Valkampanjen i gång – Se en av de första stora partisatsningarna

2022 02 14

Moderaterna går nu ut med en av de första stora valreklamsatsningarna under valåret 2022.

Nu har valkampanjen dragit igång på riktigt.

Två tydliga valtecken

Veckan inleddes med en het partiledardebatt i TV4 där alla åtta partier drabbade samman på bästa sändningstid. Och nu kommer nästa tydliga vårtecken – eller snarare valtecken – och det består av att partiernas valreklam nu kommit igång.

Tidigare än valspurten

Förr i tiden var det partireklam i papperstidningarna som var den stora grejen men nu är det förstås nätet som dominerar och många partier beaktar det faktum att en hel del väljare bestämmer sig betydligt tidigare än valspurten och sista veckan.

Stor moderatkampanj

Därför kan det vara klokt att komma igång med valreklamen redan i vår och Moderaterna har nu gått ut med en stor valkampanj med fokus mot brottsligheten.

Kampanjen syns på stora webbsidor redan i dag.

Stoppa grova brottsligheten

– 1672 skjutningar i Sverige (sedan 2017), lyder huvudtexten på Moderaternas nya valreklam.

Därefter följer bland annat underrubriken ”Nu får vi ordning på Sverige”. Budskapet är med andra ord att Moderaterna är partiet som kan stoppa den grova brottsligheten.

Även SD

Brottsligheten och gängkriminaliteten väntas bli en av de största valfrågorna och enligt opinionsmätningar avseende sakfrågorna är det en fråga där Moderaterna och Sverigedemokraterna har stort förtroende hos väljarna.

Sjukvården och äldreomsorgen

Frågor där Socialdemokraterna och Vänsterpartiet har stort förtroende bland svenska folket är enligt mätningar bland annat sjukvården och äldreomsorgen.

Klimatet är en annan stor fråga och där ligger Miljöpartiet och Moderaterna bra till.

Kristdemokraterna, Centern och SD hör till partierna som även fokuserar extra mycket på landsbygden och till Liberalernas huvudfrågor hör integrationen. 

Sverigedemokraterna har även invandring som en av sina paradfrågor.

Topp fem-listan

När Demoskop rankade väljarnas viktigaste sakfrågor i december så blev topplistan så här.

◾1, Lag och ordning, 31 % (-2)

◾2, Miljö och klimat, 16 % (+1)

◾3, Vården 14 %, (+4)

◾4, Invandring, 13 % (-2)

◾5, Integration, 8 % (-1)

Värdet avser andelen väljare som anser att det är en av de tre viktigaste sakfrågorna. Inom parentes ses förändringen i procentenheter jämfört med förra månaden.

Läs mer om Demoskops mätning om väljarnas viktigaste sakfrågor här.

Bild på Ulf Kristersson

Moderaternas nya reklamkampanj riktar med andra ord in sig på en fråga som nu är i särklass viktigast enligt Demoskops senaste mätning.

När man klickar sig vidare in på Moderaternas webbsida så möts man direkt av en bild på partiledare Ulf Kristersson med rubriken ”Nu får vi ordning på Sverige – Läs mer om hur vi gör det.

Foto: Moderaterna

Text. Redaktionen


31okt2025

JUST NU: Kreml rasar mot Sverige – ”har ni glömt?”

2025 10 31

Ryssland riktar direkta anklagelser mot Sverige.

Anklagelserna kommer från det ryska utrikesdepartementet.

Anledningen är uppgifterna om att Sverige har gått med på att sälja Jas Gripen till Ukraina.

– De svenska myndigheterna sponsrar öppet en terroristcell i form av Volodymyr Zelensky och deltar i mord på civila, säger det ryska utrikesministeriets talesperson Maria Zakharova vid en pressträff, rapporterar den ryska statliga nyhetsbyrån Tass.

”Stöder nynazismen”

Den ryska talespersonen hänvisar till uppgifterna om att Sverige har gått med på att förse Ukraina med hundratals Jas Gripen stridsflygplan under de kommande åren.

– Svenskt näringsliv stödjer nynazismen, säger Maria Zakharova.

– Den svenska styrande eliten beslutade, väl medveten om det oundvikliga i Kievregimens kollaps, att krama ut de sista utdelningarna inför det kommande parlamentsvalet i september 2026 i detta land.

