Sveriges sämsta bank för lån och sparande – miljoner kunder

2024 12 03

För ett år sedan störtdök kundernas förtroende för Sveriges banker när det gäller lån och sparande.

Räntehöjningar, inflation och ekonomisk osäkerhet pekades ut som faktorer bakom raset, enligt Svenskt Kvalitetsindex, SKI.

Idag kommer årets siffror.

Och enligt den nya undersökningen visar det sig att förtroendet nu har börjat öka, framför allt tack vare proaktivitet och enkelhet i kundrelationerna.

Omvärldsfaktorer påverkar alltid kundupplevelsen, men det handlar om mer än ekonomi, de skapar också nya beteenden. Vi ser att kunderna ställer högre krav på service, proaktivitet och relevant information, och många aktörer har blivit bättre på detta, säger Johan Parmler, vd på SKI, i ett uttalande.

Nya banker i botten

Förra året hamnade Swedbank, Sveriges största bank med nästan fyra miljoner kunder, i botten när det gäller kundernas förtroende för både sparande och bolån.

I år har man höjt sig något. 

Sistaplatsen på listan för kundnöjdheten vid bolån innehas nu av Danske Bank med 140 000 privatkunder i Sverige.

När det gäller frågan om sparande är det storbanken SEB som ramlat ner i botten.

Kvar på sistaplatsen

Däremot ligger Swedbank kvar på den mindre smickrande jumboplatsen när det kommer till hur nöjda kunderna är med sina privatlån.

Precis som förra året ligger miljonbanken sist.

Två aktörer som sticker ut i positiv bemärkelse är istället SBAB, som försvarar sin position som bäst på bolån och fastighetslån, samt Avanza som igen ligger högst inom sparande.

– Det blir allt svårare att behålla hög kundnöjdhet över tid, men SBAB och Avanza lyckas tack vare att dom gör det enkelt att bli och vara kund, säger Love Westin, analyschef på Svenskt Kvalitetsindex. 

– SBAB är tydligast i sin räntesättning, och Avanza är ledande inom proaktivitet och digitala tjänster, något kunder verkligen uppskattar.

Samtliga listor

Här är Sveriges bästa och sämsta banker för lån och sparande baserat på privatkunders kundnöjdhet 2024.

Kundnöjdheten mäts på en skala mellan 0 och 100. Betyg under 60 i kundnöjdhet bedöms generellt som underkänt och tecken på att företaget har svårt att behålla kunder.

Betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.

Fastighetslån

  1. SBAB (74,4)
  2. Handelsbanken (73,5)
  3. SEB (72,5)
  4. Branschen (71,3)
  5. Swedbank (70,1)
  6. Nordea (69,6)
  7. Övriga (67,7)

Bolån

  1. SBAB (75,6)
  2. Länsförsäkringar Bank (72,0)
  3. Skandia (71,8)
  4. SEB (68,1)
  5. Övriga (68,0)
  6. Branschen (67,8)
  7. ICA Banken (67,1)
  8. Handelsbanken (67,0)
  9. Nordea (65,5)
  10. Swedbank (65,3)
  11. Danske Bank (64,2)

Privatlån 

  1. Länsförsäkringar Bank (73,9)
  2. Handelsbanken (69,3)
  3. ICA Banken (69,2)
  4. Lån & Spar bank (66,0)
  5. Ikano Bank (64,4)
  6. Branschen (64,1)
  7. Nordea (60,7)
  8. Övriga (60,6)
  9. SEB (60,3)
  10. Marginalen (59,5)
  11. Swedbank (56,4)

Sparande

  1. Avanza (76,3)
  2. Nordnet (73,5)
  3. Länsförsäkringar Bank (72,3)
  4. Övriga (71,5)
  5. Skandia (70,3)
  6. Handelsbanken (70,1)
  7. Branschen (68,4)
  8. Swedbank (65,2)
  9. Nordea (63,7)
  10. SEB (62,9)

Källa. Svenskt Kvalitetsindex

Se förra årets lista här: “Sveriges sämsta bank” för lån och sparande 2023

Foto: A. Darmel

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Stort larm inför svenska sommaren – varningar i flera län

2025 05 15

Stora delar av Sverige kan påverkas av vattenbrist i sommar. Kolla vilka delar av landet här.

Det har regnat ovanligt lite inför sommaren i år – något som märks när man ser till Sveriges grundvattenmagasin.

I vanliga fall brukar dessa vara välfyllda, men inte i år. Den knappa nederbörden har lett till en oro för vattenbrist både i södra Sverige och längs med Norrlands kustremsor.

De regioner som berörs mest är för närvarande Gotlands, Kalmar, Blekinge och Skåne län, rapporterar Sveriges geologiska undersökning, SGU.

– Det är troligt att det blir fler meddelanden (om risk för vattenbrist) framöver om det inte blir blötare väder. Vi bedömer att det finns en förhöjd risk för konsekvenser i sommar, säger Carl-Erik Hjerne, hydrogeolog vid SGU, till SR.

“Dåligt utgångsläge inför sommaren”

SGU varnar i ett nyligt pressmeddelande om att det är svårt att förutspå exakt hur låga grundvattennivåerna blir, eftersom det oftast är som lägst under slutet av sommaren beroende på hur vädret blir under de närmaste månaderna.

Men det är ett dåligt utgångsläge inför sommaren och det blir alltmer troligt att vi kommer få låga eller ovanligt låga grundvattennivåer på många platser i Götaland och Svealand under sommaren, heter det i pressmeddelandet.

Läs mer: Tsunamivarning har utfärdats i Medelhavet

Här är det störst risk för vattenbrist

Enligt SGU finns det också en stor risk för att grundvattenivåerna i de små magasinen kommer att bli ovanligt låga i Götaland samt stora delar av Svealand och Norrlandskusten under juli.

Vad gäller de stora magasinen varnar man särskilt för vattenbrist i Skåne, Blekinge, Småland samt på Öland och Gotland.

– Det gäller dock långt ifrån alla eftersom grundvattentillgången varierar stort mellan olika platser och brunnar. En del upplever aldrig några utmaningar med vattenförsörjningen medan andra återkommande har problem, uppger SGU.

Läs också: Enorm ökning i Sverige väntas – gäller alla med fjärrvärme

Foto: E. Thoresson

Text: Redaktionen