UPPGIFTER: Så blir du lurad när du bokar hotell och restaurang

2023 06 01

Att fejka omdömen på nätet för att locka, och lura, kunder har blivit en vanlig taktik.

Få kunder väljer idag att exempelvis boka bord på en restaurang eller en vistelse på ett hotell utan att på förhand kontrollera hur andra människor har upplevt besöket.

Det görs enklast genom att googla på företaget i fråga och se vilket omdöme som andra kunder har lämnat på nätet.

Men nätrecensionerna kan mycket väl visa sig vara gjorda av fejkade konton som egentligen bara har som syfte att med falska betyg locka nya konsumenter.

Så är nämligen fallet i flera branscher, menar Richard Olsson, grundare på Rive juridiska byrå.

– Det är fula metoder, absolut. Men på marknaden får du köra på och om du inte gör det blir du omkörd, säger han till SVT.

Skapade 500 Googlekonton

Uttalandet görs efter att samma byrå avslöjats anställa en person som fått i uppdrag att bokstavligen lura kunder på nätet genom att skapa falska konton och lämna påhittade, och goda, omdömen om företaget.

Personen fick i uppdrag att skapa 500 Googlekonton, fyra olika laptops och en pärm med sim-kort.

Målet var att recensionerna inte skulle få gå under 4 stjärnor av 5.

Grundaren: Många jobbar så här

Avslöjandet har gjorts i ett inspelat samtal som SVT tagit del av.

I en intervju efteråt förklarar Rives grundare att företaget knappast är unika genom att jobba på det här sättet.

– Det skulle vara en fruktansvärt naiv inställning om man tror att marknaden fungerar på andra sätt, säger han till tv-kanalen.

Återkommande i blåsväder

Det är inte första gången som Rive juridiska byrå är i blåsväder.

Våren 2021 ansökte man om konkurs efter att ha blivit hårt kritiserad om vilseledande prisinformation.

Kort efter avslöjandet valde mängder av jurister att avsäga sina uppdrag från byrån.

– Rive juridiska byrå, med 100-tals missnöjda kunder, har också under flera år varit följetong hos Allmänna reklamationsnämnden och konsumentombudsmannen, rapporterade TV4 samma vår.

Skickade torped

På betygsajten Reco, en konkurrent till Googles motsvarighet, har de dåliga omdömet om Rive haglat genom åren.

I skrivande stund finns 85 omdömen om byrån – varav 72 procent ger lägsta möjliga betyg.

Även för två år sedan var betygen usla på samma sajt, vilket fick Rive att skicka en torped till Tobias Basilius som driver Reco.

– Det var min fru som öppnade dörren, och hon var inte lugn när jag kom hem Vi tog det på allvar och flyttade hemifrån, sade han till TV4 i april 2021.

Uppgifter: lurade på stora summor

Rive juridiska byrås kommunicerade syfte har varit att hjälpa människor som upplevt sig felaktigt behandlade på jobbet.

Enligt uppgifter till SVT blev dock ett stort antal klienter av med tiotusentals kronor utan att ha fått den hjälp de utlovades, vilket föranlett det stora missnöjet.

Foto: A. Haney

Text: Redaktionen


Klassisk dryck plockas bort – butikskedjor säger nej

2025 05 09

Sveriges kanske mest klassiska läsk är numera en utmaning att hitta i butikerna.

Detta trots ett kraftigt uppsving för intresset de senaste månaderna.

"Valt att plocka bort"

Drycken det handlar om är Cuba Cola, klassikern från 1953 som även var Sveriges första cola på läskmarknaden. Först efter lanseringen kom den amerikanska bjässen Coca-Cola till svenska butiker.

Men idag är det få som erbjuder Cuba Cola i sortimentet.

Flera butiker har plockat bort kultläsken, rapporterar Dagligvarunytt.

– Vi gör allt vi kan för att hjälpa konsumenter att hitta Cuba Cola i butik. Dock har flera dagligvarukedjor valt att plocka bort Cuba Cola ur sortimentet på grund av tidigare låg rotation för Cuba Cola, säger Annika Svensson, chef för externa relationer på Spendrups som tog över läsken 2020, till tidningen.

Hon tillägger att man på grund av ovanstående behövt skära ned på sortimentsbredden.

– Cuba Cola finns i dag inte alltid i handeln i de förpackningar som konsumenter önskar – vilket såklart är beklagligt. Får vi förbättrade listningar hos kedjorna så har vi kapaciteten att lösa det. 

