Stort bakslag för svensk flygplats – två bolag lämnar
2024 12 07
Två bolag lämnar en svensk flygplats som nu står inför en allvarlig kris.
Bromma flygplats befinner sig i en allvarlig kris.
Både Finnair och Bra slutar flyga till Bromma, och flygplatsens framtid blir nu allt mer oviss, rapporterar DN.
Färre passagerare och osäker framtid
Finnair lämnar Bromma vid årsskiftet, och Bra flyttar till Arlanda.
Bromma flygplats har gått från över en miljon passagerare per år, till några tiotusentals, rapporterar tidningen.
Västflyg kommer att fortsätta flyga från flygplatsen, och blir därmed den enda reguljära rutten.
Swedavia har dömt ut Bromma flygplats framtid, och kommer att dra ner på sin service.
”Saknas affärsmässig grund”
Anna Petre, VD för Västflyg, som alltså kommer att fortsätta flyga från flygplatsen, är kritisk till utvecklingen.
– Inrikesflyget har det jättetufft. Jag har full förståelse för Bras beslut, men det vore synd om vi inte har en konkurrenskraftig modell för att ta sig fram i Sverige, säger Anna Petre.
Enligt regeringen ska Bromma flygplats inte läggas ner.
Men Swedavia har skrivit ett brev till regeringen där man ifrågasätter flygplatsens framtid.
– Kapacitetsutnyttjandet av Bromma har varit för lågt under lång tid och det står nu bortom allt tvivel att det helt saknas affärsmässig grund för Bromma att drivas vidare, åtminstone inom ramen kring det nationella basutbudet, står det i brevet, enligt tidningen.
80 tvingas lämna
Det har också kommit besked om att 80 anställda kommer att få lämna Bromma flygplats, rapporterar Mitt i.
Swedavia varslade om uppsägningar i oktober, och nu står det klart att 41 personer kommer att bli kvar på Bromma flygplats medan 80 alltså lämnar.
Av dessa 80 kommer 35 till 40 att erbjudas jobb på andra flygplatser, medan övriga sannolikt kommer att sägas upp, rapporterar tidningen.
De som blir kvar kommer främst att jobba med privatflyget.
– Man förminskar flygplatsen med två tredjedelar, och då även på personalen för det kommer inte att krävas den tidigare styrkan längre. Det är egentligen ingen kommersiell trafik kvar på Bromma utan det är businessjet i princip bara, säger Mikael Nordenståhl, ordförande ST-luftfart Stockholm, till tidningen.
Foto: John McArthur
Text: Redaktionen