Läs också: Stor ukrainsk attack mot ockuperade Krym

Liknar vid andra världskriget

Den ryska talespersonen tog också upp att familjen Wallenberg under andra världskriget inte tvekade att dra nytta av leveranserna av strategiska produkter från det neutrala Sverige till Nazityskland.

– Har svenskarna glömt bort det här? Nej, låt oss komma ihåg det, eftersom de gör vad de gjorde för 85 år sedan, säger Maria Zakharova.

– Den nuvarande generationen Wallenbergare kommer att dra nytta av krisen i Ukraina och drömmer om att delta i den uppdelning av suveräna ryska tillgångar som blockeras av européerna.

Ryssland har i propaganda återkommande anklagat Ukraina för nazism.

 Det används för att legitimera landets krig i Ukraina. 

”Möjligt att tjäna lite extra pengar”

Talespersonen för det ryska utrikesdepartementet kritiserar också Sverige för att, genom den stora affärsöverenskommelsen om Jas Gripen med Ukraina, tjäna pengar på brott mot mänskliga rättigheter.

– Samtidigt kan man om det är möjligt också tjäna lite extra pengar, säger hon.

– Vad tycker de om sådana mänskliga rättigheter i västvärlden? Vad tycker ni om deras vård av barn och civila? De glömde allt på en sekund när de såg hundratals miljoner och miljarder som kan stoppas i fickan på det här sättet.

Läs också: Utspelet från Medvedev – Natoland kan "försvinna"

Foto: President of Russia Office resp Tom Samuelsson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


31okt2025

Samsung varnar hushåll med tv – 93 procent missar det

2025 10 31

Smart elektronik har blivit en naturlig del av många hushåll.

All uppkopplad utrustning, så som mobil, surfplatta och tv, innebär en potentiell säkerhetsrisk.

Över hälften av svenskarna har inte koll på hur de ska skydda sina personuppgifter på sin elektroniska utrustning, visar en ny undersökning från Norstat.

Flest tänker på mobilen

Mobiltelefonen är den elektronikpryl som flest tänker på när det gäller integritet och säkerhet kring personuppgifter.

Omkring 40 procent tänker på det varje vecka.

När det kommer till datorn och surfplattan är siffran 25 procent.

Men när det kommer till säkerheten för tv och smartklocka, är det väldigt få som har någon koll på riskerna.

Ingen passiv produkt 

Endast sju procent av svenskarna tänker på tv:ns säkerhetsrisker.

För smartklockan är siffran endast sex procent.

– Många har fortfarande en bild av tv:n som en passiv produkt, men dagens modeller är lika uppkopplade som mobilen, säger Samsung Sveriges produktchef Magnus Nilsson, i ett uttalande.

– Vi streamar, loggar in och delar information utan att alltid reflektera över vad det innebär. Därför behöver säkerheten i tv-apparater tas på lika stort allvar som i övriga enheter.

Läs också: Japansk biljätte i miljardförlust – kan påverka svenska bilägare

Hälften har inte koll

Över hälften av den svenska befolkningen har bristfällig kunskap om hur de ska skydda sina personuppgifter på elektroniska enheter, enligt Norstats undersökning.

51 procent uppger att de har liten kunskap och 5 procent att de inte har någon kunskap alls. 

– I en allt mer uppkopplad vardag blir behovet av ett helhetstänk kring säkerhet viktigt att ta i beaktande, framhåller Samsung Sverige.

Säkerheten kan ses som ett sammanhållet system där alla enheter samspelar. 

– Det svenska hemmet är i dag en helhet av uppkopplade produkter som kommunicerar med varandra. Därför måste säkerheten vara inbyggd på systemnivå – inte bara i mobilen, utan i allt, säger Samsungs nordiska mobilchef Anders Elmby, i ett uttalande.

– Säkerhet i dag handlar inte längre om enskilda produkter, utan om hela livsstilen. Ju mer vi kopplar ihop våra enheter, desto viktigare blir det att skyddet hänger med.

Läs också: Oväntat ”bankmeddelande” skickas ut till svenskarna

Foto: E. Mclean

Text: Redaktionen