Två populära livsmedel blir billigare
2023 09 05
Svenska folket har satt rejäl press på Sveriges livsmedelsbutiker.
I samband med att matpriserna skenade i våras gavs flera uppmaningar till landets konsumenter om att byta butik, handla på extrapris och byta märken.
Svenska folket lyssnade – och agerade.
Det har nu gjort konkret skillnad, menar matpriskollens vd och grundare Ulf Mazur.
– Tappar man försäljning och vi konsumenter väljer andra märken som måste man till slut göra något, säger han till SVT.
"Enormt stora" sänkningar – två livsmedel
Det är två livsmedelskategorier som sticker ut: ost och mejeriprodukter.
Mest sjunker crème fraiche och gräddfil som blev sex procent billigare i augusti.
Hårdost samt mjölk och grädde sjunker med 4,5 respektive 4,4 procent. Även fil, yoghurt och matfett har vänt kraftigt nedåt.
Enligt Ulf Mazur är sänkningarna “enormt stora”.
– Det är positivt att det kan bli sänkningar. Att om vi beter oss annorlunda och köper mindre av något så till slut kanske man tvingar producenterna att sänka priserna, säger han till tv-kanalen.
Annonserade tioprocentig minskning
Förklaringen till det kraftiga prisraset hittar Matpriskollens grundare hos Arla food.
Det var två veckor sedan mejerijätten gav besked om en sänkning värd tio procent på sina produkter gentemot butikerna – vilket nu även slår över på kunderna.
Nu tror Ulf Mazur att samma sak kommer att ske inom andra kategorier.
– På samma sätt som i mejeri där Arla har sänkt och även kedjornas egna varumärken har hängt på, säger han till Dagens Nyheter.
Blygsam totalsänkning
Den totala minskningen på livsmedel var dock betydligt blygsammare och stannar på 0,1 procent.
En del priser steg, värst var kattmat (3,9 procent) samt olja och vinäger (2,8 procent).
I dessa fall handlar det ofta om att varorna är importerade, och med en svag krona är det svårt att inte höja priserna på just produkter som tas in från utlandet.
– Det är så mycket som är importerat, nästan hälften av allt i dagligvaruhandeln är det, och en del av prisökningarna har med det att göra, säger Ulf Mazur till tidningen.
LÄS MER: Jättesänkning av butikskedja – över 1 000 varor
Foto: Mårten Rynher, Axfood
Text: Redaktionen