Volvo går till rasande attack mot EU – “Saknar motstycke”

2025 03 06

Volvo Cars vd Jim Rowan är inte särskilt nöjd med EU-kommissionens vändning.

Tidigare i veckan meddelade EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen en tvärvändning.

Bilbolagen kommer nu att få på sig till 2027 för att nå hårdare klimatmål, i stället för 2025 som tidigare beslutats.

En som inte alls uppskattar det nya beskedet är Volvo Cars vd Jim Rowan.

– Vi är enormt besvikna. Plötsligt ändrar man spelets regler. Man flyttar målet så att det passar de tillverkare som inte gjort klimatinvesteringar, säger Rowan enligt DI och fortsätter:

– Det saknar motstycke i modern tid.

Skulle fått miljardböter

EU:s beslut fattades 2019 av alla 27 medlemsländer och innebar att de biltillverkare som inte klarar utsläppskraven innan 2025 riskerar att straffas med miljardböter.

Flera biltillverkare skulle dock klara av de nya kraven – bland dessa just Volvo Cars. 

EU:s nya beslut i veckan innebär att kravtiden förlängs till 2027, och att Volvo inte längre kan sälja utsläppsrätter till de som inte klarar kraven.

Ett stort inkomsttapp för biljätten.

– Jag hade räknat med pengarna i viss utsträckning i budgeten. Man måste ju kunna lita på en lag som EU beslutat om 2019, säger Rowan enligt DN.

“Är förbluffad”

Jim Rowan framhåller också att Volvo Cars investerat stora pengar i elbilar för att möta de tidigare ställda kraven.

EU:s nya beslut kom som en blixt från klar himmel, enligt vd:n.

– Hur vet vi att det här inte händer igen? Jag är förbluffad, för att vara helt ärlig, säger Rowan.

Läs mer: Volvo utryms på grund av olycka

Hade räknat med miljarder

Jättar som Volkswagen och Mercedes Benz var några av dem som inte skulle klara de tidigare gränserna och därför riskerade att förlora miljarder i straffavgifter.

Innan det nya beslutet kunde dessa dock ha köpt utsläppsrätter från Volvo eller andra bolag som klarar kraven.

Visserligen för miljardbelopp, men ändå mindre än vad EU-böterna hade legat på.

Rowan frågar sig nu hur man ska kunna lita på EU i fortsättningen.

– Det är allvarligt. När EU-kommissionen sätter reglerna tar jag dem på allvar, säger Rowan.

Läs vidare: Rasar mot beskedet om Volvos elbil – “Börjar tappa tålamodet”

Foto: Volvo Media samt EU/D.Bendo

Text: Redaktionen


JUST NU: Nato förstärker gränsen

2025 09 12

Nato lovar att trappa upp försvaret i öst.

Under en gemensam pressträff i Bryssel diskuterar Natos generalsekreterare Mark Rutte och toppgeneralen Alexus G. Grynkewich säkerhetsläget och framtiden för Nato och dess medlemsländer.

Bakgrunden till mötet är den dramatiska incidenten vid Polens östra gräns, där ryska drönare flög in över polskt luftrum. Detta har fått Nato att agera kraftfullt och markera sitt militära stöd i regionen.

Natos svar

Polen har åberopat artikel fyra i Natofördraget, vilket innebär att medlemsländerna samråder vid allvarliga säkerhetshot.

– Det var vårdslöst, och det var oacceptabelt, säger Natochefen Mark Rutte under pressträffen.

Han betonar att Nato kommer att förstärka sitt försvar längs den östra gränsen.

– Vi är redo, vi är vaksamma, och vi kommer att försvara varje centimeter av Natos territorium, säger han.

Nato bekräftar att fler styrkor och försvarsresurser är på väg till östra Europa. Fokus ligger på att stärka luftförsvaret, särskilt mot drönarhot.

21 drönare över Polen

Totalt 21 ryska drönare ska ha skickats in över Polen under attacken. Sjutton av dem har återfunnits och undersöks nu av experter.

Generalen Alexus G. Grynkewich är stolt över Natos respons gällande händelsen i Polen.

– Vårt svar var avgörande och effektfullt. Det visar på förmågan och professionalismen hos 32 allierade som arbetar tillsammans, säger han.

– Det som händer en allierad påverkar oss alla.

Flera ledande politiker, inklusive ministrar från Sverige och Polen, misstänker att det rör sig om en planerad provokation från Ryssland.

Moskva förnekar dock ansvar för incidenten.

Budskapet till Moskva

Mark Rutte riktar under pressträffen ett tydligt budskap till Rysslands ledare Vladimir Putin.

– Stoppa kriget i Ukraina. Sluta kränka de allierades luftrum, säger han.

Med ökad militär närvaro längs gränsen markerar Nato att man ser incidenten som en allvarlig provokation – och att man är redo att agera för att försvara sina medlemsländer.

Foto: Nato

Text: Redaktionen


Ryanair kan stoppa alla flyg till populärt resmål

2025 09 12

Ryanair överväger att permanent stoppa sina flyg till ett land i Mellanöstern.

Det handlar om flyg till Israel – ett beslut som skulle påverka resandet till landet kraftigt.

Ryanairs vd, Michael O’Leary, meddelar att flygbolaget kanske inte återvänder ens när våldet i Gazaområdet avtar.

– Jag tror att det finns en stor möjlighet att vi inte kommer att bry oss om att återvända till Israel när det nuvarande våldet avtar, säger O’Leary till journalister i Dublin.

Tidigare under sommaren meddelade Ryanair att de tidigast skulle återuppta flygningarna den 25 oktober, men osäkerheten kring säkerheten och samarbetet med lokala myndigheter har försenat planerna ytterligare, rapporterar The Times of Israel.

Problem med myndigheter

O’Leary beskriver situationen som frustrerande.

– Vi blir konstant motarbetade av flygplatsmyndigheterna, säger han.

Ryanair invänder mot att Tel Avivs Ben Gurion-flygplats tar ut en högre taxa för användning av huvudterminalen när den billigare lågpristerminalen är stängd av säkerhetsskäl.

Konsekvenser för resenärer

Detta har lett till att Ryanair överväger att dra sig ur marknaden helt.

Det kan påverka tusentals passagerare som använder flygbolaget för resor till regionen med högre biljettpriser och färre lågprisalternativ.

– Om inte israelerna tar sig samman och slutar störa oss, har vi ärligt talat mycket mer tillväxt på andra håll i Europa, säger han.

Frispråkig ledare

Det är inte första gången Ryanairs vd Michael O’Leary uttalar sig om hur krig påverkar flygtrafiken.

Under flera år har han varit en frispråkig röst i diskussionen om säkerhetsläget i Europa och Mellanöstern.

O’Leary varnar för att kriget i Ukraina och ryska drönarattacker kommer att påverka europeiskt flygresande i flera år framöver, rapporterar Reuters.

– Risken är en kontinuerlig störning snarare än en säkerhetsfråga, sade han efter att Polen tidigare i veckan skjutit ner misstänkta ryska drönare och tvingats stänga flera flygplatser tillfälligt.

Händelsen ledde till kraftiga förseningar och begränsat luftrum över Polen.

Beslutet över Israels framtid för Ryanair väntas bli avgörande för hur flygtrafiken utvecklas i regionen under de kommande månaderna.

Foto: Portuguese Gravity

Text: Redaktionen