Rasar mot beskedet om Volvos elbil – “Börjar tappa tålamodet”

2024 09 14

Köpare av Volvos nya elbil är missnöjda.

Volvos uppmärksammade nya elbil EX90 har tidigare försenats.

Nu kommer uppgifter från köpare om att Volvo skjuter upp leveranser på nytt.

Det leder till stor frustration från folk som alltjämt väntar på sin nya EX90.

Det rapporterar bilsajten Carup.

Får meddelanden

Svenska köpare får meddelanden från Volvo om att leveransen skjuts upp flera månader.

Orsaken till förseningarna är oklar, men det har lett till stor frustration bland förväntansfulla köpare.

– Igår skulle min bil komma i december, nu ska den komma i maj. Ingen officiell info från Volvo har kommit men när jag ringde dem bekräftade de att det var sant, säger en person som Carup har pratat med.

“Börjar tappa tålamodet”

Tidigare har Volvo haft problem med mjukvaran i den nya bilen.

Trots förseningarna är det få som har avbeställt bilen, men frustrationen börjar bli allt mer påtaglig.

– Jag börjar förlora tålamodet nu, tyvärr. Framför allt tycker jag att det är fult att ena dagen som vd slå på stora trumman att leveranserna nu äntligen har kommit igång och nästa dag försena allting igen, i ytterligare fem månader, säger en annan köpare.

Satsar stort

Volvo har satsat stort på den nya EX90-bilen, som via biljättens hemsida går för strax under en miljon kronor.

Samtidigt går elbilsmarknaden fortsatt trögt och många ledande aktörer i Europa har fått det svårt under den senaste tiden.

Biljättarna hoppas på att sänkta räntor och en vändande konjunktur kan få fart på marknaden igen.

Avancerat säkerhetssystem

I EX90:n finns ett avancerat säkerhetssystem som Volvo har lagt mycket vikt på.

– Våra intelligenta säkerhetssystem hjälper föraren att upptäcka och undvika andra fordon, fotgängare, cyklister och stora djur – dag som natt, fortsätter Volvo.

– Systemet varnar först och bromsar sedan automatiskt om föraren inte reagerar. Om du börjar glida över mittlinjen finns det alltid en risk för att kollidera med ett mötande fordon. 

– Din bil kan upptäcka detta och ändra styrningen, vilket hjälper dig tillbaka till en säkrare placering på vägen.

Foto: M. Suski

Text: Redaktionen


Raseri mot Swedbank – storbanken spärrar alla konton

2024 12 11

Efter fem transaktioner kunde småbarnsmamman Josefine Roos plötsligt inte använda sina konton på Swedbank.

Totalt handlade det om transaktioner på 14 800 kronor – fyra mottagna swishar från sambon och en utbetalning från köp och sälj-appen Vinted.

Betalningarna väckte misstankar hos Swedbank.

Storbanken kontaktade Josefine Roos och gav henne tio dagar på sig att förklara vad transaktionerna handlade om. 

Några dagar senare låstes hennes konton hos banken. Swedbank meddelade att hennes ärende behandlades, men ingenting hände.

Josefine Roos bankkonton spärrades i ett halvår och flera av hennes räkningar gick till inkasso innan hon kunde öppna ett konto hos en annan bank, rapporterar TV4.

– Du står där, du har små barn, du kan inte handla mat, du kan inte betala dina räkningar. Du får absolut ingen respons tillbaka när du försöker kolla vad som har hänt och vad det grundar sig i, säger småbarnsmamman till tv-kanalen.

Spärrade Bank-ID

Efter sex månaders väntan kom nästa smäll för Josefine Roos.

Swedbank meddelade att hon blivit uppsagd som kund och att hennes Bank-ID spärrats i ett år. 

Beskedet kom som en blixt från klar himmel.

– Du behöver ju för fan Bank-ID till allt. Du är helt handikappad utan, säger hon till TV4.

Swedbank har avböjt att kommentera det enskilda ärendet. Storbanken hänvisar till att kunder kan överklaga beslut till bankens kundombudsman.

Hannes Mård, pressansvarig på Swedbank, har tidigare uppgett att banken är skyldig att förebygga terrorfinansiering, penningtvätt och annan brottslighet.

– Vi har rutiner och system för monitorering av transaktioner. Ser vi mönster som avviker eller misstänker ett bedrägeri kan vi begränsa möjligheterna att använda våra tjänster, sade han i en kommentar till Aftonbladet.

– Vi ställer frågor. Vi måste kunna hantera riskerna som finns, tillade Mård.

Många klagomål

Enligt Konsumenternas bank- och finansbyrå är fallet med Josefine Roos inte unikt.

Uppsagda eller spärrade bankkonton har varit ett vanligt klagomål det senaste året, uppger organisationen till tv-kanalen.

Nya regler – kan blockera kunder

Sveriges banker är skyldiga att arbeta mot penningtvätt, terrorfinansiering och annan ekonomisk brottslighet.

Under 2024 har flera åtgärder införts för att försvåra för kriminella som vill använda bankernas produkter.

I maj meddelade Bankföreningen att svenska banker ska kunna blockera användningen av Swish och Bank-ID för kunder som identifieras som bedragare och så kallade penningmålvakter (personer som tvättar pengar genom att upplåta sitt konto och hjälper till att flytta pengar från brottslig verksamhet).

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 11

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen