Anmärkningsvärd trend i svenskt beteende

2022 11 02

Svenska folket tenderar att köpa matbutikernas egna varumärken mer än någonsin tidigare.

Egna märkesvaror, eller EMV, kallas de produkter som livsmedelsbutiker säljer under eget namn. Några vanliga exempel är ICA Basic och Coop Extra, och produkterna är i regel billigare än produkter från företag som butikerna köper in externt.

Och nu skjuter produkter som just ICA Basic och Coop Extra i höjden, rapporterar Sveriges Radio.

Enligt en rapport från Statistiska centralbyrån, SCB, har försäljningen tredubblats sedan 2004 och under fjolåret utgjorde EMV mer än en fjärdedel av landets totala livsmedelsförsäljning.

Flera förklaringar

Den nya trenden i svenskarnas livsmedelskonsumtion kan förklaras av att utbudet successivt har växt samtidigt, vilket anses vara bra för både företag och konsumenter.

– Det är ju ett sätt för kedjorna att profilera sig. Sedan betyder det också mycket för konsumenterna, att man har fått ett större utbud av prisvärda produkter att välja bland, säger Karin Bryndell, vd på branschorganisationen Svensk dagligvaruhandel, till SR.

Ökad utveckling

Branschorganisationen är dessutom övertygade om att trendskiftet är här för att stanna – och till och med kommer att fortsätta öka.

– Vi kommer möta konsumenter med väldigt tunn plånbok. Bolåneräntor och energipriser har gått upp. Vi vet att de framåt kommer att leta extrapriser och då förmodligen även andra prisvärda alternativ som EMV kan vara, säger Karin Bryndell.

Stigit hela året

Under 2022 har dyrare matpriser, i synnerhet sedan Rysslands invasion av Ukraina, varit ett återkommande ämne i svensk nyhetsrapportering.

Kategorin “livsmedel och alkoholfria” drycker har stigit nio månader i rad, rapporterade SCB när man presenterade en inflationstakt på 9,0 procent i augusti.

– Det är ju dramatik, priserna bara rusar, säger Ulf Mazur, vd för Matpriskollen och som under lång tid följt matpriserna i Sverige, till SVT.

Det har blivit billigare

Kaffe och ost pekas ut som två populära varor som drabbats extra hårt av prisökningar, och ökat med 37 respektive 28 procent under året.

Det finns dock exempel på varor som blivit billigare. Till exempel grönsaker som purjolök och morötter, rapporterar SVT.

Men utvecklingen generellt går alltså åt det dyrare hållet.

– Jag har varit med sedan 80-talet men har aldrig sett något liknande, säger Ulf Mazur.

Läs mer: Oroväckande uppgifter för kaffeälskare

Foto: M. Haupt

Text: Redaktionen


JUST NU: Jätteras för Donald Trump

2025 08 25

Väljarnas förtroende för Donald Trump dalar.

Det visar en färsk mätning från opinionsinstitutet Economist/YouGov.

I synnerhet visar mätningen att en viktig väljargrupp har lämnat presidenten. Det handlar om latinamerikanska väljare, vars höga stöd var en bidragande orsak till Trumps valseger 2024. Uppemot 50 procent av de latinamerikanska väljarna valde att rösta på Trump. En kraftig ökning jämfört med presidentvalet 2020 och en avgörande faktor bakom Trumps valframgång.

Nu har stödet nästan halverats.

Endast 28 procent av de latinamerikanska väljarna uppger att de stödjer Trump, rapporterar Newsweek med hänvisning till undersökningen.

Clarissa Martínez de Castro är vice ordförande för den latinska rättighets- och påverkansorganisationen UnidosUS. Hon anser att Trumps hårdföra migrationspolitik undergräver hans ställning bland latinamerikanska väljare.

Clarissa Martínez de Castro hänvisar till de räder som migrationspolisen ICE gjort runt om i USA.

– Deras urskillningslösa angrepp på amerikanska invandrare, fulla av maktmissbruk, urholkar Trumps väljarstöd, säger hon till Newsweek.

LÄS MER: Pengaregn över Trump – enorm ökning

Ekonomin viktigast

En analys från Financial Times pekar dock ut en annan förklaring till tappet. Enligt granskningen är ökade levnadskostnader den primära förklaringen till att latinamerikanska väljare överger presidenten.

Inflationen i USA steg till 2,7 procent i juni, trots Trumps vallöfte om att snabbt få ner den.  

Samtidigt bromsade jobbtillväxten i juli, med 73 000 nya jobb jämfört med 147 000 månaden innan, enligt Bureau of Labor Statistics.

Siffrorna är ett bakslag för Trump som lovade att ”rädda USA:s ekonomi” i valrörelsen. Många väljare lade sin röst på republikanen med förhoppning om att det ekonomiska läget skulle förbättras.

LÄS MER: Ukraina säkrar stort avtal 

Foto: Official White House Photo by Daniel Torok

Text: Redaktionen


Willys uppmanar hela Sverige: Sluta genast

2025 08 25

Matpriserna är betydligt högre på orter där konkurrens från lågprisbutiker saknas, eller är svag.

Det visar en färsk rapport från jämförelsesajten Matpriskollen.

Enligt rapporten har en etablering av lågprisbutiker en dubbel positiv effekt för konsumenter. För det första leder konkurrensen från lågprisbutiker till lägre matpriser hos samtliga butiker. För det andra erbjuder lågprisbutiker generellt lägre priser.

Trots det har lågpriskedjor som Willys hindrats från att öppna butiker på många platser i Sverige.

Nu kräver Willys en förändring. I ett uttalande uppmanar lågpriskedjan Sveriges kommuner att ”sluta stoppa etablering av lågprisbutiker”.

– Vi hade kunnat öppna betydligt fler butiker och i betydligt snabbare takt, men tyvärr sätter många kommuner upp onödiga etableringshinder. Det finns flera exempel där vi har försökt etablera butiker i 10-15 år utan att lyckas, och ibland utan att vi förstår varför, säger Willys etableringschef Heinz Möller.

– Det är inte att värna om sina kommuninvånares intresse av att kunna handla billigare mat, fortsätter Möller.

”Måste agera och ta sitt ansvar”

En granskning från Konkurrensverket visar att över 100 kommuner i Sverige saknade lågprisbutiker 2022. Siffran innebär att omkring en miljon svenskar saknar ett lågprisalternativ.

– Det är inte rimligt att många svenska konsumenter betalar tusentals kronor för mycket för maten. Att göra det enklare att etablera lågprisbutiker är den enskilt viktigaste åtgärden för sänkta matpriser, säger Willys vd Nicholas Pettersson.

Pettersson uppmanar Sveriges politiker att agera.

– Konkurrensverket har i flera rapporter under många år konstaterat att kommunernas planarbete bromsar nyetableringar. Nu måste politiker och tjänstemän på både riks- och kommunnivå agera och ta sitt ansvar för att öka den lokala konkurrensen.

LÄS MER: Stor upptäckt om Ica Maxis priser

FAKTA: Det här kräver Willys 

- Efter Matpriskollens granskning kräver Willys snabbare förändringar för att underlätta etableringen av nya matbutiker.

-  Lågpriskedjan vill att det ska bli enklare att förändra verksamheten i befintliga lokaler till livsmedelsbutiker. Vidare kräver Willys att det ska bli enklare att kräva enhetliga beslutsunderlag vid förbud mot eller begränsning av ytan för livsmedelsbutiker, så att etableringar inte kan stoppas utan rimliga skäl. 

Källa: Willys Axfood 

LÄS MER: Storkedja sänker priserna på 2 000 produkter

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen