UPPGIFTER: Svenskar som bokar utlandssemester blir lurade

2023 05 30

Massvis med kunder slår larm om vad man upplever som en oseriös resebyrå.

Sommaren väntar runt hörnet och många har redan bokat sin utlandssemester – eller är i startgroparna för att göra det.

Men nu varnar stora mängder kunder för att boka resan via den stora och välbesökta resebyrån Travellink, vilket uppmärksammats av Göteborgs-Posten.

Lurad på 26 000

Klagomålen fullkomligt väller in om företaget på omdömessajten Trustpilot.

Flera kunder vittnar om att man blivit blåst på enorma summor pengar – en skriver om att man blivit lurad på så mycket som 26 000 kronor.

– Helt värdelös!! Boka inte era resor med dem, framhåller kunden i sitt omdöme.

Hälften ger sämsta betyg

Av drygt 15 000 lämnade omdömen är nästan hälften av dem lägst möjliga – 1 stjärna av 5.

Framför allt handlar klagomålen om uteblivna ersättningar för inställda flyg, strul med bagage och till och med att varken bokat flyg eller flygbolag fanns på plats när kunden väl dök upp på flygplatsen.

En kund berättar för GP att hon bokade en resa för 5 000 kronor via Travellink, men fick ingen bekräftelse och fanns inte på flygbolagets passagerarlista.

Trots en polisanmälan har hon ett år senare fortfarande inte fått tillbaka sina pengar.

Över 600 anmälningar

De senaste fem åren har resebyrån anmälts 641 gånger till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Travellink är dessutom svartlistade hos Råd & Rön, som varnar för företag som inte följer ARN:s beslut.

Resebyrån vägrar dessutom låta någon anställd svara på anklagelserna med sitt namn publicerat i tidningen.

– När det gäller ARN har vi haft ett nära samarbete med dem och hanterat alla ärenden som de tagit upp till oss, framhåller Travellink på engelska till GP efter att tidningen fått vänta en vecka på svar.

Vill inte avstå semestern

Miljoner svenskar reser utomlands varje sommar.

I år är resorna betydligt dyrare – och även om många anpassar sig kommer de flesta trotsa det ekonomiska läget och bege sig iväg.

– Bara en av tio är beredda att helt avstå utlandssemester, säger resebyrån Tickets marknadschef Michael Kapil till Svenska Dagbladet, efter en undersökning.

Omdiskuterat resmål

Anledningen till de dyra priserna är framför allt på grund av att kronan går mot en historisk svag nivå i förhållande till euron.

Bland de mest prisvärda resmålen finns dock en numera relativt omdiskuterad destination – Turkiet.

– Inflationen är hög, men Turkiet är fortfarande betydligt billigare än de flesta andra resmål i Europa, säger Michael Kapil.

LÄS MER: Dåliga nyheter för dig som ska boka utlandssemestern

LÄS MER: Avslöjar: Ät aldrig den här maten på flygresan

Foto: Y. Alfuhigi

Text: Redaktionen


Klassisk dryck plockas bort – butikskedjor säger nej

2025 05 09

Sveriges kanske mest klassiska läsk är numera en utmaning att hitta i butikerna.

Detta trots ett kraftigt uppsving för intresset de senaste månaderna.

"Valt att plocka bort"

Drycken det handlar om är Cuba Cola, klassikern från 1953 som även var Sveriges första cola på läskmarknaden. Först efter lanseringen kom den amerikanska bjässen Coca-Cola till svenska butiker.

Men idag är det få som erbjuder Cuba Cola i sortimentet.

Flera butiker har plockat bort kultläsken, rapporterar Dagligvarunytt.

– Vi gör allt vi kan för att hjälpa konsumenter att hitta Cuba Cola i butik. Dock har flera dagligvarukedjor valt att plocka bort Cuba Cola ur sortimentet på grund av tidigare låg rotation för Cuba Cola, säger Annika Svensson, chef för externa relationer på Spendrups som tog över läsken 2020, till tidningen.

Hon tillägger att man på grund av ovanstående behövt skära ned på sortimentsbredden.

– Cuba Cola finns i dag inte alltid i handeln i de förpackningar som konsumenter önskar – vilket såklart är beklagligt. Får vi förbättrade listningar hos kedjorna så har vi kapaciteten att lösa det. 

Vanlig missuppfattning

Trots sitt namn har Cuba Cola ingenting med landet Kuba att göra.

Syftet när läsken kom fram på 50-talet var att ge varumärket “en exotisk och internationell känsla”.

Det kändes trist med svensk cola, trots att den alltså är svensk. Borås Cola låter till exempel lite mindre spännande än Cuba Cola, framhåller företaget om namnet.

En annan vanlig missuppfattning är att drycken skulle ha kopplingar till vänsterpolitik.

– Nej, varumärket har inga kopplingar till politik oavsett läger. Däremot sägs det att många trodde att varumärket hade vänstersympatier under 70-talet med tanke på landet Kuba och dess politik, förklarar Cuba Cola.

Hade höga ambitioner

För fem år sedan köptes Cuba Cola upp av Spendrups. Ambitionen var då att “skaka om den svenska läskmarknaden och pigga upp svenska konsumenter”.

Cuba Cola är ett varumärke med stor potential, många känner till varumärket men få kanske vet att det var Sveriges första cola. I och med köpet av Cuba Cola vill vi varsamt förädla och utveckla denna nationalklenod till en modern klassiker, sade Anna-Stina Hallberg, då marknadschef och numera marknadsdirektör på Spendrups, i ett uttalande i samband med uppköpet 2020.

I samband med att bojkotter mot amerikanska varor fått uppmärksamhet under våren har ett nyfunnet intresse visat sig för drycken.

Läs mer här: “Explosionsartat intresse" för Cuba Cola – istället för Coca-Cola och Pepsi

Foto V. Caricatte resp S. Hamal

Text: Redaktionen


Nytt system för kortbetalning införs i Sverige

2025 05 09

Ett nytt bankkortssystem ska införas i hela landet.

Endast tio procent av svenska folket betalar med kontanter i butik, enligt en rapport från Riksbanken.

Swish pekas ut som en av de främsta anledningarna till den dalande kontantanvändningen.

– De kontanta betalningarna mellan privatpersoner har i många fall ersatts av tjänsten. Swish lanserades i slutet av 2012 och antalet betalningar via tjänsten har ökat mycket sedan dess, framhåller Riksbanken.

Majoriteten av betalningarna i Sverige sker dock med fysiska bankkort, även om den metoden också minskar i konkurrens med digitala alternativ. 

Och nu ska ett helt nytt system för betalning med kort införas, rapporterar DN.

Ska fungera utan internet

Det handlar om ett reservsystem som ska kunna vara i bruk även om nätet slås ut, en farhåga som ökat bland annat efter de upprepade kabelbrotten i Östersjön.

Det pågår ett krig i Europa, och i samband med det kriget finns alla möjliga typer av hybridpåverkan och trakasserier, som kan innebära att man stör eller klipper av kommunikationer, säger Tuomas Välimäki, styrelseledamot i Finlands centralbank, till tidningen.

Systemet ska göra det möjligt med så kallade offlinebetalningar, i det här fallet att betala med kort under avbrott på uppemot sju dagar. Liknande system finns redan i Norge och Danmark.

Just beroendet av kortbetalningar har visat sig i skarpt läge flera gånger, bland annat när kortsystemet havererade på Ica i hela Sverige vid tillfällen både under 2023 och 2024.

Riksbankens förhoppning är att det ska kunna införas i Sverige 1 juli nästa år, erfar DN.

LÄS MER: Alla tar det för givet – kan försvinna helt från matbutikerna

Varnar för nedstängning

Tidigare under våren har danska experter, däribland Jacob Herbst, chef för regeringens CyberSecurity Council, varnat för att risken ökar att USA stänger ned Danmark.

Han har uppmanat danska myndigheter och företag att göra sig oberoende av amerikansk teknik och infrastruktur.

Det kommer att bli riktigt, riktigt svårt att frigöra oss från de amerikanska teknikjättarna, säger Herbst till Politiken.

LÄS MER: Akut uppmaning till Danmark – fruktar direkt order från Trump

Överväger digital valuta

Tuomas Välimäki är av liknande åsikt.

– Vi kan inte utesluta att någon en natt på Truth social får idén att använda betalningssystemet som ett påtryckningsmedel.

Utöver ett reservsystem som inte är beroende av exempelvis Mastercard eller Visa tittar Sverige även på att införa en digital valuta, så kallad E-krona, enligt DN.

EU undersöker samma sak gällande euron.

Foto: Axfood resp J. Leupe

Text: Redaktionen