Sveriges elbolag tvingas säga ja till stort kundkrav
2023 10 11
Mängder med kunder har under en längre tid klagat på sina elbolag.
Såväl Konsumentverket och Energimarknadsinspektionen har tagit emot många anmälningar från missnöjda elkonsumenter.
"Ingen påminnelse"
De inkomna klagomålen belyser samma sak.
Kunderna är upprörda över elbolagens hantering av avtal som är på väg att löpa ut – och framför allt förlängningen av dem.
– Konsumenter upplever att de inte fått någon påminnelse om att avtalet kommer att förlängas, framhåller Konsumentverket i ett pressmeddelande.
Saknas information
De som faktiskt har fått en påminnelse har andra saker att anmärka på.
Bland annat har klagomål framförts om att det saknas viktig information om priset, vilket gör att det blir svårt att ta ställning till en eventuell fortsättning.
Andra har belyst att påminnelserna varit mycket lätt att förväxla med reklam.
Myndigheterna agerar
Efter klagomålen agerar nu myndigheterna, meddelar Konsumentverket.
Med minst en månads varsel innan ett avtal går ut måste nu kunder ha fått tydlig information från elbolaget om vad som gäller.
– Vilket elavtal man har kan få stor ekonomisk betydelse. Därför är det viktigt att företagen är tydliga när de kommunicerar med sina kunder och följer de bestämmelser som finns, säger juristen Ulrika Edlund från Konsumentverket.
"Förutsätter förbättring"
Både Konsumentverket och Energimarknadsinspektionen kommer nu att skicka ut brev till såväl elhandelsföretag i landet som branschorganisationen Energiföretagen Sverige.
Där både förtydligas och påminns vilka regler som gäller.
– Myndigheterna förutsätter att företagen bättrar sig, uttrycker Konsumentverket.
En granskning av automatiskt förlängda elavtal kommer att göras under kommande år.
Det här gäller
Enligt Konsumentverket måste elbolagen elva upp till följande kriterier när informationen till kunderna skickas ut:
- Avtalet kommer förlängas om inte konsumenten säger upp det
- Det ska vara enkelt för mottagaren att se vilket pris som gäller
- Det ska gå att utläsa fullständigt elpris per kilowattimme och års- eller månadsavgift
- Elpriset ska anges i öre per kilowattimme
- Vid rörligt elpris måste elpriset anges med någon form av hänvisning till tidigare elpris
- Avtalets bindningstid och uppsägningstid måste finnas med
LÄS MER: Många känner sig lurade – anmäler elbolag
Foto: D. MacKay
Text: Redaktionen