VAL 2022: Styrkebesked för tre partier

2022 01 04

Socialdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraterna har ett starkt utgångsläge inför valåret som nu inletts.

Det framgår i Demoskops nya undersökning av vilka sakfrågor som väljarna anser är viktigast just nu samt framförallt vilka partier som enligt väljarna har bäst politik på de olika sakfrågorna.

Väljarna rankar

Här är de fem sakfrågor som väljarna rankar allra högst för närvarande enligt Demoskops nya mätning som presenteras i Aftonbladet. Värdet avser andelen väljare som anser att det är en av de tre viktigaste sakfrågorna. Inom parentes ses förändringen i procentenheter jämfört med förra månaden.

Viktigaste sakfrågorna

▪1, Lag och ordning, 31 % (-2)

▪2, Miljö och klimat, 16 % (+1)

▪3, Vården 14 %, (+4)

▪4, Invandring, 13 % (-2)

▪5, Integration, 8 % (-1)

Sjukvården och Lag och ordning

Vården ökar mest i betydelse och är den av sakfrågorna som även ökar i placering då den klättrar från plats 4 till plats 3 i listan. I mätningar hos andra mätbolag ligger vården ofta ännu högre och i SVT Valus stora mätning på valdagen 2018 låg sjukvården i topp på 56 %, före lag och ordning som låg först på femte plats på 45 %.

Bästa politik inom respektive sakfråga

Minst lika viktigt är vilka partier som har den bästa politiken inom respektive sakfråga och där har nu Kristdemokraterna och Vänsterpartiet tappat.

Här följer Demoskopmätningens resultat för de 12 undersökta sakfrågorna.

🔵 Moderaterna – Bäst på 5 frågor (- 1 st)

▪Sveriges ekonomi

▪Jobben

▪Miljö och klimat

▪Försvaret

▪Företagande

🔴 Socialdemokraterna – Bäst på 4 frågor (+3 st)

▪Vården (tidigare KD)

▪Skola och barnomsorg

▪Äldreomsorg (tidigare KD)

▪Jämställdhet (tidigare V)

🟡 Sverigedemokraterna – Bäst på 3 frågor (+1 st)

▪Invandring

▪Integration

▪Lag och ordning (tidigare M)

ANALYS

Mätningen är viktig eftersom partierna har stora möjligheter att profilera sig på specifika frågor i en valkampanj. Det är lätt för många väljare att fokusera på ett begränsat antal frågor, till exempel 2-3 frågor och sedan välja det parti man anser är bäst på just den frågan.

Viktigt i valspurten

Det har funnits val då ekonomin dominerat totalt och det har funnits andra val då miljön eller sjukvården varit en dominerande fråga. Invandringen eller brottsligheten är andra centrala frågor med potential att fälla avgörandet för en hel del väljare i en valkampanj.

Därför är det viktigt att granska vilka fem frågor som finns på topplistan ovan och man kan bland annat se att Skolan inte finns med.

För tre av partierna är mätningen ett glatt besked.

Socialdemokraterna ökar brett

Från att endast ha varit bästa parti, i väljarna ögon, i en enda sakfråga har man nu norpat åt sig fyra sakfrågor. Det är en kraftig uppgång som kan kopplas till nya partiledaren tillika nya statsministern Magdalena Anderssons (S) popularitet. Hon är en starkare partiledare än Stefan Löven.

Samtidigt innebär S framgångar i mätningen dåliga nyheter för både KD och V som inte längre är bäst på någon sakfråga i mätningen.

Moderaterna bäst i flest frågor

För statsministerkandidaten Ulf Kristersson parti är mätningen också ett starkt besked. Visserligen tappar Moderaterna en fråga till SD men man dominerar inom de viktiga frågorna Ekonomi och Jobb och har dessutom sett till att Miljöpartiet inte längre är bästa parti på Miljö och klimat.

Mätningen utgör ett starkt utgångsläge för Moderaterna inför valåret.

Sverigedemokraterna kan fira

Det tredje partiet som har anledning att fira är SD som lyckas med två viktiga politiska konststycken. Dels har SD tagit över som bästa parti i den allra viktigaste frågan enligt mätningen – Lag och ordning. Dels finns alla SD:s tre sakfrågor på 5-i-topp-listan.

Kämpigt för V, C, KD, MP och L

För alla de andra fem partierna är mätningen dyster läsning. Att inte vara bäst i en enda fråga är ett svaghetstecken inför valåret och nu kan man vänta sig att Vänstern, Centern, Kristdemokraterna, Miljöpartiet och Liberalerna lägger in en extra växel för att profilera sig inom sina favoritfrågor.

Men det är minst lika viktigt för partierna att tänka igenom om de har några frågor där de är extra svaga och där de kan tappa väljare om de anses ha en alltför orealistisk eller impopulär politik.

Läs hela mätningen här i Aftonbladet.


Obehaglig upptäckt i vetemjöl – massmeddelande till kunder

2024 10 04

Tusentals kunder har kontaktats efter larm om larver i Kungsörnens vetemjöl.

Mjölpåsarna har sålts mellan den 19 augusti och 29 september i år.

Nu uppmanar Mathem, som är livsmedelsföretaget som tagit emot klagomålen, folk att slänga produkterna.

