Inför löningsdagen: Storbank har fått problem

2023 05 22

På torsdag får en stor del av alla anställda i Sverige lön.

Den 25:e varje månad är den vanligaste dagen för löneutbetalning. 

Även studiemedel, pensioner och försörjningsstöd och andra former av ersättning betalas vanligen ut samma datum.

Nu är det bara tre dagar kvar till vad som för många är månadens viktigaste dag – och då har en storbank fått problem.

Tekniska problem

Det rör sig om Nordea, en av de fem största bankerna i Sverige.

Problemen är av teknisk karaktär och drabbar kunder som försöker logga in i appen eller via datorn.

– Just nu kan du uppleva problem med en del av våra tjänster, bekräftar Nordea på sin webbplats.

Ingen prognos

På sociala medier har flera användare rapporterat om strul under förmiddagen, både kunder i Sverige och till Nordeas banker utomlands.

En kund berättar för Expressen att det inte gått att logga in varken på telefon eller dator sedan klockan 9.

När besvären kan vara åtgärdade går inte att svara på.

– Nej, vi har ingen prognos i nuläget, säger bankens presskommunikatör till tidningen och tillägger:

– Vi jobbar på att lösa problemet så fort som möjligt.

Hoppas på tillfälligt problem

Det finns inga uppgifter om vad som har orsakat problemen.

Däremot underlättar det sannolikt pressen på Nordea att det fortfarande är ett par dagar kvar till dess att det svenska folket ska få sina löner utbetalda.

– Vi arbetar med att lösa detta så snart som möjligt, försäkrar banken på sin hemsida.

– Vi ber om ursäkt för eventuella besvär som detta kan medföra.

Strul på löningsdag förr

Nordea har från och till drabbats av omfattande tekniskt strul som påverkat kundernas möjligheter att använda internetbanken.

Bland annat inkom hundratals felamälningar till sajten Downdetector en kväll under förra månaden.

I höstas var timingen ännu värre – då problem dök upp just den 25:e när kunder väntade på sina löner.

Ett flertal användare kunde då inte komma åt sina utbetalningar.

Ledande nordisk storbank

Nordea beskriver sig själva som en ledande nordisk storbank.

Dess internetbank är en av världens största med sina 6,2 miljoner användare.

Totalt har Nordea drygt 11 miljoner bankkunder och genomför cirka 260 miljoner transaktioner varje år.

Huvudkontoret ligger i finska huvudstaden Helsingfors.

Foto: Jeshoots

Text: Redaktionen


Nytt betygssystem införs i skolan – Sverige ensamt i världen

2025 01 21

Sverige är på väg att införa ett världsunikt betygssystem.

För 13 år sedan ändrades betygssystemet i svenska skolor.

Skalan MVG-IG togs bort och ersattes av skalan A-F, där den sistnämnda bokstaven innebär underkänt.

Nu är Sverige på väg att ändra skalan igen – den här gången till 1-10.

Ett av syftena är att nationella prov ska få en större relevans i betygsättningen.

– Idag är det orättvist, vi måste ha ett likvärdigt system, säger Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi samt regeringens utredare i frågan, till Sveriges Radio på måndagen.

Så kommer det fungera

Det nya systemet ska fungera enligt följande.

Lärarna sätter ett betyg på kursen. Därefter räknas resultaten på de nationella proven om till samma betygsskala. Sedan räknas medelvärdet ut av de båda betygen – som sedan räknas om ett till ett meritvärde där 30 procent baseras på resultat från nationella prov.

– Vi vill ha betygsskalan 1–10 där betyget 4 motsvarar vad samhället anser är godtagbara kunskaper. Men det ska även delas ut betygen 1–3. Antagning och urval till gymnasieskolan bör bygga på ett sammanlagt meritvärde och inte hindras av en skarp F-gräns i vissa ämnen, har Magnus Henrekson tidigare sagt till tidningen Vi Lärare.

"Blir världsunikt"

Enligt regeringens utredare kommer det nya systemet, som planeras att införas höstterminen 2027, innebära att svaga skolor inte längre kan gömma sig bakom generös betygssättning. Det blir även rättvisare bland bättre skolor som inte är lika generösa.

– Hela Sverige bedöms lika i detta system. Det blir världsunikt om vi lyckas genomföra det här, säger Magnus Henrekson idag.

"Demoraliserande"

Utredaren har tidigare kallat dagens betygssystem “bland det mest demoraliserande som finns i Sverige”. 

Ytterligare förändringar som föreslås är att samtliga nationella prov i årskurs 9 och gymnasieskolan ska genomföras digitalt och rättas centralt

– Vi har i vår genomgång av en bredd av länder inte funnit något annat land än Sverige där enskilda lärare kan sätta betyg utan någon form av normering eller kalibrering och där dessa betyg sedan är de som avgör antagning och urval till nästa utbildningsnivå, sade Magnus Henrekson till Vi Lärare i höstas.

Foto: Armin Dröge, Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Kunder rasar mot Biltema – kedjan svarar

2025 01 20

Ett Facebook-inlägg har lett till stort raseri hos Biltema-kunder.

Under de senaste åren har frågan om kontanter blivit allt mer omdebatterad.

I takt med digitaliseringens framfart har kortbetalning eller betalning med appar via telefonen blivit allt vanligare.

Många butiker väljer att bara ta emot kort- eller appbetalningar.

Nu har ett Facebook-inlägg från Biltema lett till raseri hos kunder - men det verkar som om de har fått allt om bakfoten.

Många kommentarer

Biltema lade ut ett inlägg på Facebook där de välkomnar kunder till cafét för att köpa semla och kaffe.

Hundratals personer har kommenterat inlägget - och många av kommentarerna är ilska riktad mot Biltema av kontantskäl.

– Ni tar ju inte kontanter, då förlorar ni mig som kund! Det är dom pengarna som jag har i plånboken som jag vill använda, inte dom på kontot, lyder en kommentar.

– Ni tar inte emot kontanter så nix hoppar över tyvärr, lyder en annan.

– Med kort nej tack, uttrycker en tredje.

Biltema svarar

Kunderna verkar dock ha fått saken om bakfoten.

Biltema hanterar inte kontanter i cafét, men det går mycket riktigt att betala kontant för varorna i en vanlig kassa.

– Av hygienskäl hanterar vi inte kontanter i våra Biltema Cafe men där vi erbjuder alla att betala dessa varor i en vanlig bemannad kassa, säger Biltemas marknadschef Johan Gerdevåg till Nyheter24.

Het fråga

Kontantfrågan är en het sådan, där många vill se att mer görs för att skydda kontanternas roll i ett allt mer digitaliserat samhälle.

Även Riksbanken har tagit upp saken, och underströk i en rapport från förra året att mer måste göras.

– För att säkerställa att det går att använda kontanter i praktiken anser Riksbanken att fler åtgärder behövs, framhåller Riksbanken.

– Om regeringen och riksdagen väntar med att införa fler av de åtgärder som Riksbanken föreslår riskerar vi att ytterligare försämra möjligheten att använda kontanter så att de på sikt blir närmast oanvändbara som betalningsmedel.

“Kan bromsa”

Riksbanken fortsätter.

– Genom att agera snabbt kan vi bromsa den utvecklingen.

Foto: Biltema

Text: Redaktionen