Strul på löningsdagen – två storbanker ligger ner

2022 10 25

Nordea och Handelsbanken upplever tekniska problem vilket gör att många kunder inte kommer åt sin internetbank.

Den 25:e varje månad är en helig dag för många svenskar.

Då trillar nämligen lönen in på kontot för en stor del av landets anställda.

Men just nu upplever mängder med personer problem med att komma åt sin utbetalning, rapporterar Aftonbladet.

Tusentals har problem

Först meddelade Handelsbanken att tekniska problem orsakat stora besvär under morgonen.

Sajten Downdetector visar att uppemot 2 000 personer redan har anmält att de inte kommer in i sin internetbank för att kunna kontrollera att lönen kommit in på kontot – eller flytta pengarna till ett annat konto.

– Vi har för tillfället driftstörningar som påverkar inloggning i mobilappen och internettjänsten. Vi beklagar detta och arbetar på att lösa problemet så fort som möjligt, meddelar Handelsbanken på Facebook.

Strul med app och internetbank

Därefter kom nyheten om att Nordea sållar sig till skaran av storbanker som drabbats av tekniska problem. Där har över 1 000 felanmälningar trillat in, enligt Expressen.

– VI har problem med både mobilappen och det som vi kallar för nya internetbanken, där vissa kunder inte lyckas logga in, säger Nordeas presskommunikatör David Henriksson till DN.

Ingen prognos

Nordea kan inte svara på när problemen förväntas att vara åtgärdade.

– Vi arbetar så snabbt vi kan för att lösa problemet, framhåller banken på sin hemsida. 

David Henriksson säger till Aftonbladet och DN att det går att logga in i gamla internetbanken om man man behöver betala sina räkningar med kort varsel.

Två av Sveriges störsata banker

Handelsbanken och Nordea räknas som två av Sveriges största banker.

Den förstnämnda grundades redan 1871 och är verksamma med kontor i alla skandinaviska länder plus Island, Nederländerna och Storbritannien.

Nordea är en betydligt yngre bank och har funnits sedan år 2000 och har sitt huvudkontor i Finlands huvudstad Helsingfors.

Foto: Bank ID

Text: Redaktionen


Elon Musk sprider falskt påstående om Sverige

2025 01 31

– Nästan 80 procent av ”flyktingarna” åker på semester till det land de påstår sig ha flytt från…

Orden kommer från entreprenören och Trump-allierade Elon Musk.

I ett inlägg på X delar techmiljardären en undersökning om svensk invandring som Novus genomförde på uppdrag av Bulletin 2022.

I undersökningen tillfrågades personer som invandrat till Sverige av olika skäl om de någon gång semestrat i sitt hemland.

Stämmer inte

Hela 79 procent svarade ja på frågan.

Siffran har snappats upp av kritiker som menar att flyktingar med skyddsstatus åker tillbaka till sina hemländer i stor omfattning.

Det stämmer dock inte.

Endast 18 procent av de tillfrågade kom till Sverige som flyktingar, vilket Novus har förtydligat.

"Skapa tydlighet"

– Novus kan göra undersökningar riktade specifikt till exempelvis nyanlända flyktingar, men det var inte målgruppen i den här undersökningen. Den här undersökningen var riktad till alla i Sverige som är födda utomlands, framhöll analysföretaget i ett uttalande i december.

– Vi skriver detta är för att försöka skapa tydlighet kring de felaktiga tolkningar som spridits om resultatet. Vi har sett att siffran används i sammanhang där analysen inte överensstämt med den vi på Novus varit med att ta fram.

”Tråkigt”

Novus undersökning har även uppmärksammats av BBC-podden ”More or Less: Behind the stats”.

Den brittiska podden hörde av sig till Novus med frågor om undersökningen i slutet av förra året. Efter händelsen valde undersökningsföretaget att gå ut med ett förtydligande. 

Trots det väljer Elon Musk att måla upp en felaktig bild av resultatet i undersökningen. 

– Det är alltid kul när folk är intresserade av vad som händer i Sverige, men det är tråkigt när undersökningar blir feltolkade, säger Novus opinionsrådgivare Hjalmar Strid till Expressen.

Elon Musks inlägg har visats över 17 miljoner gånger.

Foto: Wcamp9

Text: Redaktionen


Lågpriskedja gör succé i Sverige – går bättre än någonsin

2025 01 31

Kunder väller in till Willys.

Under fjärde kvartalet noterade lågpriskedjan en tillväxt på 4,8 procent.

Siffran är den högsta noteringen någonsin för Willys och innebär att den Axfood-ägda butikskedjan fortsätter att växa mer än marknaden.

Axfoods vd och koncernchef Simone Margulies har uttalat sig om styrkebeskedet.

– Willys har aldrig tidigare haft en starkare marknadsposition och det är tydligt att momentum håller i sig med fortsatt hög kundtillströmning och ökad lojalitet, framhåller hon.

Tar marknadsandelar

Fjärde kvartalet var en framgångssaga för Axfood, som också äger Hemköp och City Gross.

Koncernens butiker stärkte sina marknadspositioner rejält.

– Under 2024 tog vi marknadsandelar trots höga jämförelsetal. Tillväxten i detaljhandelsomsättningen uppgick under fjärde kvartalet till 14,1 procent, säger Simone Margulies.

– Vårt fokus på produktivitet och kostnadseffektivitet har intensifierats, och med vår struktur och de investeringar vi gör i bakomliggande led har vi en bra utgångspunkt att successivt förbättra vår konkurrenskraft över tid.

Hemköp går starkt

Vid sidan om Willys stärkte Hemköp sin marknadsposition med en tillväxt på 4,6 procent.  

– Butikskedjan har tagit stora steg de senaste åren i att stärka sin position på marknaden, och ett flertal stora nyetableringar skapar förutsättningar för att stärka positionen ytterligare, säger Simone Margulies.

Ökad utdelning

Axfoods framgång är glada nyheter för koncernens aktieägare.

– Till årsstämman föreslår styrelsen en ökad utdelning om 8,75 kronor per aktie som fördelas på två utbetalningar, berättar Simone Margulies.

Nyckeltal – Axfoods delårsrapport fjärde kvartalet 2024

- Nettoomsättningen uppgick till 84 057 miljoner kronor, en ökning med 3,6 procent.

- Detaljhandelsomsättningen var 68 052 miljoner kronor, en ökning med 6,8 procent. Exkluderat City Gross var ökningen 4,3 procent.

- Rörelseresultatet var 3 290 miljoner kronor. Rörelsemarginalen uppgick till 3,9 procent (4,1).

- Det justerade rörelseresultatet uppgick till 3 433 miljoner kronor (3 602). Den justerade rörelsemarginalen uppgick till 4,1 procent (4,4).

- Periodens resultat uppgick till 2 219 miljoner kronor (2 373) och resultatet per aktie före utspädning till 10,16 kr (10,92).

Foto: Axfood

Text: Redaktionen