Vanlig missuppfattning

Trots sitt namn har Cuba Cola ingenting med landet Kuba att göra.

Syftet när läsken kom fram på 50-talet var att ge varumärket “en exotisk och internationell känsla”.

Det kändes trist med svensk cola, trots att den alltså är svensk. Borås Cola låter till exempel lite mindre spännande än Cuba Cola, framhåller företaget om namnet.

En annan vanlig missuppfattning är att drycken skulle ha kopplingar till vänsterpolitik.

– Nej, varumärket har inga kopplingar till politik oavsett läger. Däremot sägs det att många trodde att varumärket hade vänstersympatier under 70-talet med tanke på landet Kuba och dess politik, förklarar Cuba Cola.

Hade höga ambitioner

För fem år sedan köptes Cuba Cola upp av Spendrups. Ambitionen var då att “skaka om den svenska läskmarknaden och pigga upp svenska konsumenter”.

Cuba Cola är ett varumärke med stor potential, många känner till varumärket men få kanske vet att det var Sveriges första cola. I och med köpet av Cuba Cola vill vi varsamt förädla och utveckla denna nationalklenod till en modern klassiker, sade Anna-Stina Hallberg, då marknadschef och numera marknadsdirektör på Spendrups, i ett uttalande i samband med uppköpet 2020.

I samband med att bojkotter mot amerikanska varor fått uppmärksamhet under våren har ett nyfunnet intresse visat sig för drycken.

Läs mer här: “Explosionsartat intresse" för Cuba Cola – istället för Coca-Cola och Pepsi

Foto V. Caricatte resp S. Hamal

Text: Redaktionen


Nytt system för kortbetalning införs i Sverige

2025 05 09

Ett nytt bankkortssystem ska införas i hela landet.

Endast tio procent av svenska folket betalar med kontanter i butik, enligt en rapport från Riksbanken.

Swish pekas ut som en av de främsta anledningarna till den dalande kontantanvändningen.

– De kontanta betalningarna mellan privatpersoner har i många fall ersatts av tjänsten. Swish lanserades i slutet av 2012 och antalet betalningar via tjänsten har ökat mycket sedan dess, framhåller Riksbanken.

Majoriteten av betalningarna i Sverige sker dock med fysiska bankkort, även om den metoden också minskar i konkurrens med digitala alternativ. 

Och nu ska ett helt nytt system för betalning med kort införas, rapporterar DN.

Ska fungera utan internet

Det handlar om ett reservsystem som ska kunna vara i bruk även om nätet slås ut, en farhåga som ökat bland annat efter de upprepade kabelbrotten i Östersjön.

Det pågår ett krig i Europa, och i samband med det kriget finns alla möjliga typer av hybridpåverkan och trakasserier, som kan innebära att man stör eller klipper av kommunikationer, säger Tuomas Välimäki, styrelseledamot i Finlands centralbank, till tidningen.

Systemet ska göra det möjligt med så kallade offlinebetalningar, i det här fallet att betala med kort under avbrott på uppemot sju dagar. Liknande system finns redan i Norge och Danmark.

Just beroendet av kortbetalningar har visat sig i skarpt läge flera gånger, bland annat när kortsystemet havererade på Ica i hela Sverige vid tillfällen både under 2023 och 2024.

Riksbankens förhoppning är att det ska kunna införas i Sverige 1 juli nästa år, erfar DN.

LÄS MER: Alla tar det för givet – kan försvinna helt från matbutikerna

Varnar för nedstängning

Tidigare under våren har danska experter, däribland Jacob Herbst, chef för regeringens CyberSecurity Council, varnat för att risken ökar att USA stänger ned Danmark.

Han har uppmanat danska myndigheter och företag att göra sig oberoende av amerikansk teknik och infrastruktur.

Det kommer att bli riktigt, riktigt svårt att frigöra oss från de amerikanska teknikjättarna, säger Herbst till Politiken.

LÄS MER: Akut uppmaning till Danmark – fruktar direkt order från Trump

Överväger digital valuta

Tuomas Välimäki är av liknande åsikt.

– Vi kan inte utesluta att någon en natt på Truth social får idén att använda betalningssystemet som ett påtryckningsmedel.

Utöver ett reservsystem som inte är beroende av exempelvis Mastercard eller Visa tittar Sverige även på att införa en digital valuta, så kallad E-krona, enligt DN.

EU undersöker samma sak gällande euron.

Foto: Axfood resp J. Leupe

Text: Redaktionen