Stort larm om svenskt snus – ”kräkts i flera dagar”

2024 12 09

Det populära vita snuset har en mörk baksida.

Swedish Match och British American Tobacco Sweden, företagen bakom snusmärkena Zyn och Velo, bryter mot sina egna riktlinjer.

Nya avslöjanden

Nikotinförgiftning, kroniska sjukdomar och extrem misär.

Det är några av förhållandena som utgör verkligheten bakom vitt snus i Sverige.

Enligt nya rapporter plockas tobaken av svartarbetare i Indien som lever i extrem fattigdom där många tjänar drygt 20 kronor om dagen, långt under den lagstadgade minimilönen.

Det här framgår i ett avslöjande från P3 Nyheter som under en längre tid granskat tillverkningen av det vita snuset.

"Kräks i flera dagar"

Radiokanalen har träffat flera av de indiska svartarbetarna som plockar tobaken till det svenska snuset.

En av dem berättar bland annat att han “kräks i flera dagar efter varje skörd”. 

Swedish Match och Philip Morris, som äger märket Zyn, har svarat på P3 Nyheters rapporter.

Företaget menar att det handlar om en leverantör som inte har levt upp till kraven.

– Då är det någonting som vi absolut vill se över. Men då behöver vi ju er hjälp att få fram fakta, säger Anette Rosengren, Norden-vd för Swedish Match/Philip Morris, till radion.

Följer inte praxis

Enligt Swedish Match har man flera uppförandekoder som ska fungera som riktlinjer inom företaget – och för leverantörerna.

Anette Rosengren menar att dessa inte följer den praxis som snusjätten satt upp.

Det viktigaste när man hittar saker som inte är enligt policy det är ju att börja med att kräva en justering och en förändring. Det är av högsta vikt för oss att få kännedom om sådana saker för att då har vi ju chans att adressera det.

Nikotinleverantören Nisol har framhållit att det finns avtal med bönderna som ska garantera att reglerna följs. Man uppger att regelbundna kontroller sker på tobaksplantagen men har ingen förklaring till varför riktlinjerna inte följs.

Nya regler sedan 2023

Vitt snus är en form av snus som blivit alltmer populärt både i Sverige och andra delar av världen de senaste åren, inte minst bland den yngre befolkningen.

Det beskrivs ofta som “tobaksfria nikotinpåsar”.

För två år sedan infördes nya regler om produktkontroll för vitt snus i Sverige, vilket kortfattat innebar att tillverkare, importörer och distributörer måste ha ett system för att kunna samla in information om misstänkta skadliga effekter som produkterna riskerar att ha på människors hälsa.

– Ansvaret för att bestämmelserna följs ligger på den som tillverkar, importerar och säljer tobaksfria nikotinprodukter, sade Olga Caratier, tillförordnad enhetschef på enheten för produktkontroll hos Folkhälsomyndigheten 2022.

Läs mer: Nya snusregler i Sverige

Foto: Swedish Match

Text: Redaktionen


Fler och fler investerar i samma sak – ”kan få en bra vinst”

2025 08 16

En ökande trend syns i både Sverige och Finland.

2023 var inget bra år för de svenska och finska fritidshusmarknaderna.

Pandemiåren innebar en kraftigt ökad efterfrågan på fritidshus.

Efteråt följde stigande räntor och svag konjunktur, vilket slog hårt mot bostadsmarknaden.

Under 2024 vände trenden och under 2025 har antalet fritidshusaffärer ökat kraftigt.

– Det har funnits ett uppdämt behov. Jag skulle säga att det är en återgång till en mer normal nivå efter ett riktigt dåligt 2023, säger Hans Flink på Svensk Mäklarstatistik till DN.

Finland följer samma trend

Året första sex månader innebar en ökning på 23 procent av antalet fritidshusaffärer i Sverige.

I Finland syns en liknande trend.

Där ökade motsvarande försäljning med tio procent under sommarmånaderna maj, juni och juli.

Köper för att hyra ut

Ökningen innebär att den finländska fritidshusmarknaden stigit till en högre nivå än innan pandemiåren.

En anledning till ökningen är att många köper för att hyra ut semesterboende och på så sätt tjäna pengar på sin investering.

– Man kan få en bra vinst på att hyra ut sin stuga, eftersom också intresset för att hyra stugor är sällsynt högt och förmedlare och webbsidor gör det lätt för dem som är intresserade att hyra, säger Tuomas Viljamaa som är vd för det finska Centralförbundet för fastighetsförmedling i ett uttalande, rapporterar Svenska Yle.

Trenderna går isär

Samtidigt som antalet fritidshusaffärer steg i både Sverige och Finland går prisutvecklingen åt olika håll.

I Finland syns en liten genomsnittlig prisökning under sommarens fritidshusaffärer.

I Sverige sjönk medelpriset med två procent under året fösta sex månader, jämfört med föregående år.

– Fritidshus är inget måste för människor. De som har funderat på att sälja kan ha tänkt att ”vi får nog nöja oss med det här”, samtidigt som köparna kan tycka att det är ett bra läge, säger Hans Flink till DN.

Foto: T. Barbhuiya

Text: Redaktionen


Många saknar koll – växande trend kan ge böter

2025 08 16

Polisen flaggar för att okunskapen är stor kring ett populärt transportmedel.

Trafikpolisen i Sörmland har under sommaren stött på många elsparkcyklar som framförts utan tillräckliga tillstånd.

Två män har dömts för att ha kört elsparkcyklar, så kraftfulla att de räknas som mopeder, utan körkort.

– Vi ser väldigt många elsparkcyklar som är alldeles för kraftfulla som klassas som mopeder och ibland som motorcyklar, säger Björn Thunblad på polisregion Öst till SVT.

Dömdes för olovlig körning

För de två männen i Sörmland blev domen grov olovlig körning med dagsböter som påföljd.

Det berodde på att elsparkcyklarna som de färdats på klassades som moped klass 1, vilket kräver att föraren har körkort.

Brottet ansågs grovt då de både männen hade indragna körkort sedan tidigare.

Låg kunskap om elsparkcyklar

Kunskapen om reglerna som gäller för det populära färdmedlet är låg.

Det är väldigt vanligt med elsparkcyklar som är mer kraftfulla än vad föraren har rätt att köra.

Men det är upp till konsumenterna att ha koll, vilket många saknar, framhåller Björn Thunblad.

– Ända från när elsparkcyklarna kom har vi sett att det finns en brist hos konsumenterna kopplat till vilka regler som gäller och vilka krav som ställs på en som konsument, säger han.

Reglerna som gäller

En elsparkcykel kan klassas som en cykel förutsatt att den inte går fortare än 20 kilometer i timmen och har en kontinuerlig märkeffekt på högst 250 watt.

Om elsparkcykeln går snabbare eller har en högre effekt klassas den inte längre som en cykel och kan inte köras efter cykelregler.

- Elsparkcykeln ska ha bromsar och en ringklocka.

- Kör du i mörker ska elsparkcykeln ha fram- och baklyse samt vara utrustad med reflexer.

- Om den som kör är yngre än 15 år krävs hjälm.

- Det är inte tillåtet att skjutsa någon på en elsparkcykel.

- Det är inte tillåtet att köra en elsparkcykel på en trottoar eller gångbana.

Källa: Transportstyrelsen

Foto: Alan Labisch

Text: Redaktionen