BEKRÄFTAT: Regeringen föreslår högkostnadsskydd för elkunder

2022 08 17

Regeringen vill införa ett högkostnadsskydd för de höga elpriserna.

Totalt ska 60 miljarder av de avgifter som betalas in till Svenska kraftnät återföras.

Minst 30 miljarder ska användas för att kompensera hushåll för höga elpriser.

Det säger statsminister Magdalena Andersson (S) på en gemensam pressträff med finansminister Mikael Damberg (S) och energiminister Khashayar Farmanbar (S).

– I dag kan regeringen ge ett viktigt besked. Vi vill inför ett högkostnadsskydd för elpriser. Det handlar om minst 30 miljarder i återbäring till hushållen. Detta ska ske så fort det är praktiskt möjligt, säger Magdalena Andersson och tillägger:

– Ju högre elpriserna blir desto större belopp kommer det att handla om. Det är ett helt nytt sätt att tänka. Bakgrunden är att marknaden inte är skapad för sådana här extrema situationer.

Stor summa

Enligt statsministern innebär det nya högkostnadsskyddet ungefär ett tre gånger så högt belopp som förra årets elpriskompensation.

Då fick elkunder som mest 2 000 kronor per månad. 

Stödet beräknades kosta statskassan 7,5 miljarder kronor.

Enligt Magdalena Andersson är regeringens nya högkostnadsskydd ”dubbelt så stort” som Moderaterna tidigare förslag om ett maxtak för elräkningar.

”Många känner oro”

Statsministern framhäver att stödet syftar till att dämpa den oro som många känner inför vintern.

– Inte minst i de södra delarna av vårt land drabbas människor hårt och känner oro inför vintern.

Företag kommer också kunna ta del av regeringens högkostnadsskydd.

Foto: Riksdagskansliet

Text: Redaktionen


Kunder varnas för tio nätbutiker – här är hela listan

2024 04 26

Anmälningar väller in om nätbutiker som inte håller sina löften gentemot kunderna.

Problemen är så pass omfattande att Konsumentverket inlett en granskning av tio webbplatser, där det enligt myndigheten förekommer ”allvarliga brister”.

”Inte tillåtet”

Konsumentverkets granskning har hittills visat att nätbutikerna använder sig av en liknande affärsmodell: Det framstår som att butiken är svensk och har lager i Sverige, men i själva verket importeras varorna från ett annat land.

–  Det här kallas för dropshipping och är i sig inte otillåtet. Men det vi ser i anmälningarna och kontakterna till oss är att många känner sig vilseledda av de här butikerna, säger Henric Jonsson, juridisk rådgivare vid Konsument Europa som är en del av Konsumentverket. 

Så vilseledds kunderna

I anmälningarn uppger många kunder att de beställt produkter som marknadsförts på ett visst sätt, exempelvis med viss kvalité. Produkten som levererats har dock inte motsvarat förväntningarna.

Att returnera tillbaka varan blir sedan en dyr och krånglig process. Nätbutikerna meddelar att kunden på egen bekostnad måste skicka tillbaka produkten till landet det skickades från.

– Nätbutikernas webbplatser är skapade för att ge intryck av att det är ett svenskt företag man handlar av, inte minst för att betaltjänstlösningen många gånger är svensk. Att varorna skickas från ett land på andra sidan jordklotet är inte lika tydligt, om det ens framgår överhuvudtaget, säger Henric Jonsson.

– Många uppger också att det är helt omöjligt att få kontakt med företagets kundtjänst om man till exempel vill reklamera, fortsätter han. 

Här är hela listan 

Följande svenska nätbutiker granskas:

www.prestigefashion.se

www.gym-power.se

www.furstockholm.se

www.nordisktsken.se

www.femmeform.se

www.broderingstudio.se

www.hemmaval.se

www.sverigeklyven.se

www.merley.se

www.compassnature.se

De allvarligaste marknadsrättsliga brister som Konsumentverket hittills noterat är följande:

  • Marknadsföringen av produkterna stämmer inte överens med de levererade produkterna
  • Produkterna levereras inte inom den angivna leveranstiden
  • Bristande kontaktinformation
  • Bristande information om varifrån produkterna skickas
  • Bristande returinformation (reklamation och ångerrätt)

Foto: Rupixen.com

Text: Redaktionen


Flyg från Sverige stoppat

2024 04 26

Ett flygplan som skulle lyfta från Landvetter har stoppats precis före avgång.

Planet i fråga var på väg till den populära semesterorten Palma de Mallorca i Spanien.

Men flyget fick avbryta resan kort före att det var på väg att lyfta från marken, rapporterar Göteborgs-Posten.

Sjukdomsfall ombord

Anledningen till det plötsliga stoppet uppges vara att en passagerare ombord blev sjuk.

Det beskedet ger Swedavia själva.

– Vi kan bekräfta att på grund av ett sjukdomsfall ombord så fick den stå kvar vid gaten, säger Swedavias tillförordnade presschef till GP.

En och en halv timme efter planerad avgång ska planet ha kommit iväg.

Femte populäraste

Mallorca är en av de mest populära destinationerna för svenska folket att resa till.

Resmålet låg på plats fem över de tio mest besökta semesterorterna under påsken, som toppades av Gran Canaria och Teneriffa.

I mitten av april ökade även antalet bokningar hos resebolaget Ving med 55 procent, sannolikt tack vare en rekordstor skatteåterbäring.

– Är det något vi vet så är det att resor är bland det allra första man lägger pengarna på om man får ett extra tillskott och bland det sista som man också drar in på. Att få kvalitetstid med nära och kära, möta nya kulturer och skapa fina reseminnen är den bästa investeringen man kan göra, säger Claes Pellvik, kommunikationschef hos Ving.

LÄS MER: Rusning utomlands – topp 10 destinationer

Foto: Norwegian

Text: Redaktionen