Tekniskt fel drabbar bankkunder
2023 11 01
En av Sveriges största banker har drabbats av tekniska problem på onsdagen.
Felet har skapat besvärande problem för många av bankens kunder.
Det dras nämligen för mycket pengar på månadsavgiften, rapporterar Aftonbladet.
Istället att den normala summan betalas har Länsförsäkringar, banken det handlar om, dragit summan två gånger.
– Det är självklart beklagligt, det kan ju handla om mycket pengar man måste ligga ut med.
Så säger Eva Ståhl- Lundborg som jobbar vid Länsförsäkringars presstjänst till tidningen.
Inte känt hur många
Enligt Länsförsäkringars hemsida erbjuder man banktjänster till 3,9 miljoner kunder i länsförsäkringsgruppen.
– Banktjänsterna erbjuds på 115 av länsförsäkringsbolagens kontor runt om i Sverige samt via digitala tjänster och telefon, skriver Länsförsäkringar.
Exakt hur många som drabbats av de tekniska problemen framgår inte.
De initiala rapporterna tyder dock på att det är folk som betalar med autogiro som fått fel summor dragna från sina konton.
Lovar återbetalning
Om några andra problem uppstått med anledning av det tekniska felet är inte heller känt.
Länsförsäkringar garanterar dock att alla som råkat ut för en feldragning ska få sina pengar tillbaka redan idag.
– Man behöver inte göra något aktivt som kund, det kommer att justeras, säger Eva Ståhl-Lundborg.
Näst mest populära banken
Länsförsäkringar beskriver sig själva som en av Sveriges största banker.
Det är även den näst mest populära banken i landet, baserat på en undersökning av Svenskt kvalitetsindex i september.
På en indexskala 0-100 nådde Länsförsäkringar 73,6 och toppades enbart av Sparbankerna (73,9).
– Kunder som anger att man har en personlig kontaktperson är nöjdare, sade Johan Parlmer, vd på Svenskt kvalitetsindex, i ett pressmeddelande vid tidpunkten då undersökningen offentliggjordes.
– Den mänskliga relationen är fortsatt viktig i dessa kärva tider, tillade han.
LÄS MER: “Sveriges sämsta bank” pekas ut – har 4 miljoner kunder
Foto: E. Ventur
Text: Redaktionen