Totalt har 4 000 sms skickats ut till folk som handlat mjölet i fråga.

– Eftersom Mathem endast finns online kunde vi följa upp exakt vilka kunder som köpt mjölet, framhåller Mathems presstalesperson Lotta Olofsson till Dagens Nyheter.

Lantmännen ger besked

Det är alltså via Mathem som mjölpåsarna har sålts.

Enligt företaget gäller larvlarmet en specifik produktkategori: vetemjöl på två kilo från Kungsörnen med utgångsdatum 26 juni 2025.

Hur problemet har uppstått finns det dock just nu inget svar på.

Lantmännen, som äger Kungsörnen, har genomfört referensprover och inte hittat tecken på mjölbagg.

Av den anledningen har man valt att inte göra en omfattande återkallelse.

Vår samlade bedömning och erfarenhet säger att det här rör ett enskilt parti hos Mathem, och att det inte är motiverat att göra en återkallelse av hela partiet, förklarar Lantmännens kommunikationschef Emelie Bontesse de Filippis för samma tidning.

Högsäsong för mjölbaggar

Vi går just nu in i högsäsong för skadedjur som larver och mjölbaggar i skafferivaror, även om vissa mjölbaggar lever året runt i naturen.

– Torra specerier, som till exempel mjöl, spaghetti, fågelfrön och så vidare är idealfödan och mjölbaggen träffas ofta på i skafferier, informerar Anticimex på sin hemsida.

Man flaggar också för att det är lätt att känna en “konstig skarp lukt” om man fått mjölbaggar i mjölpåsen.

– Vid närmare titt kanske det kryper små gula larver i påsen.

Råden från Anticimex

Anticimex har följande råd för att göra sig kvitt med mjölbaggar vid händelse av att man upptäckt dem i torrvaror:

  • Töm skåp och lådor och ta bort eventuellt hyllpapper
  • Rengör lådor och hyllor noga, använd helst dammsugare
  • Undersök alla varor innan de ställs tillbaka i skåp och lådor
  • Angripna varor kastas
  • Innan de slängs bör de läggas i en försluten förpackning, för att inte spridas, och sedan frysas i en frysbox i en vecka eller värmas till mer än 55°C i mer än en timme. Lätt angripna varor kan värmebehandlas eller frysas.
  • Tänk också på att byta och kassera använd dammsugarpåse. För att vara på den säkra sidan bör påsen förseglas med en plastpåse och frysas även den i en vecka.

Källa: Anticimex

Foto: N. Dumlao resp Lantmännen

Text: Redaktionen


Klarna uppmanar: betala dina varor omedelbart

2024 10 04

Klarna går ut med nya riktlinjer till sina användare.

“Köp nu, betala senare” har varit betaljättens signum sedan start.

Nu gör man något av en tvärvändning.

Istället för att skjuta upp betalningarna genom fakturor börjar nu Klarna istället uppmana kunderna att betala sina varor omedelbart.

Det rapporterar Svenska Dagbladet.

– Vi tror generellt att det bästa sättet att använda Klarna på är att använda betala direkt för merparten av dina transaktioner, säger Klarnas globala produktchef David Fock i en längre intervju med tidningen.

"En stor grej"

Den nya uppmaningen är en stor förändring i hela Klarnas idé och varumärke.

En farhåga är att andelen personer som inte kan betala sina köp ökar i takt med att ribban för att handla sänks.

Det förkastas dock av Klarna, vars direktbetalningar nu står för drygt 30 procent av företagets alla betalningar.

– Vi försöker gå från kredit till debit, eller betala nu. Det är en av de stora grejerna vi verkligen vill komma åt, säger David Fock.

Kritiserade förändringar

Att betala direkt istället för faktura kommer dock inte vara ett tvång för kunderna, försäkrar Klarna.

Det kommer fortfarande att finnas valfrihet och flexibilitet.

Däremot är de uppdaterade direktiven en del av flera stora förändringar som betalföretaget lanserat under det senaste åren.

En uppmärksammad nyhet är sedan tidigare stora satsningar på AI-teknik som annars skulle kräva hundratals heltidsanställda kundservicemedarbetare.

– Detta AI-genombrott i kundinteraktion innebär oslagbara upplevelser för våra kunder till bättre priser, intressantare utmaningar för våra anställda, och bättre avkastning för våra investerare, sade Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och vd för Klarna, i ett utskick i februari.

Förlorade tusentals kronor

Men att ersätta människor med AI har också väckt kritik. I januari slog flera kunder larm om att man förlorat tusentals kronor efter att ha tvingats betala fakturor för varor som är trasiga eller inte ens levererats.

Detta på grund av AI-kontrollerad kundtjänst där medarbetare uppgav att man inte manuellt får lov att ändra robotens beslut.

– Man gick in i något hamsterhjul och gjorde bara vad roboten sade. Man måste gå på AI:s beslut även om man tror att företaget luras, annars riskerar man sin bonus, sade en anonym medarbetare till P3 Nyheter i vintras.

Klarna förnekade vid tillfället rapporterna om att anställda inte får lov att ändra AI-beslut.

Foto: Rupixen/Klarna

Text: Redaktionen