Storbank pekas ut – larm om stort bedrägeri
2023 06 08
Anmälningarna skenar och nu står det klart vilken bank vars kunder är mest utsatta för bedrägerier.
Tidigare i veckan rapporterades det om förtvivlade kunder som söker hjälp hos Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, i allt högre utsträckning än förr.
“Obehöriga transaktioner” är den växande problematiken.
Nu pekas den bank ut där problemet är som allra värst, rapporterar Sveriges Radio Ekot.
Var tredje anmälan
Det är Nordea som den absolut största delen av anmälda bankbedrägerier riktas mot.
– Banken stod för mer än var tredje anmälan 2022, framhåller radiokanalen efter att ha gjort en omfattande granskning.
Totalt anmäldes över 1 700 fall av bankbedrägerier till ARN under fjolåret – dubbelt så många som året innan.
Klar etta
Tvåa på listan är Swedbank. Därefter följer Handelsbanken och SEB.
Men Nordea är klar etta – avståndet ned till andraplatsen är stort.
Storbanken själva är dock fåordiga om den osmickrande statistiken och vill inte ställa upp på någon intervju.
– Vi ser naturligtvis mycket allvarligt på att våra kunder utsätts för bedrägerier, och arbetar löpande mot att bedrägerier sker, uttrycker dock bankens presskommunikatör i ett mejl till Ekot.
Många kunder leder till många tvister
Nordea tillägger att kunder som råkat ut för obehöriga transaktioner har bättre chanser att få tillbaka sina pengar om man varit varsam med sina personuppgifter.
Banken betonar också att man alltid följer ARN:s beslut.
Det är också viktigt att påpeka att anmälningar till reklamationsnämnden inte per automatik innebär att ett företag gör fel, menar Marcus Isgren som är chef på ARN.
– Vissa företag har ganska många kunder. Det kan innebära flera tvister. En vist innebär att man har olika syn på hur en rättslig fråga ska lösas, säger han till SR.
Varnar på sajten
På Nordeas sajt finns klara varningar om bedrägeri och hur kunderna ska göra för att skydda sig.
– Bedragarna tar tyvärr aldrig semester. Det förekommer bedrägerier genom samtal och SMS.
Framför allt finns det uppmaningar kopplat till BankID – som beskrivs som en dörröppnare till digitala banktjänster.
– När man skriver under något ska man alltid läsa “vad” man skriver under innan man signerar (skriver in sin kod).
Återkommande tekniska problem
Nordea har vid flera tillfällen de senaste månaderna också uppmärksammats för återkommande tekniska problem.
Det har då framför allt handlat om problem med att komma åt internetbanken, antingen via datorn eller app i telefonen.
LÄS MER: Bankkunder luras – anmälningar väller in
LÄS MER: Inför löningsdagen – storbank har fått problem
Foto: Rupixen
Text: Redaktionen