JUST NU: Vaccinskeptisk sajt attackerade Folkhälsomyndigheten

2022 07 15

Uppgifterna om de nästan 800 barnen har publicerats på en vaccinkritik hemsida.

Det var igår som Folkhälsomyndigheten själva gick ut med att de hade polisanmält ett misstänkt dataintrång.

Känsliga uppgifter om drygt 800 barn under 12 år hade stulits och publicerats på en annan hemsida.

Uppgifterna innehöll datum för vaccinering mot covid-19, vilket slags vaccin de tagit och delar av deras personnummer.

Drivs av vaccinskeptiker

Nu visar det sig att personuppgifterna har hamnat på en sida som drivs av vaccinskeptiker, avslöjar Dagens Nyheter.

Domänen registrerades i januari det här året, men samtliga av hemsidans artiklar är publicerade i juli. 

Kopplar vaccin till missfall

Kritisk information om vaccin framgår i innehållet, skriver DN.

På sajten framställs också falsk information som kopplar coronavaccinet till en “explosionsartad ökning av missfall, cancer och barn som föds utan immunförsvar”.

Kravet: Ställ FHM inför rätta

Personerna som ligger bakom hemsidan har även ett annat budskap.

De kräver att Folkhälsomyndigheten ska ställas inför rätta för “vad de gjort mot svenska folket”.

Utredningen mot angreppet bedrivs med hög prioritet och sköts av Nationellt it-brottsceentrum på den Nationella operativa avdelningen, NOA.

Polisen maktlösa

Polisen är dock maktlösa i frågan om att ta ned informationen på hemsidan.

Det finns ingen juridisk grund för polisen att stänga ned tillgången till personuppgifterna.

– Det är inte vi som bestämmer. Internet är ju fritt, som bekant, och polisen har ingen möjlighet att stänga ned den här hemsidan, säger Patrick Cordner, chef på IT-brottscentrum.

Han tillägger:

– Det vi kan göra är att be de som “hostar” sidan att ner det.

FHM fåordiga

Folkhälsomyndigheten är hittills fåordiga kring angreppet och hänvisar till den förundersökningssekretess som präglar utredningen.

– Vi ser mycket allvarligt på detta. Vi utreder nu händelsen, i samverkan med andra myndigheter, för att få reda på vad som har hänt, uppgav Lisa Brouwers, avdelningschef på Folkhälsomyndigheten, i ett pressmeddelande i går. 

Vaccin godkänt för femåringar

Enligt samma pressmeddelande ska uppgifterna härstamma från det Nationella vaccinationsregistret som ligger under FHM:s ansvarsområde.

Myndigheten rekommenderar allmän vaccination från och med 12 år, men det finns i flera fall medicinska skäl varför barn även yngre än så har vaccinerats.

Covid-19-vaccin i Sverige är godkända för användning från 5 års ålder, framhåller FHM.

Foto: L. Villasmil

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Ryanair får fel om handbagage: “Enorm seger för alla resenärer”

2025 05 17

En spansk domstol ger Ryanair fel i en fråga om handbagage.

En spansk flygresenär kommer att ersättas för kostnader för handbagage som debiterats vid fem flygningar med Ryanair mellan 2019 och 2024.

Detta efter att en domstol i Salamanca bedömt att packningen inte får medföra ytterligare utgifter.

Den nya domen grundas i ett beslut från 2014, där en av EU:s högsta domstolar slagit fast att handbagage “i princip måste betraktas som en oumbärlig del av passagerartransporten, och därför inte kan bli föremål för ett pristillägg”, rapporterar Daily Mail.

Eftersom den spanska domstolen går efter EU-praxis talar mycket för att beslutet kan komma att gälla även för resenärer inom andra EU-länder framöver.

Tvingades betala 1050 kr extra 

Fallet är bara det senaste av många i en långdragen kamp i Spanien, där lagstiftare stångas med de lågprisflygbolag som transporterar miljontals turister från hela Europa till semestermål i landet varje år, rapporterar tidningen.

Så sent som i oktober bötfälldes Ryanair, och ålades även att betala advokatkostnader åt två resenärer som inte hade räknat med den extra kostnaden för handbagage när de köpte sina biljetter.

Detta efter att Ryanair debiterat resenärerna ytterligare 96 euro, cirka 1050 kronor, vid incheckningen för “handbagage”.

Läs mer: Ryanair ryter till – passagerare tvingas böta över 35 000

“En enorm seger för resenärer överallt”

Advokaten Isaac Guijarro, som företrädde de passagerare som fick rätt mot Ryanair, underströk efteråt vikten av beslutet.

– Det är en enorm seger för resenärer överallt, sade Guijarro.

Ryanair uppger å sin sida via en talesperson att flygbolagets policy är “helt förenlig” med gällande EU-lagstiftning.

– Ryanair tillåter varje passagerare att ta med sig en generös (40 x 25 x 20 cm) personlig väska ombord som en del av grundpriset, med möjlighet att lägga till extra väskor mot en valfri avgift om de så önskar. Denna policy främjar både låga priser och konsumenternas valfrihet, och är helt förenlig med EU-lagstiftningen, heter det i uttalandet.

Läs också: Charterresorna hotade i sommar – flera flygningar kan påverkas

Foto:  S. Lingyan samt Ryanair (pressfoto)

Text: Redaktionen