Stort besked för Swish

2024 03 16

Swish är det starkaste varumärket i hela Sverige.

Det är researchföretaget Yougov som har rankat de starkaste varumärkena i Sverige för 2023.

Swish toppar listan, som utgår från faktorer som kvalitet, rykte och tillfredsställelse.

Det framhåller Swish i ett pressmeddelande.

Inte med i toppen

I undersökningen framgår även att Ica, som länge har varit i den absoluta toppen vad gäller anseendet hos svenskarna, nu ligger på en sjundeplats.

Detta mot bakgrund av kostnadskrisen som varit under de senaste åren, där svenska konsumenter fått betala allt mer i mataffären.

Stor frustration har tillkommit i samband med de höga priserna på livsmedel, om än inflationen tycks gå åt rätt håll enligt de senaste siffrorna från Statistiska centralbyrån.

Ingen annan livsmedelskedja finns med på topp 10-listan.

Ikea och SVT rankar högt

Efter Swish följer Ikea, SVT Play och Volvo på listan vad gäller de starkaste varumärkena.

Även Wasabröd och Samsung rankar högt, och Systembolaget återfinns på en tiondeplats.

Andra varumärken som finns på listan är Spotify och Google.

“Glädjande att se”

I listan ökar Swish avståndet till andraplatsen, någonting som företagets kommersiella chef Pär Ekroth är nöjd med.

– Över 8,4 miljoner svenskar har Swish på sin telefon och det är glädjande att de inte bara använder appen utan gillar Swish också, säger han via Swish webbsida.

Stark aktör

Ekroth framhåller att trenden går tydligt åt rätt håll för Swish.

– De senaste åren har Swish blivit en stark aktör inom e-handel och självbetjäning i butik och det blir tydligt när vi för varje år växer i YouGovs mätning, säger han.

Varumärkesbeskedet är inte det enda som gått Swish väg under den senaste tiden, då man förra veckan även utsågs till det mest hållbara varumärket inom digitala tjänster.

– Varje varumärke bedöms av minst 1000 respondenter som svarar på frågor om hur varumärket uppfattas ur ett hållbarhetsperspektiv. För sjätte året i rad uppfattas nu Swish som branschens mest hållbara företag, enligt de svenska konsumenterna, framhåller Swish angående utmärkelsen.

Foto: Swish

Text: Redaktionen


JUST NU: Japaner panikslagna – regeringen går ut och lugnar

2025 07 05

Regeringen går ut och lugnar skräckslagna japaner.

Japans regering går på lördagen ut och varnar för risken för kraftiga jordbävningar.

Samtidigt försöker regeringen lugna människor efter att en märklig profetia fått spridning.

Rykten gör gällande att en stor katastrof ska inträffa på lördagen, rapporterar CNN.

Märklig profetia

Profetian om en stor katastrof är hämtad från en japansk tecknad serie, en så kallad manga.

I manga-boken ”The Future I Saw”, som publicerades 1999 och gavs ut igen 2021, varnas det för en ”verklig katastrof”, enligt kanalen.

Enligt den påstådda profetian ska den stora katastrofen inträffa i Japan nu på lördagen den 5 juli.

Vissa har tolkat mangan som en verklig spådom, trots att manga-konstnären bakom boken, Ryo Tatsuki, säger att hon ”inte är en profet”.

Det sägs dock att Ryo Tatsuki redan har förutsett en stor katastrof, nämligen jordbävningen och tsunamin i Fukushima 2011.

Detta har lett till en stor oro bland både japaner och turister. Nu manar regeringen till lugn.

Turister håller sig undan

Turismen i Japan uppges ha påverkats av spådomen. Vissa resenärer har valt att undvika Japan, som annars är en populär turistdestination, inte minst bland andra asiater.

Antalet ankomster från Hongkong sägs ha minskat med 11 procent i maj jämfört med samma månad förra året. I just Hongkong har ryktesspridningen varit stor, enligt kanalen.

Japans regering uppmanar nu folk att inte tro på ”ogrundade förutsägelser” om en större katastrof.

Samtidigt varnar regeringen för möjliga jordbävningar sydväst om landets huvudöar, där det skett flera jordbävningar de senaste veckorna. Detta har gett nytt bränsle åt ryktena om en större katastrof.

– Med vår nuvarande vetenskapliga kunskap är det svårt att förutsäga den exakta tidpunkten, platsen eller omfattningen av en jordbävning, säger Ayataka Ebita, chef jordbävnings- och tsunamiövervakningen i Japan.

– Vi ber folk att basera sin förståelse på vetenskapliga bevis, tillägger Ebita på en presskonferens.

Text: Redaktionen


McDonalds får beröm – restauranger sågas

2025 07 05

Hamburgerkedjor som McDonalds sköter sig bättre än vanliga restauranger i ett specifikt hänseende.

I januari 2024 började en ny lag gälla i Sverige.

Enligt lagen måste alla restauranger som serverar mer än 150 take away-måltider om dagen erbjuda flergångsförpackning.

Men nästan alla struntar i lagen. Hamburgerkedjor som McDonalds sköter sig dock bättre.

Många struntar i lagen

Restauranger som säljer take away-måltider måste alltså erbjuda möjligheten att köpa maten i en låda som kan återanvändas.

Men de flesta struntar i det, rapporterar Sydsvenskan, som har gjort en stor kartläggning som visar att nästan alla serverar i plastlådor utan alternativ.

Samtidigt visar en Novus-undersökning att 72 procent av svenskarna inte ens känner till att de har rätt att bli erbjudna förpackningar som kan återanvändas, enligt tidningen.

Men hamburgerkedjorna sköter sig alltså bättre.

Hamburgerkedjor sköter sig bättre

McDonalds, Burger King och Max erbjuder möjligheten att välja dryck i en flergångsmugg. Den kommer ofta med en pantkostnad, till exempel 20 kronor hos Max, som man får tillbaka när man lämnar tillbaka muggen.

Dessutom är omslaget till hamburgaren och pommesen undantagna eftersom de är gjorda av papper, enligt tidningen.

Sammantaget sköter sig alltså McDonalds och de andra hamburgerkedjorna bättre än andra restauranger.

Överlag verkar take away-lagen ge väldigt liten effekt, och enligt Håll Sverige Rent skulle det nog behöver ett gemensamt system för återanvändbara lådor för att det ska fungera.

– Man kan inte förvänta sig att en konsument anpassar sitt vardagsmönster bara för att köpa kaffe på precis samma kedja varje gång. En dag kanske det är McDonalds och nästa Pressbyrån, säger Håll Sverige Rents vd Johanna Ragnartz till tidningen.

Kan få böter

Det har funnits stora förhoppningar om att take away-lagen ska ge effekt, eftersom det inte är hållbart att tillverka lådor av plast för engångsförbrukning.

Sverige har därför satt upp ett djärvt mål.

– I Sverige är målet att förbrukningen av muggar och matlådor som är engångsplastprodukter ska ha minskat med 50 procent från och med år 2026 jämfört med förbrukningen år 2022, uppger Naturvårdsverket på sin hemsida.

Det målet tycks dock ligga långt borta. Och många tycks ignorera lagen, trots att det kan få konsekvenser.

– Om en verksamhet säljer mat eller dryck i en engångsmugg eller engångsmatlåda och inte erbjuder möjligheten att få mat och dryck serverad i återanvändbara muggar eller matlådor kan verksamheten komma att bli ålagd att betala en miljösanktionsavgift på 10 000 kronor, upplyser Naturvårdsverket.

Foto: McDonalds resp Spacekid

Text: Redaktionen