på en lag som EU beslutat om 2019, säger Rowan enligt DN.

“Är förbluffad”

Jim Rowan framhåller också att Volvo Cars investerat stora pengar i elbilar för att möta de tidigare ställda kraven.

EU:s nya beslut kom som en blixt från klar himmel, enligt vd:n.

– Hur vet vi att det här inte händer igen? Jag är förbluffad, för att vara helt ärlig, säger Rowan.

Läs mer: Volvo utryms på grund av olycka

Hade räknat med miljarder

Jättar som Volkswagen och Mercedes Benz var några av dem som inte skulle klara de tidigare gränserna och därför riskerade att förlora miljarder i straffavgifter.

Innan det nya beslutet kunde dessa dock ha köpt utsläppsrätter från Volvo eller andra bolag som klarar kraven.

Visserligen för miljardbelopp, men ändå mindre än vad EU-böterna hade legat på.

Rowan frågar sig nu hur man ska kunna lita på EU i fortsättningen.

– Det är allvarligt. När EU-kommissionen sätter reglerna tar jag dem på allvar, säger Rowan.

Läs vidare: Rasar mot beskedet om Volvos elbil – “Börjar tappa tålamodet”

Foto: Volvo Media samt EU/D.Bendo

Text: Redaktionen


JUST NU: Historiskt besked – passa på att tanka bilen

2025 06 11

– Sänkningen av reduktionsplikten och justerade skatter har fått genomslag. Tillsammans med det fallande oljepriset och den svagare dollarn och starkare kronan har det lett till att Sverige i dag har ett historiskt lågt bensinpris.

Det fastslår sajten Bilresa.se i en färsk sammanställning av drivmedelspriserna i Europa.

Enligt undersökningen kan det vara en god idé att fylla på tanken i Sverige om man planerar en bilsemester i Europa i sommar. Detta eftersom Sverige har lägre drivmedelspriser än många av de mest populära semesterländerna.

Det svenska bensinpriset på 15,83 kronor per liter är betydligt lägre jämfört med prisbilden i närliggande länder:  

  • Danmark: 21,45 kr per liter bensin
  • Frankrike: 18,28 kr per liter bensin
  • Tyskland: 18,27 kr per liter bensin

– Med undantag för det tillfälliga prisraset under covidpandemin är bensinpriset nu det lägsta på över sex år. Inte sedan 2017–2018 har svenska bilister sett så här låga nivåer vid pumpen. Det gör sommaren 2025 till ett extra gynnsamt tillfälle för den som planerar att semestra med bil, framhåller bilsajten.

LÄS MER: Dyrare bensin att vänta för svenska folket | Ekonomibladet

Dieselpriset lägre än i Västeuropa

Dieselpriset i Sverige landar i genomsnitt på 16,39 kronor per liter. Siffran är lägre än i de flesta västeuropeiska länder. Det är dock fortfarande billigare att tanka diesel i delar av Central- och Östeuropa.

Särskilt tre länder sticker ut i statistiken: Bulgarien, Serbien och Slovakien. I länderna är bensin- och dieselpriset ofta under 14 kronor litern.

I Sveriges nordiska grannländer Danmark och Island är situationen den motsatta.

– Island har de högsta priserna i Europa med 23,42 kr per liter bensin och 24,24 kr för diesel, följt av Schweiz och Danmark, rapporterar Bilresa.se.

LÄS MER: Google-varning utfärdas – “Se upp” | Ekonomibladet

Foto: E. Akyurt

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Putin korsar röd linje – Sverige kan hamna i krig

2025 06 11

Ryssland överväger att inleda en militär operation i Baltikum för att testa Natos artikel 5 – som fastställer att en väpnad attack mot ett Natoland ses som en attack mot alla medlemsstater.

Det hävdar Tysklands underrättelsechef Bruno Kahl, rapporterar Kyiv Post med hänvisning till en intervju i den tyska nyhetskanalen Table Medias podcast "Table Today".

– Vi har underrättelseuppgifter som övertygar oss om att Ukraina endast är ett första steg på Rysslands resa västerut, säger Kahl i podcasten.

Vidare framhåller han att uppgifterna baseras på information från trovärdiga källor med insyn i Kreml.

– Han antyder att det pågår samtal mellan högt uppsatta ryska tjänstemän om när det kan vara rätt tidpunkt att testa västvärldens, och särskilt USA:s, beslutsamhet att svara på rysk aggression, rapporterar Kyiv Post.

Jämför med annekteringen av Krym

Den tyska underrättelsetjänsten bedömer inte att Ryssland planerar ett storskalig militärt anfall.

– Vi förväntar oss inte att stridsvagnar ska rulla västerut, men vi bedömer att Natos stadga om ett kollektivt försvar kan sättas på prov, säger Bruno Kahl i podcasten.

– Det räcker med att de skickar ”små gröna män” till Estland för att skydda en påstådd förtryckt rysk minoritet, fortsätter underrättelsechefen.

Termen ”små gröna män” är en hänvisning till Rysslands annektering av Krym 2014. Den ryska militären skickade soldater utan nationella symboler till den ukrainska halvön.

Soldaterna tog snabbt kontroll över viktiga byggnader, flygplatser och militära installationer. Samtidigt förnekade Ryssland all inblandning.

Sverige kan hamna i krig

Om Ryssland utför en militär operation mot ett Natoland kan artikel 5 aktiveras. Artikeln innebär att ett angrepp mot en Natomedlem betraktas som ett angrepp mot hela alliansen.

Om ett Natoland attackeras är övriga medlemmar förpliktigade att ingripa. Varje medlemsstat måste ge det stöd som anses nödvändigt till den medlem som angripits.

En rysk militär operation i Baltikum kan således dra in Nato, inklusive Sverige, i krig.  

Foto: President of Russia Office resp Bezav Mahmod Försvarsmakten

Text: Redaktionen