Sveriges sämsta bank för lån och sparande – miljoner kunder
2024 12 03
För ett år sedan störtdök kundernas förtroende för Sveriges banker när det gäller lån och sparande.
Räntehöjningar, inflation och ekonomisk osäkerhet pekades ut som faktorer bakom raset, enligt Svenskt Kvalitetsindex, SKI.
Idag kommer årets siffror.
Och enligt den nya undersökningen visar det sig att förtroendet nu har börjat öka, framför allt tack vare proaktivitet och enkelhet i kundrelationerna.
– Omvärldsfaktorer påverkar alltid kundupplevelsen, men det handlar om mer än ekonomi, de skapar också nya beteenden. Vi ser att kunderna ställer högre krav på service, proaktivitet och relevant information, och många aktörer har blivit bättre på detta, säger Johan Parmler, vd på SKI, i ett uttalande.
Nya banker i botten
Förra året hamnade Swedbank, Sveriges största bank med nästan fyra miljoner kunder, i botten när det gäller kundernas förtroende för både sparande och bolån.
I år har man höjt sig något.
Sistaplatsen på listan för kundnöjdheten vid bolån innehas nu av Danske Bank med 140 000 privatkunder i Sverige.
När det gäller frågan om sparande är det storbanken SEB som ramlat ner i botten.
Kvar på sistaplatsen
Däremot ligger Swedbank kvar på den mindre smickrande jumboplatsen när det kommer till hur nöjda kunderna är med sina privatlån.
Precis som förra året ligger miljonbanken sist.
Två aktörer som sticker ut i positiv bemärkelse är istället SBAB, som försvarar sin position som bäst på bolån och fastighetslån, samt Avanza som igen ligger högst inom sparande.
– Det blir allt svårare att behålla hög kundnöjdhet över tid, men SBAB och Avanza lyckas tack vare att dom gör det enkelt att bli och vara kund, säger Love Westin, analyschef på Svenskt Kvalitetsindex.
– SBAB är tydligast i sin räntesättning, och Avanza är ledande inom proaktivitet och digitala tjänster, något kunder verkligen uppskattar.
Samtliga listor
Här är Sveriges bästa och sämsta banker för lån och sparande baserat på privatkunders kundnöjdhet 2024.
Kundnöjdheten mäts på en skala mellan 0 och 100. Betyg under 60 i kundnöjdhet bedöms generellt som underkänt och tecken på att företaget har svårt att behålla kunder.
Betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.
Fastighetslån
- SBAB (74,4)
- Handelsbanken (73,5)
- SEB (72,5)
- Branschen (71,3)
- Swedbank (70,1)
- Nordea (69,6)
- Övriga (67,7)
Bolån
- SBAB (75,6)
- Länsförsäkringar Bank (72,0)
- Skandia (71,8)
- SEB (68,1)
- Övriga (68,0)
- Branschen (67,8)
- ICA Banken (67,1)
- Handelsbanken (67,0)
- Nordea (65,5)
- Swedbank (65,3)
- Danske Bank (64,2)
Privatlån
- Länsförsäkringar Bank (73,9)
- Handelsbanken (69,3)
- ICA Banken (69,2)
- Lån & Spar bank (66,0)
- Ikano Bank (64,4)
- Branschen (64,1)
- Nordea (60,7)
- Övriga (60,6)
- SEB (60,3)
- Marginalen (59,5)
- Swedbank (56,4)
Sparande
- Avanza (76,3)
- Nordnet (73,5)
- Länsförsäkringar Bank (72,3)
- Övriga (71,5)
- Skandia (70,3)
- Handelsbanken (70,1)
- Branschen (68,4)
- Swedbank (65,2)
- Nordea (63,7)
- SEB (62,9)
Källa. Svenskt Kvalitetsindex
Se förra årets lista här: “Sveriges sämsta bank” för lån och sparande 2023
Foto: A. Darmel
Text: Redaktionen