Ung kvinna förgiftad – på bowlinghall

2023 12 27

En kvinna har fått åka till sjukhus efter ett arrangemang vid en bowlinghall.

Det är i Skåne som ett arrangemang vid en bowlinghall har gått helt fel.

I samband med att ett julevent hållits på plats har en kvinna känt av allvarliga symptom och förts till sjukhus.

Nu tror man att den unga kvinnan har blivit förgiftad.

Det rapporterar Skånska Dagbladet.

I Höör

Det rör sig om en 22-årig kvinna från Malmö som befann sig i en bowlinghall i Höör i samband med något slags julfirande tillsammans med sina vänner.

22-åringen ska från ingenstans ha börjat känna sig yr och illamående, och senare ska det inte gått att få kontakt med henne överhuvudtaget.

I samband med situationen fördes hon med ambulans till akuten i Lund.

Drack ur glas

Det är oklart exakt hur kvinnan mår i nuläget men hon ska ha fått vård i Lund.

Man tror att kvinnan har förgiftats i samband med att en okänd man ställde ett glas vid sällskapets bord som kvinnan drack från.

Mannen ska inte ha sagt någonting när han ställde glaset på bordet och mycket kring omständigheterna är ännu okända, däribland vad som fanns i glaset.

Finns en oro

Det står inte klart exakt vad det är som har hänt i Höör, men det finns en oro hos polisen angående droger som kan hamna i drinkar och leda till ofrivillig berusning.

Däremot tror man att det rör sig om ett stort mörkertal.

– Man kanske inte känner något direkt eller har fått i sig några glas så att effekten inte blir lika tydlig innan det slår till, säger narkotikapolisen Martin till SVT.

Få fall uppklaras

Trots att man försöker arbeta med det besvärande fenomenet så blir få fall uppklarade.

Anledningen till det är att det kan vara svårt att få klart för sig exakt vem som har gjort vad.

– Det är många bitar som måste falla på plats för att få någon fälld för dessa brott. Det krävs att människor runt omkring ser det hända och då pekar ut personen, fortsätter Martin.

Personer som drabbas av så kallad “drink spiking” kan ofta tro att det är alkoholen som får dem att känna sig berusade och må dåligt.

Det kan bland annat ske på hemmafester, klubbar och olika offentliga arrangemang.

Foto: E. Christenson

Text: Redaktionen


Populär korv stoppas – säljs på Ica

2024 06 15

Av hälsoskäl återkallas nu korv som sålts i flera Ica-butiker.

Det är Di Luca & Di Luca som ger besked om att en av deras produkter innehåller nötter, utan att det framgår i ingrediensförteckningen.

Det kan innebära en hälsorisk för allergiker, och produkten, en populär korv som säljs i Ica-butiker, återkallas nu.

Det framhåller företaget i ett pressmeddelande.

Innehåller nötter

Korven innehåller pistagenötter och det är viktigt att de som har en allergi inte konsumerar korven.

– DI LUCA & DI LUCA ÅTERKALLAR MORTADELLA FRÅN MANUELLA DELIKATESSDISKAR, meddelar företaget.

Butik och delikatess

Korven säljs över delikatessdisken och butikspackad i Ica-butiker över hela landet, från Lund och Borås till Stockholm och Umeå.

– Di Luca & Di Luca återkallar ett begränsat parti felmärkt Mortadella som sålts sedan 3 juni i ett 30-tal ICA-butiker, både över delikatessdisk samt butikspackad i charkdisken, fortsätter företaget.

– Produkten innehåller pistagenötter, vilket inte framgår av produktmärkningen.

Uppmanar konsumenter

Di Luca & Di Luca riktar en tydlig uppmaning till konsumenter om att lämna tillbaka korven om den har köpts.

– Pistagenötter är en allergen, som måste deklareras. Pistagenötterna är synliga i Mortadellan och vi uppmanar därför konsumenter som är allergiska mot pistagenöt att reklamera varan om man har köpt denna produkt efter 3 juni 2024.  

Beklagar händelsen

Företaget kommer nu att utreda händelsen för att kunna fastställa vad det är som har gått fel i processen.

– Di Luca & Di Luca beklagar det inträffade och uppmanar drabbade konsumenter som köpt produkten att kontakta Di Lucas kundtjänst. Kunder har även möjlighet att reklamera produkten till den ICA-butik där den köptes.  

– Vi ser allvarligt på det inträffade och utreder nu vilka åtgärder vi kan vidta för att det inte ska ske igen.

Korven har sålts på Ica-butiker i bland annat Stockholm, Göteborg, Lund, Umeå, Borås, Enköping, Uppsala, Strängnäs, Västerås, Örebro och Norrköping.

Foto: ICA-gruppen

Text: Redaktionen


Konsumentverket varnar Jysk och Mio: sluta omedelbart

2024 06 14

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar. De fyra resterande företagen nämns inte vid namn.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

LÄS MER: Mio slår tillbaka – “det kommer aldrig att ske”

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen