Storbank nere – kunder slår larm

2023 01 30

Kunder till Skandiabanken upplever omfattade problem med bankens tjänster.

Det rapporterar Aftonbladet, som menar att mängder med användare hör av sig till tidningen för att berätta om besvären.

Flera tjänster ska ligga nere, bland annat går det inte att betala med kort eller swish. 

Även hemsidan ska präglas av problem och kunder rapporterar om att det inte går att att logga in.

Banken förnekar

När tidningen frågar banken om besvären har man dock inga uppgifter om några tekniska problem.

– Vi har inga kunder som har hört av sig kring några problem i nuläget, säger Jonatan Ohlin, pressansvarig på Skandiabanken.

På sociala medier ser det dock annorlunda ut. Flera kunder har slagit larm om problem med att nå sin bank, framför allt om man befinner sig utanför Sverige.

– Sidan uppe i Sverige men fortfarande går den inte att nå från utlandet, vet ni när problemet kan vara löst? vädjar en användare.

– Går inte att logga in från Sverige, svarar en annan skribent på inlägget nu på morgonen.

Kunder rasar: "Oacceptabelt"

I flera dagar har kunder klagat till Skandiabankens Facebooksida på stora problem kopplat till bankens tekniska tjänster.

– Det är fortfarande inloggningsproblem! Försökt senaste 24 timmar! Kommer inte in på hemsidan, skrev en kund under gårdagskvällen.

– Har ni tagit helgledigt? Och stängt av servern? framhåller en annan.

– Skandia.se har nu varit nere i minst 1 dygn. Detta är oacceptabelt!!!! uttryckte en tredje av flera frustrerade kunder igår.

Klagomål fortsätter

I Skandiabankens kommentarsfält har banken uppmärksammat problemen, men uttrycker att de ska ha blivit åtgärdade under veckan.

– De generella problemen ska vara åtgärdade, framhöll banken för tre dagar sedan, men klagomålen har alltså fortsatt.

Inga uppgifter om riktad attack

Skandiabanken grundades 1994 och har drygt 1,8 miljoner kunder. Storleksmässigt är det Sveriges elfte största bank, men tack vare sina 87 miljarder kronor i utlåning hamnar Skandiabanken på sjunde plats när det gäller bostadskrediter, enligt Dagens industri.

Banken gjorde 2021 en vinst på 311 miljoner kronor och hade förra året 275 anställda.

Det finns inga uppgifter om att de tekniska besvären de senaste dagarna skulle bero på en riktad attack, vilket var fallet med Swedbank i fredags då även fler banker och myndigheter varnades för att vara måltavlor för en grupp turkiska hackare.

Foto: Swish

Text: Redaktionen


Raseri mot Swedbank – storbanken spärrar alla konton

2024 12 11

Efter fem transaktioner kunde småbarnsmamman Josefine Roos plötsligt inte använda sina konton på Swedbank.

Totalt handlade det om transaktioner på 14 800 kronor – fyra mottagna swishar från sambon och en utbetalning från köp och sälj-appen Vinted.

Betalningarna väckte misstankar hos Swedbank.

Storbanken kontaktade Josefine Roos och gav henne tio dagar på sig att förklara vad transaktionerna handlade om. 

Några dagar senare låstes hennes konton hos banken. Swedbank meddelade att hennes ärende behandlades, men ingenting hände.

Josefine Roos bankkonton spärrades i ett halvår och flera av hennes räkningar gick till inkasso innan hon kunde öppna ett konto hos en annan bank, rapporterar TV4.

– Du står där, du har små barn, du kan inte handla mat, du kan inte betala dina räkningar. Du får absolut ingen respons tillbaka när du försöker kolla vad som har hänt och vad det grundar sig i, säger småbarnsmamman till tv-kanalen.

Spärrade Bank-ID

Efter sex månaders väntan kom nästa smäll för Josefine Roos.

Swedbank meddelade att hon blivit uppsagd som kund och att hennes Bank-ID spärrats i ett år. 

Beskedet kom som en blixt från klar himmel.

– Du behöver ju för fan Bank-ID till allt. Du är helt handikappad utan, säger hon till TV4.

Swedbank har avböjt att kommentera det enskilda ärendet. Storbanken hänvisar till att kunder kan överklaga beslut till bankens kundombudsman.

Hannes Mård, pressansvarig på Swedbank, har tidigare uppgett att banken är skyldig att förebygga terrorfinansiering, penningtvätt och annan brottslighet.

– Vi har rutiner och system för monitorering av transaktioner. Ser vi mönster som avviker eller misstänker ett bedrägeri kan vi begränsa möjligheterna att använda våra tjänster, sade han i en kommentar till Aftonbladet.

– Vi ställer frågor. Vi måste kunna hantera riskerna som finns, tillade Mård.

Många klagomål

Enligt Konsumenternas bank- och finansbyrå är fallet med Josefine Roos inte unikt.

Uppsagda eller spärrade bankkonton har varit ett vanligt klagomål det senaste året, uppger organisationen till tv-kanalen.

Nya regler – kan blockera kunder

Sveriges banker är skyldiga att arbeta mot penningtvätt, terrorfinansiering och annan ekonomisk brottslighet.

Under 2024 har flera åtgärder införts för att försvåra för kriminella som vill använda bankernas produkter.

I maj meddelade Bankföreningen att svenska banker ska kunna blockera användningen av Swish och Bank-ID för kunder som identifieras som bedragare och så kallade penningmålvakter (personer som tvättar pengar genom att upplåta sitt konto och hjälper till att flytta pengar från brottslig verksamhet).

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 11

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen