VAL 2022: Stort ryck i opinionen

2022 08 18

Magdalena Anderssons (S) rödgröna regeringsunderlag ökar och leder nu med 15 mandat.

Det visar en purfärsk mätning från Sifo i eftermiddag, rapporterar Svenska Dagbladet.

Opinionsmätningen visar att Socialdemokraterna tillsammans med Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Centerpartiet samlar 50,7 procent av rösterna.

Moderaternas Ulf Kristersson får i sällskap med Kristdemokraterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna totalt 46,8 procent.

Mätningen visar därmed annorlunda siffror än den som presenterades av SVT/Novus i förmiddags – som indikerade ett försprång för Kristerssons sida.

Det som skiljer mätningarna åt är bland annat när de genomförts.

Medan Novus underlag samlades in mellan 8 och 14 augusti baseras Sifos nypresenterade mätning på undersökningar mellan 15 och 17 augusti.

15 mandat skiljer

De nya siffrorna motsvarar en skillnad på 15 mandat mellan blocken till Anderssons fördel.

– Vi ser ett ökat gap mellan blocken, det är alldeles tydligt, säger Toivo Sjörén, opinionschef på Sifo, till SvD.

Enligt Sjörén kan en stor förklaring finnas i det högkostnadsskydd på el som Socialdemokraterna presenterade igår.

– Det kan vara så att Socialdemokraternas utspel om subventioner på el haft en direkt effekt, men vi får vänta och se några dagar för att sortera ut det.

Öronmärker 30 miljarder

Enligt det nya elförslaget från S ska minst 30 miljarder öronmärkas för att kompensera hushåll för dyra elpriser.

– Detta ska ske så fort det är praktiskt möjligt. Ju högre elpriserna blir desto större belopp kommer det att handla om. Det är ett helt nytt sätt att tänka. Bakgrunden är att marknaden inte är skapad för sådana här extrema situationer, framhöll statsminister Magdalena Andersson på en pressträff igår.

Avgörande framöver

Enligt Toivo Sjörén kan debatter, utfrågningar och valkompasser de närmsta veckorna bli avgörande för valet.

– Många väljare tar ställning de sista veckorna. De går sällan över blockgränserna, men inom varje block är det många sena beslut, säger han.

Hela mätningen

Här är Sifos nya mätning för 15-17 augusti 2022 jämfört med väljarbarometern dagen innan.                                            

🔴Vänsterpartiet                    8,0         -0,4
🔴Socialdemokraterna     31,2         +1,5
🟢Miljöpartiet                          5,5         +0,1
🟢Centern                                  6,0         -0,3
🔵Liberalerna                           5,9         +0,3
🔵Moderaterna                     18,2        -1,0
🔵Kristdemokraterna           5,6        -0,3
🔵Sverigedemokraterna   17,1       -0,4
 
🔴🟢 S+V+MP+C                  50,7          +0,9
🔴🟢 S+V+MP                        44,7          +1,2
🟢      Centern                             6,0          -0,3
🔵🔵 M+KD+SD+L              46,8          -1,4
 
Mandatfördelning
 
🔴🟢 S+V+MP+C =  112 + 29 + 20 + 21 = 182
🔴🟢 S+V+MP = 112 + 29 + 20 = 161
🔵🔵 M+KD+SD+L = 65 + 20 + 61 + 21 = 167
 
Centern har indikerat att partiet vare sig stödjer V eller SD och även om partiet i sammanställningen placerats på den rödgröna sidan är det aningen oklart var partiet landar i regeringsfrågan i ett läge där de pressas mellan att välja mellan V eller extra val.
 
◾Mätningen är genomförd 15-17 augusti 2022.

◾Senast ett parti som funnits i riksdagen minst två mandatperioder i rad föll ur riksdagen var för 81 år sedan då Socialistiska Partiet föll ur andrakammaren 1940 då partiet fick 0,7 jämfört med 4,4 i valet 1936. KD låg under spärren nästan hela mandatperioden 2014-2018 men kom ändå över 4% på valdagen. Med denna bakgrund ingår även partier som eventuellt får under 4 procent i procentsummeringen. Men i eventuella mandatsummeringar ingår de inte.

Text: Redaktionen


Anstormning till ICA – galen rusning efter samma produkt

2024 03 28

Det råder ingen tvekan om vad som är en av svenska folkets högsta prioriteringar bland livsmedel just nu.

Skillnaden är enorm jämfört med en vanlig vecka.

Kunder fullkomligt rusar till matbutikerna för att köpa på sig stora mängder av lösgodis inför påskhelgen.

Konsumtionen är på den nivån att butikspersonal hela tiden måste vara vaksamma för att godsakerna inte ska ta slut i hyllorna.

– Det är rejäl skillnad. Vi får fylla på varje dag kontra vad vi behöver göra annars, säger exempelvis Lotta Eriksson, butikschef på Ica Maxi i Ljungby, till P4 Kronoberg.

Ökar 3 000 procent

Den plötsliga efterfrågan på godis kan inte underskattas.

Försäljningen i den aktuella ICA-butiken ökar från 150 kilo lösviktsgodis en vanlig vecka – till hisnande 4,5 ton nu under påsk.

En ökning motsvarande 3 000 procent.

Det gör att påskhelgen konkurrerar ut julen som den helg med de absolut största säljtopparna av godis under hela året, erfar radiokanalen.

– Ägg med chokladfyllning, harar… sött godis, säger Lotta Eriksson är det som lockar mest.

Sockeråtgärder på gång

Frågan om att reglera godisförsäljningen i Sverige har blivit särskilt aktuell de senaste åren.

Så sent som i februari gick Livsmedelsverket ut med att stora insatser är på gång för att minska mängden socker i mat.

– Vår slutsats är att det finns en vilja bland producenter och handel att sänka salt- och sockerhalten i livsmedel. Många företag jobbar redan med detta men arbetet behöver intensifieras, för hälsans skull, säger Åsa Brugård Konde, projektledare för myndighetens regeringsuppdrag, vid tillfället.

"Behövs en sockerskatt"

Förra året spekulerades det i att Livsmedelsverket flaggade för en ny sockerskatt, vilket senare dementerades av både myndigheten och regeringen.

Men det finns dock en opinion för åtgärden. 

– Mycket talar för att man skulle behöva sänka skatten på frukt och grönt och höja skatten på sockerrika livsmedel och rött kött samt begränsa marknadsföringen för att människor ska kunna konsumera på ett sätt som är bättre för den egna hälsan och klimatet, säger LIselotte Schäfer Elinder, professor i folkhälsovetenskap vid Karolinska institutet, till Expressen.

Foto: Jessica Gow, ICA-gruppen

Text: Redaktionen


Jättekedja stänger 160 butiker

2024 03 28

Klädjätten Hennes & Mauritz planerar omfattande förändringar under 2024.

Stora åtgärder kommer att vidtas för att bolaget ska öka lönsamheten.

Det bekräftar företaget på onsdagen i sin senaste delårsrapport för de tre senaste månaderna.

– Vi har fullt fokus på att driva lönsam tillväxt framåt. Vår stärkta bruttomarginal gör det möjligt för oss att ytterligare stärka kunderbjudandet och ge mer värde för pengarna genom förbättrad kvalitet och bättre priser, framhåller H&M:s vd Daniel Ervér i en kommentar.

Stänger 160 butiker

En betydande fråga för H&M är dess stora antal hyreskontrakt som nu ska omförhandlas.

Bolaget har avtal som möjliggör att avsluta drygt en tredjedel av samtliga kontrakt varje år.

Och det resulterar nu i kraftiga förändringar när drygt 100 nya butiker ska öppnas samtidigt som man stänger ännu fler.

– För 2024 planeras cirka 100 nya butiker att öppnas och cirka 160 att stängas, vilket ger en nettominskning om cirka 60 butiker, bekräftar H&M och tillägger:

– Merparten av öppningarna sker på tillväxtmarknader medan stängningarna främst sker på etablerade marknader.

"God kostnadskontroll"

Enligt Daniel Ervér är fokuset att skapa bättre erbjudande för H&M:s kunder.

– Våra prioriteringar ligger fast – att stärka sortimentet, alltid erbjuda bästa pris, skapa inspirerande upplevelser i både fysisk och digital miljö kombinerat med att stärka våra varumärken, understryker klädjättens vd.

– Med fortsatt god kostnadskontroll i kombination med engagerade medarbetare, de satsningar som görs inom tech, varuförsörjningskedjan och hållbarhet, samt ett långsiktigt perspektiv, ser vi goda möjligheter för lönsam och hållbar tillväxt.

Enormt vinstlyft

Totalt redovisar H&M en vinst före skatt på 1 606 miljoner kronor för perioden 1 december – 29 februari, det vill säga det första kvartalet i förtagets brutna räkenskapsår.

Det är en kraftig skillnad jämfört med motsvarande period föregående år.

Då gjorde bolaget en vinst på 396 miljoner kronor.

– I denna situation är vårt kunderbjudande mer relevant än någonsin. Vår högsta prioritet är att stärka försäljningen och vi står därför fast vid vår målsättning om att nå en rörelsemarginal om 10 procent för helåret 2024, deklarerar Daniel Ervér.

LÄS MER: H&M-bolag i konkurs – efter miljardsatsning

Foto: Väla

Text: Redaktionen